Fletcher Skrevet Desember 12, 2013 Skrevet Desember 12, 2013 Hei hei Har en 2000/03 modell E39 med M57 motor 530D.I det siste har den hatt startproblemer, når den er "halvvarm" 50-60 grader.Starteren sviver ok, men den vil ikke starte.Noen få ganger virker det som den prøver å "tenne" men stort sett er det KUN starteren som drar motoren rundt. Hvis jeg venter 0,5-1 time starter den uten noe problemer.... -----------INPA/DIS, andre problemer. - Kan ikke se noen direkte alarmer fra motoren når startproblemene er der, men det er sporadisk feil på camshaft og glow-plug, se alarmlogg under.- Siste startproblem var ved 195738 km, ingen direkte alarmer da. - Pre-fuelpumpa fungerer og leverer ca 3,7 bar. - Har noe dårligt batteri, det holder ikke så mange startforsøkene. - Onboard Monitoren fadet ut under kjøring i forrige uke, da den kom tilbake (av seg selv) hadde den resatt seg. Menyene var ikke de samme og navigasjonen var vekk. I settings hadde jeg før kun tysk og engelsk (tror jeg) nå har jeg følgende språk pg velge mellom D, GB, F, I, E og US, farger og bokstavtyper er også endret. - Radioen og cd-boksen har hatt problemer i noen år, lyden har kommet og gått. Flere ting som skjer her altså, men motoren er det største problemet !------------ Legger med noen filmer av motorverdier under startforsøk igår. Desverre litt dårlig kvalitet og vanskelig å høre når motor kinner men håper det kan være til nytte. motoren startet normalt en time etter opptakene... http://www.youtube.com/watch?v=AyNvT2W-AGghttp://www.youtube.com/watch?v=geVks96hyKQhttp://www.youtube.com/watch?v=BS0GF9PzAEQ Håper noen har vert borti ligenede og har noen tips. Alarmlogg: E R R O R M E M O R Y R E P O R TDate: 12/11/13 19:07:25 ECU: DDE40KW0 JobStatus: OKAY Variant: DDE40KW0RESULT: 2 errors in error memory !Error frequency : 53 Logistic counter: 39 Error occured 1. times at: Engine speed 724.28 1/min Coolant temperature 84.59 Grad C Einspritzmenge 6.14 mm^3 Supply voltage 13.89 V Fehler aufgetreten bei 193900.00 km Error occured 2. times at: Engine speed 274.73 1/min Coolant temperature 52.50 Grad C Einspritzmenge 26.11 mm^3 Supply voltage 9.61 V Fehler aufgetreten bei 195490.00 km Error occured 3. times at: Engine speed 274.73 1/min Coolant temperature 62.74 Grad C Einspritzmenge 25.60 mm^3 Supply voltage 10.42 V Fehler aufgetreten bei 195730.00 km Error not present Sporadic error Camshaft sensor signal Errorcode: 1E 25 27 35 D8 40 1D B8 0C 78 4B BE 40 0B 89 33 53 4C 5D 40 0B 98 32 5A 4C13573 glow device Error frequency : 4 Logistic counter: 40 Error occured 1. times at: Engine speed 1248.75 1/min Coolant temperature 10.86 Grad C Einspritzmenge 39.43 mm^3 RPC rail pressure 686.75 bar Fehler aufgetreten bei 195040.00 km Error occured 2. times at: Engine speed 849.15 1/min Coolant temperature 32.02 Grad C Einspritzmenge 6.14 mm^3 RPC rail pressure 349.40 bar Fehler aufgetreten bei 195490.00 km Error occured 3. times at: Engine speed 849.15 1/min Coolant temperature 32.02 Grad C Einspritzmenge 6.14 mm^3 RPC rail pressure 349.40 bar Fehler aufgetreten bei 195490.00 km Error present Sporadic error Glow system - Glow-plug or Glow-plug relayErrorcode: 35 05 28 04 FC 80 32 4C 4D 72 4C 30 80 22 6B 0C 3A 4C 5D 80 22 6B 0C 3A 4C
Otis Skrevet Desember 12, 2013 Skrevet Desember 12, 2013 Kan det være ledningsbrudd en plass? Har du skiftet glødeplugger? Indre lekkasje i dyser for stor?
Alpejohn Skrevet Desember 12, 2013 Skrevet Desember 12, 2013 Hei, Som Otis sier, om du har stor indre lekkasje i dysene får du for lavt railtrykk, som igjen gjør den vanskelig og starte når den er varm (ref. Diesel-tråden til TRF, under "På høytrykkssida") Ut i fra feilkodeloggen, så har du greit railtrykk på tomgang vertfall (Skal ligge rundt 350 bar på tomgang), men dette er dog når motoren er kald. Siden du har feilkoder på kam sensor; så er det jo ikke usansynelig at denne er dårlig, eller at det er veiv sensoren. Når disse er gåen kan det føre til startproblemer. Hvor vidt dette vil skje ved varm motor og ikke ved kald motor vet jeg ikke. Men disse sensorene ryker og fører til startproblemer, så du kan jo ha det i bakhodet. Men du kan jo sjekke indre lekkasje i dysene, det er jo enkelt. Vis det ikke er noen spes lekkasje så hadde jeg satsa på kam/veiv sensor tror jeg. Edit: Om batteriet er veldig dårlig kan dette av og til skape rare elektriske problemer. Har du tv funksjon?
Fletcher Skrevet Desember 13, 2013 Forfatter Skrevet Desember 13, 2013 Hei igjen, Takk for innspill! kjekt at noen følger tråden. Otis, Frykter løs ledning, men håper det er sensor... se hva jeg fant i DIS/WDS..lengre ned.. Har ikke skiftet glødeplugger. Tror ikke det er problemet nå.. Pleier som regel å starte bilen uten å vente på gløding, det har alltid virket fint, uansett ute-temp.. Indre lekkasje... har lagt ut en video av INPA verdiene når bilen går, er det noe der som kan vise om det er tegne til indre lekkasjer? Alpejohn, Har sjekket nærmere rundt cam og crank sensorene og det stemmer det du skriver. Feilkoden i DIS er omtalt som 1E25 rpm sensor monitoring. Feil kan oppstå under kjøring og vil ikke merkes, men motoren skal da ikke kunne starte neste gang. Ser dermed ut som det er det som er problemet.... Men det kan være Camshaft eller Crank sensoren. Cam sensoren er lett og komme til så jeg har teste litt på den. Motoren starter ikke når denne er frakoblet. Motoren stopper ikke når sensoren frakobles under gange. Men det blir ikke generert noen feilkode i DIS når jeg gjorde dette. Mulig jeg ikke klarer å gi rette feilen, siden det er for rask gange eller usymmertrisk signal som trigger feilkoden. Alternativet er at det er Crank sensoren som fusker. (håper ikke det er crank sensoren siden den ligger så trangt til...) Noen tips for å komme til cranksensoren...uten grav eller bukk? Se bilder fra WDS... vdr navigasjon, ja det er TV på den, ser ut som den virker, men får nok ikke inn noe uten rikstv dekoder... Det er integrert telefon også, men denne har aldri virket, inntil igår da jeg fant en løs 25 pins kontakt på modulen over venstre hjulbue bak...som var et h.¤#%#"¤% å komme til... Dessverre ble det bare noe smått med ringing siden displayet i handsettet slår seg av og på... bus problemer? radio, navigasjon, cd og telefon går vel på samme bus?
Alpejohn Skrevet Desember 14, 2013 Skrevet Desember 14, 2013 Hei,Kjekt og se noen gjøre en del research selv! Hadde jeg vært deg, tror jeg at jeg hadde gamblet på at sensoren er defekt, nå vet jeg ikke hva den koster men om den ikke koster skjorta så ville jeg bare byttet. Men det sies også at feilkode på cam sensor, kan like gjerne være veivsensor, da feilkodene påvirker hverandre. Og det er vel en del som bytter begge sensorene om de får sånne problemer. Men om det går and å måle sensoren, så er jo det enkelt og finne ut. Sjekket pris på sensor nå, 1000,- på Koed (orginal), så er igrunnen kjipt og bytte om det ikke er den. Kanskje lurt og gjøre litt mer research rundt dette, og eventuelt måle den om det er mulig. (Delenummer 13627794646) Får den for 954,- inkl frakt og moms fra Car-Parts24, men blir dyrt om du kun skal ha den. Lønner seg og bestille mer der samtidig da frakta er 40 euro uansett. Men koed har jo 3 sorter, som er mye billigere også. Ang navi; Når du har navi og tv, så er det navigasjonen som står for det grafiske desigen som vises på skjermen, om denne ryker tar tv modulen over denne oppgaven, og den er som regel ikke oppdatert så du vil få et "gammelt" design.Opplevde samme selv en gang jeg hadde brent en 2013 kart cd, plutselig ble alt eldgammelt, og navi forsvant. Tenkte med meg selv at nå har navien gått til bøvels, tok ut cden, og gikk inn igjen. Etter en times tid kom jeg til og tenke at kanskje det var cden som var problemet, så jeg gikk ut igjen og slo på tenninga, og jaggu der var alt tilbake. Den måtte gå i dvale først, før alt ble normalt igjen. Men da var det altså cden som krasja navien så den ble satt ut av drift. Så du kan jo starte med og sjekke kontakter osv på dvd leseren til navi. Ang videoen;Fra 0:50 ser alt flott ut vertfall, ikke noe unormale verdier. Men dette alene er ikke sikkert nok til og utelukke indre lekkasje i dyser. Men jeg tviler litt på at det er problemet ditt, men man kan aldri være sikker før man har sjekket.
Fletcher Skrevet Januar 14, 2014 Forfatter Skrevet Januar 14, 2014 Feilen er utbedret! Som en avslutning på innlegget vil jeg nevne at jeg kjøpte en camshaftsensor, original fra bmw, ca 1200,-. Den ble montert på 5min og feilen har ikke vist seg siden... Yeee!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå