Gå til innhold

Ettermontere original Ipod tilkobling i E87.

Anbefalte innlegg

Min E87 ifra 06 har cd magasin i bagasjrom, HiFi system Professional DSP og Navigation system Professional.

BMW selger ettermontering av Ipod tilkobling til denne bilen for ca 3000kr.

Delenr: 65 41 216 034 2

Er det noen her inne som har ettermontert tilkobling i 06mod E87 eller andre 1 serier?

Tips?

(Jeg hater Eple produkter, men USB er ikke mulig i min bil og CD plater er jeg litt lei av så da er det få valg igjen desverre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør også la seg gjøre å ettermontere 6FL USB-kobling, men ettersom du har en 2006-modell er jeg litt usikker på hva som må gjøres av SW-oppdateringer o.l. av navigasjonssystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dension Gateway 500 er også et alternativ. Apple/USB/Bluetooth interface. Denne koples til inngangen for CD-veksler. Hadde en eldre versjon av dette i min E46, funket fint.

Jeg vil ha originalt siden det er et greit alternativ. Jeg må fjerne cd-veksler med den originale også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør også la seg gjøre å ettermontere 6FL USB-kobling, men ettersom du har en 2006-modell er jeg litt usikker på hva som må gjøres av SW-oppdateringer o.l. av navigasjonssystemet.

Jeg har siste oppgradering i hele bilen. Tok en full software oppdatering av bilen for et par mnd siden. Den prosessen tok 8 timer;)

Ifølge BMW og ETK så går det ikke å installere usb i min bil. Kun Ipod som er alternativet.

Hvis jeg må demonter halve bilen innvendig så gjør jeg det. 

(Er heller ikke mulig å ettermontere original DAB radio i den) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er nok mulig selv om ETK sier noe annet, men sistnevnte støtter ikke DAB+ (vanlig DAB forsvinner sammen med FM-nettet), så jeg ser ikke så mye vits i å ettermontere det.

Førstnevnte krever nok noe ekstra koding, men umulig er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er nok mulig selv om ETK sier noe annet, men sistnevnte støtter ikke DAB+ (vanlig DAB forsvinner sammen med FM-nettet), så jeg ser ikke så mye vits i å ettermontere det.

Førstnevnte krever nok noe ekstra koding, men umulig er det ikke.

Ifølge BMW så må bilen ha siste sowftware installert før Ipod interfacen monteres. Skal vist ikke kreve noe koding etter montering. Er ingen DAB+ støtte til min bil. Angående USB tilkobling så er det sikkert mulig, men er ingen delenr på den delen i etk til min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være nødvendig med software-oppdatering for iPod-delen, da denne er ganske dum, men det er heller ikke farlig å gjennomføre det. Unasett så har jo du gjort det, så det er jo ikke noe å diskutere.

Ang. USB trengs det en MULF2HI-modul, USB-kontakt og ledning. Det er bare til å finne delenummer fra en nyere bil. Om du ikke har bluetooth fra før trengs det også et ettermonteringssett for dette.

Uansett så er dette hakket mer krevende, så det enkleste er igrunn Dension e.l. som er nevnt her, da har du mulighet til å spille fra minnepinne, eller streame via bluetooth fra hvilket som helst produkt som støtter dette. Den originale iPod-tilkoblingen er relativt dårlig sånn rent funksjonsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være nødvendig med software-oppdatering for iPod-delen, da denne er ganske dum, men det er heller ikke farlig å gjennomføre det. Unasett så har jo du gjort det, så det er jo ikke noe å diskutere.

Ang. USB trengs det en MULF2HI-modul, USB-kontakt og ledning. Det er bare til å finne delenummer fra en nyere bil. Om du ikke har bluetooth fra før trengs det også et ettermonteringssett for dette.

Uansett så er dette hakket mer krevende, så det enkleste er igrunn Dension e.l. som er nevnt her, da har du mulighet til å spille fra minnepinne, eller streame via bluetooth fra hvilket som helst produkt som støtter dette. Den originale iPod-tilkoblingen er relativt dårlig sånn rent funksjonsmessig.

Jeg har Blåtann i bilen ifra før. Har også skjerm så vil at alt skal virke via skjermen, iDrive og knappene på rattet. Regner med at det vil virker med den originale Ipod interfacen vil sørge for det. Usb hadde jo vært det beste. Å streame via blåtann er ikke så viktig siden jeg har lite musikk på telefonen.

Så du mener at MULF2HI-modul med usb kontakt og ledning vil være plug and play i min bil. Regner jo selvølgelig med at jeg må demontere en god del for og komme til alt av plugger og ledinger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kan se på denne filmen fungerer Dension helt fint med både skjerm, hjul og iDrive generelt. Her er en film som tar seg av monteringen i en e90 (100% teknisk lik en e87 når det gjelder slikt).

Bluetooth-modulen (denne erstattes med den nye, da USB-funksjonaliteten ligger her) ligger enkelt til i bagasjerommet, men kabelen som må trekkes frem krever litt demontering. Det må også trekkes frem tre enkle ledninger til samme sted. Alt vil passe sånn rent fysisk (mulig du må bytte kontakt på kabelen inn til bluetooth-modulen, men det er en enkel sak).

det er kodingen som er "utfordringen" her. Om du ikke ønsker/gidder/har tid til å sette deg inn i eller lære dette, vil det nok bli litt vanskelig å gjennomføre en slik ettermontering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dension modulen er jo ganske mye dyrer enn original BMW sin Ipod og den gjør jo egentlig ikke noe annet som jeg har bruk for så tror det blir den originale ifra BMW. Er ikke veldig gira på koding siden jeg ikke har utstyr til det. Må jo kjøpe det i tilegg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...