Gå til innhold

BMW E39 M52B25: EU-kontroll og avgass målt til 4.5? Hva i...?

camxer
 Share

Anbefalte innlegg

Har nettopp hatt bilen min på EU-kontroll og den gikk ikke gjennom pga altfor høy avgass som er 2'er feil. Bilen er en 523iA fra 1998.

Er klar over at det er noe på bærtur fordi motoren hadde tidligere en tendens å dø på tomgang/belastning på veldig lav rpm (kryping i drive/revers). Den gjør det fortsatt, men sjeldent.

Forbruket ligger på nesten 1L per mil og motoren drar godt. Plugger/luftfilter/LMM er nytt, fylte på 30% bioetanol også.

Men uansett er ikke 4.5 sinnsykt høyt med tanke på avgass? Det sto at lambdaverdi var utenfor fabrikk specs også, men det er nok en selvfølge med tanke på den fine avgassen hehe.

Er det noen her inne som har hatt en M52 som oppførte seg egentlig normalt, men hadde skyhøy avgass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnose er noe som jeg har tenkt å få til en stund, men har hatt det travelt nå med en god dose eksamener. Er det noe vits å skaffe seg en "scanner" som f.eks BMW scanner 1.40 eller er det kun BMW sin diagnoseapparat som duger?

Får vel ikke sjekket lambda før jeg tar diagnose?

Skal reise vekk nå i fire uker, men fristen for EU var ikke før februar og jeg kan sikkert drøye etterkontrollen til slutten av mars, så har tid. Tok den inn nå fordi kravene blir mye strengere etter nyttår :)

Er ikke noe lukt av brent olje og har sprayet med startgass på innsugsiden som en galning uten at motoren reagerte(var det jeg mistenkte). Veivhusventilasjonen ble byttet for to år siden, men er det en metode for å så sjekke om den er i orden?

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ut kontakten til luftmassemåleren bare for å sjekke og etter at motoren tilpasset seg kjørte jeg til byen med motorvei/bykjøring tur/retur.

Det som er rart at den bruker mindre bensin uten å ha luftmassemåleren tilkoblet. 0.9 blank istedenfor rett over en liter per mil.

Skal ikke bilen egentlig bruke mer bensin i "nødmodus/ uten lmm"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...