camxer Skrevet Desember 13, 2013 Share Skrevet Desember 13, 2013 Har nettopp hatt bilen min på EU-kontroll og den gikk ikke gjennom pga altfor høy avgass som er 2'er feil. Bilen er en 523iA fra 1998. Er klar over at det er noe på bærtur fordi motoren hadde tidligere en tendens å dø på tomgang/belastning på veldig lav rpm (kryping i drive/revers). Den gjør det fortsatt, men sjeldent. Forbruket ligger på nesten 1L per mil og motoren drar godt. Plugger/luftfilter/LMM er nytt, fylte på 30% bioetanol også. Men uansett er ikke 4.5 sinnsykt høyt med tanke på avgass? Det sto at lambdaverdi var utenfor fabrikk specs også, men det er nok en selvfølge med tanke på den fine avgassen hehe. Er det noen her inne som har hatt en M52 som oppførte seg egentlig normalt, men hadde skyhøy avgass? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Desember 13, 2013 Share Skrevet Desember 13, 2013 4,5 da begynner du å få relativt stygg co,hehe du kan ha opptil 4,5 i co hvis bilen din er mellom 71 og 85 mod trur jeg,hehe kan være lambda som er dårlig, så motorstyringa legger seg på en standard den vet funker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet Desember 13, 2013 Share Skrevet Desember 13, 2013 Veivhusventilasjon, lamdasonde, luftmassemåler og falsk luft var de første jeg hadde sjekka. Har du tatt en diagnose? Er det brent olje lukt i kupén? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
camxer Skrevet Desember 13, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2013 Diagnose er noe som jeg har tenkt å få til en stund, men har hatt det travelt nå med en god dose eksamener. Er det noe vits å skaffe seg en "scanner" som f.eks BMW scanner 1.40 eller er det kun BMW sin diagnoseapparat som duger? Får vel ikke sjekket lambda før jeg tar diagnose? Skal reise vekk nå i fire uker, men fristen for EU var ikke før februar og jeg kan sikkert drøye etterkontrollen til slutten av mars, så har tid. Tok den inn nå fordi kravene blir mye strengere etter nyttår Er ikke noe lukt av brent olje og har sprayet med startgass på innsugsiden som en galning uten at motoren reagerte(var det jeg mistenkte). Veivhusventilasjonen ble byttet for to år siden, men er det en metode for å så sjekke om den er i orden? Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
camxer Skrevet Desember 13, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2013 Tok ut kontakten til luftmassemåleren bare for å sjekke og etter at motoren tilpasset seg kjørte jeg til byen med motorvei/bykjøring tur/retur. Det som er rart at den bruker mindre bensin uten å ha luftmassemåleren tilkoblet. 0.9 blank istedenfor rett over en liter per mil. Skal ikke bilen egentlig bruke mer bensin i "nødmodus/ uten lmm"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mege34 Skrevet Desember 13, 2013 Share Skrevet Desember 13, 2013 Då har du gjerne funnet synderen sendt from my unicorn using tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
camxer Skrevet Desember 13, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2013 Litt rart siden den er ny Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwrob Skrevet Desember 13, 2013 Share Skrevet Desember 13, 2013 Kjøpte du ny org eller kopi? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
camxer Skrevet Desember 13, 2013 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2013 Er nok en slik en fra koed: Kostet 1881kr, men vet ikke om den er "original". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mege34 Skrevet Desember 13, 2013 Share Skrevet Desember 13, 2013 Då skulle jo den i teorien funket ja :s sendt from my unicorn using tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yozzy Skrevet Desember 13, 2013 Share Skrevet Desember 13, 2013 Kan legge til at min e39 523 hadde 0,04 målt i avgass på eu kontroll idag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwrob Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 De er jo uoriginal Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evi Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 Mistenker nok LMM ja. Hvor gammel er den? Ta kontakt med Koed og forklar situasjonen, se hva de har å si. Hvis den aldri har virket er det jo produksjonsfeil og du skal få ny. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå