Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Midlertidig påskilta, for syns skyld...

image_zpsaab4cfda.jpg

image_zps63364844.jpg

image_zpsc7f7912a.jpg

image_zps82d3ff47.jpg

Bilen funker utrolig bra. Enorm respons i motor, helt fra bunn.

Nå blir det mest småplukk som skal gjøres i vinter, mens jeg venter på svar ang godkjenning.

Når våren kommer er planen å bytte hjul på kompressoren for å få ned ladetrykket, deretter mappe om til 98 oktan. Den går på e85 idag. Mappen ligger klar på USB stick, så det bør gå greit.

Dette vil redusere effekten til 300-330hk. Idag er det 380hk.

Håper 98oktan vil gjøre den mer lettstartet når motor er kald og at den blir lettere å fin-mappe, nå kan den oppføre seg litt "rykkete" til tider, og det liker jeg ikke særlig godt!

Skal det være plastikk innerskjermer/isolasjon i hjulbuer bak, er det noen som har det liggende isåfall? Er også på jakt etter all innredning til bagasjerommet.

Skrevet

Du må gjerne fortelle mer om hva du har vært uheldig med, slik at jeg slipper å gå i samme fella:-)

okei, dette er basert på mine opplevelser og oppfatninger, så er ikke sikkert andre har samme erfaring.

men ved førstegangsregistrering av import bil har jeg fått inntrykk av folk hos biltilsynet at bilen bør være nærmest mulig original.

jeg fikk også beskjed om at jeg måtte førstegangsvise min 84 modell e30 som original, FØR jeg kunne søke om motorbytte.

for noen år siden skulle jeg vise min importerte e30 m3 på førstegangskontroll, bilen hadde 2.5 s14 med carboninnsug, coilovers (med papirer), rustfri eksos, e36 m3 bremser, carbonflap på bakvingen osv for og nevne noe.

lista over ting som måtte gjøres fra kontrolløren ble laaang. carboninnsug var ikke aktuelt, eksos måtte db dokumenters, carbonflappen på bakvingen var ikke kræsjtestet (i tilfelle jeg skulle rygge på noen)så den måtte vekk, han mente at han kunne se at motoren var nybygd å mest sannsynlig trimmet så måtte dokumentere evt effekt osv osv osv.

understell og bremser gikk bra mener jeg.

føler jeg var noe uheldig med kontrolløren denne dagen, så håper det går lettere for deg :)

Skrevet

Da var første hinder godt plassert i veien for godkjenningen, og den var ikke liten heller.

Siden bilen ikke har vært 10år i Norge, må jeg betale hk avgift, det visste jeg fra før. Men det er ikke så mange kroner, så jeg vurderte det som overkommelig.

Problemet er; hvordan dokumentere antall hk for tollvesenets utregning av avgift?

Som sikkert mange vet er det INGEN i Norge som har godkjenning til dette. Så ombyggingen er grei for BT, men det er tollvesenet som stikker kjepper i hjulene for meg.

Da har jeg 3 valg:

1. Vente til bilen er veteran, ca 3 år. Da faller hk avgiften bort.

2. Bygge delene over på en m3 som har vært i landet over 10 år.

3. Godkjenne bilen gjennom SSP/TUV. Dette koster jo skjorta, eller til og med finskjorta, og i og med at den snart er veteran ser jeg ikke vitsen med å bruke så mye penger på det. Skal høre litt mer med de før det skrinlegges.

Om noen har en ide, er det bare å skrike ut!

Fordelen med at ingen i Norge kan måle effekt for tollvesenet, er at du heller ikke kan bøtlegges/betale hk avgift om du blir stoppet med trimmet bil og må vise den.

Edit: jeg har ikke gitt opp, bare så det er sagt! Jeg mener at så lenge effektmålingen er god nok for BT, bør den være god nok for tollvesenet. Men i dette potet-landet er det vel ikke så enkelt.

Skrevet

hvordan kunne da tollvesenet ta betalt ved import i form av økt hk avgift etter chipping på diverse biler, jeg har sett flere biler med økt effekt få det direkte i vognkort ved import.

Skrevet

Hvorfor ikke ta av pressa, vise bilen å montere pressa i ettertid å godkjenne om 3 år når den er veteran?

Det er nye regler får kontroll av importerte biler nå, en bil som har vert regga i et EU land før skal bare inn å sjekke at chassinr stemmer med vognkortet. Å ta noen bilder av bilen. Kompressoren kan bare stå på også om du møter noen som ikke bryr seg om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...