teexeln Skrevet Januar 6, 2014 Skrevet Januar 6, 2014 Tenkte å bytte egr-termostaten i håp om å få bedre/mer stabil motortemp når det er kalt, å som topic sier så lurer jeg på om jeg må lufte kjølesystemet når jeg bytter den? og i så fall hvordan? Bilen er en 03mod 525dat (e39)
Otis Skrevet Januar 6, 2014 Skrevet Januar 6, 2014 Lufte må du. Om det er rett eller ikke vet jeg ikke, men slik pleier jeg å gjøre det på diesel. Når du er ferdig med alt å skru, så fyller jeg opp ekspansjonstanken helt full. Starter så motoren og lar den gå seg varm, mens jeg passer på å etterfylle med lokket av. Når jeg har fylt endel så kjører jeg en tur for får motoren helt varm å termostaten til å åpne. Så etterfyller jeg mer om det er behov. Sendt fra mobilen lagunilla reagerte på dette 1
lagunilla Skrevet Januar 6, 2014 Skrevet Januar 6, 2014 Lufte må du. Om det er rett eller ikke vet jeg ikke, men slik pleier jeg å gjøre det på diesel. Når du er ferdig med alt å skru, så fyller jeg opp ekspansjonstanken helt full. Starter så motoren og lar den gå seg varm, mens jeg passer på å etterfylle med lokket av. Når jeg har fylt endel så kjører jeg en tur for får motoren helt varm å termostaten til å åpne. Så etterfyller jeg mer om det er behov. Sendt fra mobilen Takk til trådstarter, og takk til deg Otis. Dette trengte jeg akuratt NÅ.
Otis Skrevet Januar 6, 2014 Skrevet Januar 6, 2014 Værsågod. Som sagt, vet ikke helt om det rett. Men det har virket sålangt, 4 ganger på forskjellige biler. Og alle var BMW diesel. Sendt fra mobilen
teexeln Skrevet Januar 6, 2014 Forfatter Skrevet Januar 6, 2014 Takker for svar! Så den lufteskruen på egr-termostaten trenger man ikke røre? Pratet nå med en fyr som sa at kjølesystemet på disse var selvluftende å ikke nødvendig å lufte, å i alle fall ikke ved bare å bytte egr-termostat Men er sykt redd for at den skal få luft i systemet så den koker.
Otis Skrevet Januar 6, 2014 Skrevet Januar 6, 2014 Diesel fra BMW tror jeg er ganske selvluftende. Derfor virker det som jeg beskrev. Når du har motor i gang å skrur av lokket på ekspansjonstanken, så ser du en tynn liten stråle nesten på toppen av tanken. Det er vel luftingen vil jeg tro. Sendt fra mobilen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå