mjo095 Skrevet Januar 7, 2014 Share Skrevet Januar 7, 2014 Har en 2001 320i, gått 110000km. Jeg sliter med at motoren går varm etter bare 10 min på tomgang, bare kald luft kommer ut av varmeapparatet. Når man demonterer slangene til radiatoren ser det ut som at det ikke er sirkulasjon av kjøleveske, kjølevæsken blir ikke pumpet ut av motoren. Ellers satt jeg en hageslange med vanntrykk inn på termostaten og klarte å spyle litt gjennom. Dette mens motoren gikk, og så da at motortemperaturen sank. Har skiftet vannpumpe, termostat og spylt gjennom radiatoren (ikke tett) uten å funnet feilen. Trenger derfor hjelp.. Håper noen med kompetanse kan svare meg ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Januar 7, 2014 Share Skrevet Januar 7, 2014 Såfremst pumpen faktisk går, så er det nok muligens luft som hindrer sirkulasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mjo095 Skrevet Januar 7, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2014 Såfremst pumpen faktisk går, så er det nok muligens luft som hindrer sirkulasjon. Takk for svar, Det skal også sies at varsellampen for kjølesystemet ofte har lyst ved oppstart de siste månedene, uten at jeg har merket noe veldig tap av kjølevæske. Men hvorfor kommer det kald luft ut i kupeen når varmeapparatet står på fullt og motoren er varm. dette etter at jeg har spylt vann inn i motoren gjennom termostaten.. ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mjo095 Skrevet Januar 7, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2014 Om det skulle være luft i kjølesystemet, hvordan kan jeg på en enkel måte fortrenge luften med kjølevæske? Prøvde først å åpne ekspansjons-ventilen samtidig som jeg lot motoren gå noen minutter uten at noe skjedde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aeike Skrevet Januar 7, 2014 Share Skrevet Januar 7, 2014 Høres ut som du har luft i systemet, sett tenninga i posisjon 2 og ha varmeapparatet på fult nå du fyller på vann, og ha lufteskruene helt oppe, når det er fullt så dunker du forsiktig på radiator, slanger, og snurrer vannpumpa rundt for håns 3-4 runder, så skal det ordne seg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Januar 7, 2014 Share Skrevet Januar 7, 2014 Punkt 1: Det kan være eksos som trenger seg inn i kjølesystemet. Eller at avleiringer ligger og blokkerer kjølekanalene. Det blir mye avleiringer i kjølesystemet om det f. eks aldri er skiftet kjølevæske på motoren. Det finnes rensemiddel man kan tømme på kjølesystemet for å løse opp avleiringer. Kanskje en rens løser problemet. Punkt 2: Skru opp lufteskruen på termostathuset når motoren begynner å bli varm og se hva som kommer. Luft, eksos, vann, eller damp. Et verksted kan sjekke om det er HC i kjølevæsken. Eller trykkteste. HC test er også å få kjøpt hos Biltema. Dette for å sjekke om toppakningen er tett. Skru ikke opp verken lufteskruer eller lokket på ekspansjonstanken når motor temperaturen er over midten. Da begynner systemet å koke fordi kokepunktet synker fra 120 til 100 grader. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mjo095 Skrevet Januar 7, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2014 Høres ut som du har luft i systemet, sett tenninga i posisjon 2 og ha varmeapparatet på fult nå du fyller på vann, og ha lufteskruene helt oppe, når det er fullt så dunker du forsiktig på radiator, slanger, og snurrer vannpumpa rundt for håns 3-4 runder, så skal det ordne seg Takk, men hvorfor tenningen i trinn 2? Hvorfor kan jeg ikke bare la motoren gå.. ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aeike Skrevet Januar 7, 2014 Share Skrevet Januar 7, 2014 det bare er sånn, hehe. det er for at den eletriske pumpa skal pumpe vann inn i varmeapparatet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aeike Skrevet Januar 7, 2014 Share Skrevet Januar 7, 2014 men ikke start motoren mens du holder på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mjo095 Skrevet Januar 7, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2014 det bare er sånn, hehe. det er for at den eletriske pumpa skal pumpe vann inn i varmeapparat Punkt 1: Det kan være eksos som trenger seg inn i kjølesystemet. Eller at avleiringer ligger og blokkerer kjølekanalene. Det blir mye avleiringer i kjølesystemet om det f. eks aldri er skiftet kjølevæske på motoren. Det finnes rensemiddel man kan tømme på kjølesystemet for å løse opp avleiringer. Kanskje en rens løser problemet. Punkt 2: Skru opp lufteskruen på termostathuset når motoren begynner å bli varm og se hva som kommer. Luft, eksos, vann, eller damp. Et verksted kan sjekke om det er HC i kjølevæsken. Eller trykkteste. HC test er også å få kjøpt hos Biltema. Dette for å sjekke om toppakningen er tett. Skru ikke opp verken lufteskruer eller lokket på ekspansjonstanken når motor temperaturen er over midten. Da begynner systemet å koke fordi kokepunktet synker fra 120 til 100 grader. Har ikke luftskrue på termostaten på min 320i.., men finnes på broren min sin 2001 530ia.. ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mjo095 Skrevet Januar 7, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2014 men ikke start motoren mens du holder på OK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Januar 7, 2014 Share Skrevet Januar 7, 2014 Man trenger ikke ha tenningen på i denne bilen. 2001 320i har ikke elektrisk vannpumpe eller hjelpepumpe. Hvis det ikke er montert inn uoriginalt da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Januar 7, 2014 Share Skrevet Januar 7, 2014 Motor skal selvfølgelig gå! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mjo095 Skrevet Januar 7, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 7, 2014 Da har jeg prøvd ut litt.. Motoren sugde til seg væske i steg 2, og gikk ikke varm da jeg kjørte en liten tur, men jeg fikk ikke varm luft inn i kupeen. ? ellers merket jeg at radiatoren har ekspandert og lekker en del. skal derfor skifte den også, og forhåpentligvis få varm luft inn i kupeen, mulig det suges luft inn der radiatoren lekker, fikk nemlig fortsatt litt lunken-dugg på ruten etter å ha luftet kjølesystemet godt. Takk for tilbakemeldingene så langt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge94 Skrevet Januar 10, 2014 Share Skrevet Januar 10, 2014 Du kan ha tett varmeregister Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå