Gå til innhold

Hjelp! M54 Motor går varm, kald kupeluft


mjo095
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2001 320i, gått 110000km. 

 

Jeg sliter med at motoren går varm etter bare 10 min på tomgang, bare kald luft kommer ut av varmeapparatet.

 

Når man demonterer slangene til radiatoren ser det ut som at det ikke er sirkulasjon av kjøleveske, kjølevæsken blir ikke pumpet ut av motoren. Ellers satt jeg en hageslange med vanntrykk inn på termostaten og klarte å spyle litt gjennom. Dette mens motoren gikk, og så da at motortemperaturen sank. 

 

Har skiftet vannpumpe, termostat og spylt gjennom radiatoren (ikke tett) uten å funnet feilen. Trenger derfor hjelp..

 

Håper noen med kompetanse kan svare meg ??

 

:)

 

 

post-75453-0-70286900-1389122616_thumb.j

post-75453-0-13200600-1389122626_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såfremst pumpen faktisk går, så er det nok muligens luft som hindrer sirkulasjon.

 

Takk for svar,

Det skal også sies at varsellampen for kjølesystemet ofte har lyst ved oppstart de siste månedene, uten at jeg har merket noe veldig tap av kjølevæske.

 

Men hvorfor kommer det kald luft ut i kupeen når varmeapparatet står på fullt og motoren er varm. dette etter at jeg har spylt vann inn i motoren gjennom termostaten.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle være luft i kjølesystemet, hvordan kan jeg på en enkel måte fortrenge luften med kjølevæske? 

 

Prøvde først å åpne ekspansjons-ventilen samtidig som jeg lot motoren gå noen minutter uten at noe skjedde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har luft i systemet,

sett tenninga i posisjon 2 og ha varmeapparatet på fult nå du fyller på vann, og ha lufteskruene helt oppe, når det er fullt så dunker du forsiktig på radiator, slanger, og snurrer vannpumpa rundt for håns 3-4 runder, så skal det ordne seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1:

Det kan være eksos som trenger seg inn i kjølesystemet. Eller at avleiringer ligger og blokkerer kjølekanalene. Det blir mye avleiringer i kjølesystemet om det f. eks aldri er skiftet kjølevæske på motoren. Det finnes rensemiddel man kan tømme på kjølesystemet for å løse opp avleiringer. Kanskje en rens løser problemet.

 

Punkt 2:

Skru opp lufteskruen på termostathuset når motoren begynner å bli varm og se hva som kommer. Luft, eksos, vann, eller damp. Et verksted kan sjekke om det er HC i kjølevæsken. Eller trykkteste. HC test er også å få kjøpt hos Biltema. Dette for å sjekke om toppakningen er tett.

 

Skru ikke opp verken lufteskruer eller lokket på ekspansjonstanken når motor temperaturen er over midten. Da begynner systemet å koke fordi kokepunktet synker fra 120 til 100 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har luft i systemet,

sett tenninga i posisjon 2 og ha varmeapparatet på fult nå du fyller på vann, og ha lufteskruene helt oppe, når det er fullt så dunker du forsiktig på radiator, slanger, og snurrer vannpumpa rundt for håns 3-4 runder, så skal det ordne seg :)

Takk, 

 men hvorfor tenningen i trinn 2?  Hvorfor kan jeg ikke bare la motoren gå.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det bare er sånn, hehe. det er for at den eletriske pumpa skal pumpe vann inn i varmeapparat

 

Punkt 1:

Det kan være eksos som trenger seg inn i kjølesystemet. Eller at avleiringer ligger og blokkerer kjølekanalene. Det blir mye avleiringer i kjølesystemet om det f. eks aldri er skiftet kjølevæske på motoren. Det finnes rensemiddel man kan tømme på kjølesystemet for å løse opp avleiringer. Kanskje en rens løser problemet.

 

Punkt 2:

Skru opp lufteskruen på termostathuset når motoren begynner å bli varm og se hva som kommer. Luft, eksos, vann, eller damp. Et verksted kan sjekke om det er HC i kjølevæsken. Eller trykkteste. HC test er også å få kjøpt hos Biltema. Dette for å sjekke om toppakningen er tett.

 

Skru ikke opp verken lufteskruer eller lokket på ekspansjonstanken når motor temperaturen er over midten. Da begynner systemet å koke fordi kokepunktet synker fra 120 til 100 grader.

 

Har ikke luftskrue på termostaten på min 320i.., men finnes på broren min sin  2001 530ia.. ?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd ut litt..

Motoren sugde til seg væske i steg 2, og gikk ikke varm da jeg kjørte en liten tur, men jeg fikk ikke varm luft inn i kupeen. ?

ellers merket jeg at radiatoren har ekspandert og lekker en del. skal derfor skifte den også, og forhåpentligvis få varm luft inn i kupeen, mulig det suges luft inn der radiatoren lekker, fikk nemlig fortsatt litt lunken-dugg på ruten etter å ha luftet kjølesystemet godt.

 

Takk for tilbakemeldingene så langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...