cossiemk1 Skrevet Januar 22, 2014 Skrevet Januar 22, 2014 Hvis du har den spenningen inn på forsterker når lampa i forsterkeren begynner å blinke, så må det være en feil på forsterkeren, eller så er suben koblet feil på et vis
Alpejohn Skrevet Januar 22, 2014 Forfatter Skrevet Januar 22, 2014 Tror den lampa indikerer at denne boost greia er aktiv, husker ikke eksakt hva som sto i bruksanvisningen. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Julian Sommer Skrevet Januar 22, 2014 Skrevet Januar 22, 2014 De kan kalle det hva de vil, lampa er en clipping indikator som sier i fra når forsterkeren leverer mer enn 0.1% forvrengning. For den kan levere litt mer enn 300w, men da er det ikke rent signal lenger. Og som du sier, da er det ikke langt unna at du hhørr det vrenger. Du har nok bare justert gain for høyt
Alpejohn Skrevet Januar 22, 2014 Forfatter Skrevet Januar 22, 2014 Nå er gain ca 15 minutter eller litt mer lavere en fult. Stiller jeg lavere forsvinner lyden av den. Så lurer på om forsterker rett og slett er dritt. for liten altså. Hehe Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
cossiemk1 Skrevet Januar 22, 2014 Skrevet Januar 22, 2014 Nå er gain ca 15 minutter eller litt mer lavere en fult. Stiller jeg lavere forsvinner lyden av den. Så lurer på om forsterker rett og slett er dritt. for liten altså. Hehe Sent from my Nexus 4 using Tapatalk Da er den nok heller defekt
Julian Sommer Skrevet Januar 22, 2014 Skrevet Januar 22, 2014 Spørs nok om den er defekt da ja. Disse forsterkerne leverer godt med strøm.
Alpejohn Skrevet Januar 22, 2014 Forfatter Skrevet Januar 22, 2014 Mja vanskelig og si da jeg aldri har hatt sånn forsterker, men syns den spiller dårligere en forventet.. Edit: altså, lyden blir ikke borte, men den blir for lav i forhold til resten av lyden. og den kan ikke jeg stille så veldig mye mer ned, for da har jeg ikke noe volum igjen.. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Alpejohn Skrevet Januar 22, 2014 Forfatter Skrevet Januar 22, 2014 Vel, har nå opnet opp suben og sjekket og målt ledninger, de stemmer. Og jeg har 1 ohm på terminalen. Så ingen feil der altså. Og suben er 2x2 ohm 200w rms, forsterkeren er stabil i 1 ohm 300w. Ergo skal jeg vertfall ikke ha for lite w styrke. Såå, ut i fra det jeg målte på forsterker av strøm ved spilling ser det ikke ut til at det er lite strøm heller.Kikka akkurat på en video på youtube, av en som målte hvor mange w den ga, og i 1 ohm målte han 258w uten noe vrenging.Han brukte et måleapparat. Irriterende.
Julian Sommer Skrevet Januar 23, 2014 Skrevet Januar 23, 2014 Hva slags kasse har du på subben din da? Og, det er ikke noe som heter "for lite" eller "for mye" watt. Jo mer watt jo høyere volum, men utover det så har ikke max kapasiteten til forsterker noenting å si i forhold til effekttåligheten på et element. Forsterkeren din leverer ikke 200 watt konstant. Men, om forsterkeren så er i orden og leverer det den skal, så hjelper det jo ikke hvis f.eks kassa har en lekkasje eller lignende. Og når du har kjøpt en 8" subwoofer med 85db følsomhet, så kan man ikke forvente å høre den veldig godt, men burde jo holde følge med høyttalerne i bilen, uten å utmerke seg. Har du sett etter om elementet beveger mye på seg på høyt volum? Jeg har fortsatt trua på at dette kan ha noe med innstillinger eller kasse å gjøre, med andre ord brukerfeil. Du får ikke kommet til Gjøvik (Biri) da så ser vi på det en ettermiddag
Alpejohn Skrevet Januar 23, 2014 Forfatter Skrevet Januar 23, 2014 Kassa er laget av 22mm spon, 11 liter, så stor den skal være. Har ikke hørt noe ulyder (lekkasje) fra kassa. Det beveger seg ikke så veldig mye, nå får jeg jo ikke skrudd opp såpass at det får begynne og jobbe virker det som. Når det gjelder innstillinger, så er det svært begrenset hvor bra man kan få det, dårlig signal, 4 kanaler, ikke får jeg justert bass kun på sub, så alt blir påvirket. Men på de andre subbene og forsterkeren min, sto gain på fult, og det funka som pokker, men der hadde jeg også basskontroll forran, + at de spilte en del høyere en resten, så det funket på en helt annen måte. Skulle gjerne tatt meg en tur, om jeg hadde bodd i nærheten Har vært på kurs på Grand hotel på Gjøvik et par ganger, men er ikke hver dag jeg er der nede med bil.
Julian Sommer Skrevet Januar 24, 2014 Skrevet Januar 24, 2014 Du får kjøre en 40hz sinustone fra f.eks spotify (av bass mechanik) og skru litt på gainen din, mens du måler volt AC på utgangen til høyttalerkabel. Skal vise 17 Vac på det som er max volum for høyttalerne dine ellers i bilen.
Alpejohn Skrevet Januar 24, 2014 Forfatter Skrevet Januar 24, 2014 Har gjort det, blaupunktbforsterkeren slo ut før jeg nådde 14 volt.. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
cossiemk1 Skrevet Januar 24, 2014 Skrevet Januar 24, 2014 Så det er blaupunkt forsterkeren som slår ut?? Trodde det var subforsterkeren som slo ut jeg...?? Hva viser voltmeteret når du kommer til det punktet hvor den slår ut da?? Har du sjekket om den slår ut hvis du napper ut signalkablene som går videre til subforsterkeren?? Koble samtidig ut remote til subforsterkeren, så får du sjekket om det har noe å si også.
Alpejohn Skrevet Januar 24, 2014 Forfatter Skrevet Januar 24, 2014 Ingen som slår ut ved spilling av musikk, men skulle stille blaupunkten først, slo ut på rundt 13-14 volt, sinus 50-55 eller noe slikt. Da var høyttalerene kobla fra, strømmen var kobla fra på sub forsterkeren. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
oajakob Skrevet Januar 24, 2014 Skrevet Januar 24, 2014 Heisann...ser du har problemer med forsterkeren...jeg har samme forsterker som deg (Blaupunkt)...den driver høyttalerne i dørene 2 stk infinity og 2 stk jbl itillegg til 4 diskanter...har også koblet videre til en sub forsterker...noe boss phantom 3000w ræl...om jeg har forstått det riktig så er det litt tynne strømkabler du har til forsterkeren...om det er slik så er det første punkt å få fikset....ellers så kan jeg si at jeg kjører dele frekvens på rundt 70hz...har gain på blaupunkten nesten helt nedstilla...fordi den gir litt lav spenning ut til sub forsterkeren...der er gain på maks for at lydnivået mellom sub og front skal bli riktig....skal ikke si at det er vanvittig bra/rå/høy lyd...men er relativt bra trykk og lydnivå før blaupunkten klipper...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå