Alpejohn Skrevet Januar 20, 2014 Share Skrevet Januar 20, 2014 Hei, Har et pågående prosjekt om og støype ei kasse til og ha over batteriet, men i mellomtiden ville jeg teste hvordan suben spilte på forsterkeren, så snekkra ei lita kasse (11 liter) tilpasset elementet. Det er en Helix E8W Esprit, forsterkeren er en RokkFokk Fokk-gate, som jeg har gjemt under gulvet. Forsterkeren er koblet til utgangen (rca) på en Blaupunkt THA475(?). Forsterkeren til suben skal yte 300w RMS i 1 ohm, subben er 200w (2+2 ohm) rms, så det skulle jo i teorien ikke være noe galt? Nå er suben koblet så den er 1 ohm på forsterker (alle poler koblet direkte inn på forsterker) Er ikke koblet eksakt slik som på bildet under, men har ei ledning med +/- inn i kassa, som splitter seg til 2 ledninger med +/- til hver spole. Så jeg har ikke linket fra + til + som på bildet, men det skal vel ikke ha noe og si, eller? Denne forsterkeren er koblet til Utgang på en Blaupunkt PNP475(?) Da vi spilte lavt så hørtes det veldig bra ut, fin dyb durebass og bra dunk. Men delefrekvensen måtte ned en del. Justerte den ned litt (i underkant av 60 hz). Gain står på fult. Når jeg spilte litt høyere, sånn det akkurat ikke går and å ha en normal diskusjon i bilen kan du på noen sanger allerede da høre at lyden begynner og vrenge seg, skrur du opp litt til forsvinner bassen (naturlig nok) og det blir bare stygge lyder.Hadde liksom forventet LITT mer trøkk en dette..Tror nok det skal kunne spille bedre. Før hadde jeg en Cadence forsterker på 1x1200w i 1 ohm og 2 ground zero 10" uranium på samme blaupunktforsterker koblet på samme måte, dette spilte veldig bra, ingen stygge lyder (lyset i speedometeret blinka en del da. ) Men da virka det helt fint, kunne ikke høre noe stygge lyder da. Så da lurer jeg igrunnen på hva dette kan komme av. Nå skal det sies at jeg har ikke fått kikket nærmere på det, skal prøve og justere litt i dag og sjekke ledninger osv. Men syns det burde sparke LITT mer, på LITT høyere volum en dette... Jeg hadde ikke høye forventninger, men dette var i bunn selv med lave forventninger.. Tar gjerne i mot tips som kan sjekkes. EDIT:Kikket i bruksanvisningen nå, så det sto at man skulle unngå og justere gain på fult da dette kunne gi forvrenging.Så jeg må vertfall justere den litt ned. Dette får jeg se på senere i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Januar 20, 2014 Share Skrevet Januar 20, 2014 Ja det høres ut som en forsterker som overstyrer, altså gain er justert feil. For å få gain rett justert kan du bruke et multimeter eller fluke som mange sier og måle AC på høytalerutgangen. Spenningen du skal ha på terminalen er ca 17V. Dette finner du ut med følgende formel: Kvadratroot av (Impedans*watt) i ditt tilfelle får du da 1ohm *300watt som da blir 300. Kvadratrot av 300 er ca 17. Så du skal altså ha 17V ut på høytalerterminal. Dette gjøres med høytaler frakoblet. For å få justert inn dette så spiller du en 50-60HZ 0dB sinustone fra en brent CD og så stiller du volumknoten på spilleren din til ca 75% av max volum. Still så gain på forsterker til du måler ca 17V på utgangen. Da er du der du skal være og forsterker har ikke mer å gi når du har volumknott på 75% PÅ denne siden kan du laste ned 0dB sinustoner. http://www.soundbuggy.com/Eric/Test%20Tones/index.html Brenn på en CD og sett igang. Lykke til. Husk at gain ikke er en Turboknapp men en tilpasningsknapp mellom utgangsspenningen fra spiller og inngangsspenningen på forsterker Julian Sommer, Marionette og hsd reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Januar 20, 2014 Share Skrevet Januar 20, 2014 Har ikke noe å komme med utenom at takket være Hpi sin post, har jeg lært noe i dag og Hpi og Morty999 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Januar 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2014 Har ikke noe å komme med utenom at takket være Hpi sin post, har jeg lært noe i dag og Det har jeg også! Har styrt mye med anlegg og vet det som trengst for og få lyd og spille greit (har vertfall fått det bra til tidligere ) Men det var blytung info Hpi Men først må vel blaupunkt forsterkeren justeres skikkelig? (gain altså), deretter kan man justere på subforsterker? Nå har jeg orginal 16:9 navi skjerm, og der er det ikke godt og si når volumet er på 75 prosen. Men om jeg justerer gainen veldig lavt på blaupunkt forsterkeren, sånn jeg kan skru volum på fult uten at det blir høyt, da finner jeg vertfall sånn ca 75% tenker jeg. Det burde vel funke greit? Dette høres seriøst ut, og spennende! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Januar 20, 2014 Share Skrevet Januar 20, 2014 Ja dette er blytungt så tidlig på dagen vet du men det er en veldig grei måte å justert inn forsterkere på. Jeg ser den med volumknotten ja, har det samme selv med 4:3 skjermen men metoden din går nok fint. Du har vel gjerne en viss følelse om hvor mye du pleier å vri når du spiller høyt. Så begynn gjerne med å tune Blaupunkten ja så får du fin match mellom de 2 forsterkerne men husk at du da skrur av delefilteret ellers så blir vel sikkert 50HZ tone kutta vekk eller kjører du fulltone i tak og dører? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Januar 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2014 Er ikke sikker på hvordan det er justert.. Må nesten sjekke det. Vet ikke om det er mulig og skru av delefilteret? Er jo bare en justeringsskrue.. Må kanskje stå midt på da. Btw, når jeg skal regne ut dette for 4 kanals forsterkere, skal jeg gå ut i fra 1 kanal, eller alle samlet? ( i dette tilfelle 4*75) Sent from my GT-I9100 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Januar 20, 2014 Share Skrevet Januar 20, 2014 http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=9998 guide til gainstilling med litt bilder o.l Sinustone finner du på spotify foreksempel. Gjør slik som HPI sier, det å stille gain uten multimeter er komplett texas, og sikkert årsaken til 70% av brente elementer. Siden HPI har regna for det, bare plugger du i voltmeteret, starter sangen og vrir gain til du får opp 17. volt på målern. Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Januar 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2014 Da kan jeg bekrefte at det har kun vært texas med meg opp gjennom årene. Men har funket bra likavel Men, hvordan regner jeg for 4 kanals forsterker da? Må jeg legge sammen total rms fra alle 4 kanaler og gange dette med 4 ohm? Eller skal jeg kun regne for en kana? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Januar 20, 2014 Share Skrevet Januar 20, 2014 Hvis du bruker en og en kanal i 4 ohm så regner og måler du en og en kanal i 4 ohm. Du har vel gjerne bare 1 gain knott så da får du måle litt på høyre og litt på venstre og stille til du har et greit snitt hvis de er forskjellige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Januar 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2014 Akkurat. Dette skal testes i kveld. Men hvilken hz bør man bruke på høyttalerene i dører osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Januar 20, 2014 Share Skrevet Januar 20, 2014 Tror det er ganske vanlig å bruke 1000hz eller 1khz om du vil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Januar 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2014 Ok Bare en ting jeg lurer på angående justering av delefilter på denne blaupunkt greia, når man velger Lowpass er jo det greit.Men når Lowpass er slått av, så skal man justere highpass, hvordan vet jeg hvor mange hz jeg bør stille det på? Men den skal vel ikke spille noe særlig bass i utgangspunktet så lenge lowpass ikke er slått på? Men litt blir det vel kanskje.. Men for og spille 50-60 hz må vel delevilteret stå skrudd helt ned, sånn den spiller fra 50 og oppover? Blir kanskje det samme på highpass da, at man justerer det helt i bunn, sånn den spiller alle hz? Er vandt med og slå over på highpass med en bryter, ikke justere sånn. hehe! Her er foresten et bilde av blaupunkt forsterkeren: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Januar 20, 2014 Share Skrevet Januar 20, 2014 Har ikke sett det slik før jeg heller, er vant med highpass eller lowpass eller fulltone. Uansett så er det nok som du sier at når lowpass står av så er det highpass. Akkurat hvilke frekvens du skal ha den på må du nesten lytte deg fram til men jeg ville tatt utgangspunkt i samme frekvens som du har på subben slik at dørhøytalerne overtar der subben slutter. Jeg ville prøvd ca 80hz på begge forsterkerne og så justert derfra til du blir fornøyd. Ser jeg misforstod deg litt nå, lowpass justeringene kan du bare glemme, de er ikke aktive så lenge lowpass er skrudd av så de kan stå på hva som helst. Bare konsentrer deg om highpass justeringene. Prøv å sett de på ca Kl 11, da tipper jeg du har rundt 80hz. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Januar 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2014 Fikk justert litt idag, ble litt bedre. Jeg trodde jeg hadde lave forventninger, men tror dem fortsatt var for høye. Prøvde og måle og justere med sinus å multimeter, hehe, men forsterkeren slo ut før jeg rakk og nå 14 volt.. Hehe. (blaupunkt). Da gadd jeg ikke prøve på den andre. Men stilte gain en del ned på blaupunkt, og litt ned på subforsterkeren, da ble det ganske bra. Spiller ikke veldig høyt, men er vel ok. Er jo begrenset hvor bra man får justert med kun 4 utganger der du kan justere bass og diskant/mellomtone.. Men noe uorginal spiller er 200% utelukket så får leve med det. Men har jo alltids større anlegg liggende, men tror jeg må til og montere batteriet jeg har liggende fra gamlebilen, sånn anleggsbatteri. Lysa blinka en del i speedometeret. Uansett, takk for tips og hjelp! Sent from my Nexus 4 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Januar 20, 2014 Share Skrevet Januar 20, 2014 mange monterer uorginale (skikkelige) spillere i bl.a armlene og hanskerom slik at det er skjult. aux drar man pent og pyntelig til midtkonsollen, sanger og volum styrer man fra telefonen Kjøp deg fx Pioneer deh80prs så blir livet ditt forferdelig mye enklere siden du bare bypasser forsterkeren med tanke på delefilter og styrer alt digialt fra spilleren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå