Evopower Skrevet Januar 20, 2014 Skrevet Januar 20, 2014 Hei En slektning har en facelift E39 520d. Sist han var på tur begynte det å vibrere i bilen. Spesielt under 2000 omdreininger. Girte ned og fikk opp turtallet, og da ga vibrasjonen seg. På tomgang rister det mye. Når døren er åpen og bilen på tomgang ser døren ut som den er laget av gelè på en måte.....Står å skjelver. Innimellom mens bilen står på tomgang kommer det en klinke/bankelyd som jeg ikke klarer å lokalisere. Høres kanskje ut som det kommer bak/inni motoren. Når han trør inn clutchen forsvinner lyden. PS: Bilen er gått 300.000 km og fikk ny clutch for 2 år siden. (ca på 255.000 km) Er det dobbelmassesvinghjulet som har "tatt kveld"? Han har dratt mye henger, og bilen er tyskimportert. Altså lang girutveksling. Må kose med clutchen hver gang man skal ta i gang på det ekstremt lange første giret... Noen som har erfaringer rundt dette?
Otis Skrevet Januar 21, 2014 Skrevet Januar 21, 2014 Høres ut som motorfester, og svinghjul mener jeg. Men sånn hakking ved igangsetting hadde jeg å på min 520d. Da ble clutchen skiftet og svinghjulet sjekket uten at verkstedet mente det var ødelagt. Problemet var også der etter clutch skifte, og helt til jeg solgte bilen på 286kkm. Men det var bare noen ganger, og kun i første gir.
Evopower Skrevet Januar 21, 2014 Forfatter Skrevet Januar 21, 2014 Høres ut som motorfester, og svinghjul mener jeg. Men sånn hakking ved igangsetting hadde jeg å på min 520d. Da ble clutchen skiftet og svinghjulet sjekket uten at verkstedet mente det var ødelagt. Problemet var også der etter clutch skifte, og helt til jeg solgte bilen på 286kkm. Men det var bare noen ganger, og kun i første gir. Ok På denne er det i alle gir, i alle hastigheter under 90, så lenge turtallet er under 2500 o/min. Dessuten med den mekaniske lyden som ligger å slår, så må det være noe fysisk i motoren. Har denne motoren balanseaksler som kan "feile"? Det, kombinert med dårlige motorfester kan jo være en årsak. Og ja....jeg kjente på de motorfestene. Fy, de var slappe! Ikke lenge før gummien deler seg der nei..... Jeg anbefalte han å bytte motorfestene, men det andre kunne jeg ikke gi noe svar på.
Otis Skrevet Januar 21, 2014 Skrevet Januar 21, 2014 Har du sjekket vibrasjonsdemper/reim hjulet på veiva foran?
Evopower Skrevet Januar 21, 2014 Forfatter Skrevet Januar 21, 2014 Har du sjekket vibrasjonsdemper/reim hjulet på veiva foran? Ble tipset av dette av en kollega som hadde det problemet på sin E46 320d facelift. Men reimhjulet på veiva hans var av en annen type (større) enn det var på e39`en. På den var det så vidt jeg kunne se, kun et reimhjul. Ingen stor, tung "plate" bakom, som de ofte har.
Otis Skrevet Januar 22, 2014 Skrevet Januar 22, 2014 Joda. 520d har vibrasjonsdemper. På min så var det mye støv dekket i rust partikler rundt hele greia. Når jeg tok av så var den nesten helt delt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå