Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var tiden kommet for å skaffe seg bil til 18-årsdagen og bilen ble en svart 2000 mod 318 Coupe. Imponerende nok er denne helt rustfri på bakluke, dører, skjermer, kanaler og panser! Eneste unntaket er en liten blemme på hver a-stolpe som skal utbedres snarest mulig. 

Historien bak bilen er vel også, om ikke spennende, så i alle fall spesiell til en e46 coupe å være... Den gikk som dembil for BMW i tyskland det første året før den ble tatt inn til Norge i 01, og har etter det hatt 2 voksne eiere som hver har eid den i 7 år. Håper derfor at jeg har unngått en sunnkjørt ungdomsbil :)   

Sett fra mitt og mange andre på min alders synsvinkel skulle jeg vel heller kjørt en eldre 325i, men sånn ble det altså ikke:)

Er vel mulig å kjøre seg ihjel med en vanlig 318 også...

Kjørte bilen hjemigjen etter å ha hentet den på Hamar først på januar og ble rett og slett enda mer forelsket i den, samtidig som jeg oppdaget noe småplukk som må gjøres noe med før juni kommer.

Det er blant annet å ordne låsen på høyre nedleggbare baksete, da dette ikke ville gå i lås igjen og mest sannsynligvis bytte en ryggesensor. I tillegg er denne, som mange andre e46'er, rammet av ei sjåførdør som ikke vil åpne seg.

Har kikket litt rundt på forumet og sett at det ofte skyldes treg mekanisme i døra, men i motsetning til mange andre kødder aldri døråpneren inni bilen, bare på utsiden. Har fundert og eksperimentert litt... fant ut at døra ikke går helt i lås, dvs. hvis jeg legger hånda bakerst på dørbladet og trykker litt hard en gang så fungerer dørhåndtaket helt utmerket. Regner med at det derfor bare er å justere låsen litt, men skal uansett plukke av dørtrekket på begge sider og smøre opp igjen alt.

Er det noen her som kan fortelle meg hvorfor jeg har blå hattehylle i en bil med svart/grått stoffinteriør? Uansett, den skal byttes ut, så om noen har, si ifra!

Videre er ønskelista som følger;

- Justerbart senkesett (anbefalinger?)

- Nye sommerhjul, helst 19" - bredere bak enn foran - Hartge Classic 1 (x)

- Montere tåkelyssett

- Mørkere ruter helt fram, her er det ikke snakk om mafiasoting, men moderat soting 

- M-sport utvendig

- M3-speil

- Enten CSL eller vanlig M-leppe på bakluka

- Doble utblås bak som på 6'erbiler

- Angel eyes (x)

- Linselykter og xenon

- LED-baklykter

- Sorte nyrer (mulig jeg tar feil, men trodde dette var org. på shadowline?)

- Dynavin 99

- Multifuksjonsratt

- Skinn invendig

- Armlene

- Stereo (nei, ikke en løs 15"er i bagasjerommet og pappelementer, samt diskanter teipa på dashen)

Såååååå.. Det her er ØNSKELISTA, men må bli gammel nok til å tippe Lotto skal dette gå i oppfylelse  :stupid:

Blir nødt til å ta litt etterhvert, men skader ikke med en begynnelse:)

Et par bilder av tralla  :rompe:

post-64403-0-18975900-1390758211_thumb.j

post-64403-0-98469800-1390758198_thumb.j

Ris, ros og meninger/anbefalinger taes imot med takk!

Skrevet

Jøss, det var litt av en liste for en 318. Selv om en bil har shadowline så er de aldri levert med sorte nyrer. Det er kun listene rundt vinduene som er sorte hvis det er shadowline. Xenon koster mer enn det smaker når det gjelder ettermontering, du må blant annet ha lyktespylere og automatisk høyderegulering. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg startet med senk, felger og en m-sport front. Kommer veldig langt med det :)

Ser ut som en flott bil forresten :)

Skrevet

Gratulerer med pen bil. :)

Som nevnt over her ville jeg også startet med senk og felger, men jeg ville beholdt de originale fangerene hadde jeg vært deg, mulig med en liten frontleppe eneste. Det begynner å bli langt mellom disse bilene uten noen form for M3-/M-tech-greier.

Ellers vil jeg tipse deg om "grå" blinklys fremme, det gjør utrolig mye med lyktene. Jeg hadde slike på min e46, og det var noe av det mer vellykkede jeg gjorde.

Skrevet

Jøss, det var litt av en liste for en 318. Selv om en bil har shadowline så er de aldri levert med sorte nyrer. Det er kun listene rundt vinduene som er sorte hvis det er shadowline. Xenon koster mer enn det smaker når det gjelder ettermontering, du må blant annet ha lyktespylere og automatisk høyderegulering. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg startet med senk, felger og en m-sport front. Kommer veldig langt med det :)

Ser ut som en flott bil forresten :)

Heheh, ja, ønskelista er (og blir nok) lengre enn hva som blir gjort med denne :) Aaaaah, sånn å forstå, blir sorte nyrer uansett... Og ang. Xenon så er jeg klar over nivåregulering og lyktespylere, men tenker å kjøpe linselykter og sette inn 6000k xenon til tross for at dette ikke er helt etter boka. (Beklager til alle som blir blendet, men gjorde dette også på motorsykkelen uten at noen som helst blunket på meg eller kommenterte det. Mye takket være at lyktene hadde linser og var justert ganske lavt.)

Gratulerer med pen bil. :)

Som nevnt over her ville jeg også startet med senk og felger, men jeg ville beholdt de originale fangerene hadde jeg vært deg, mulig med en liten frontleppe eneste. Det begynner å bli langt mellom disse bilene uten noen form for M3-/M-tech-greier.

Ellers vil jeg tipse deg om "grå" blinklys fremme, det gjør utrolig mye med lyktene. Jeg hadde slike på min e46, og det var noe av det mer vellykkede jeg gjorde.

Er ikke like fan av standardfanger, men ser poenget ditt! :) Vet ikke hvordan det er å sette inn tåkelys i den fangeren som i utgangspunktet ikke har det?

Mørkere blinkers blir det nok med tiden :)

Skrevet

Jeg mener man får kjøpt ettermonteringssett, men jeg har aldri sjekket noe spesielt opp i det. Bør uansett ikke være noe problem.

Skrevet

Noen som vet om en norsk forhandler som importerer BMW Style 313 replikaer, felgen er vel de såkalte performancefelgene til e90.

Ser at det ligger sett ute på ebay, men ser også at frakt og moms blir omtrent like mye som felgene koster alene... 

http://www.ebay.com/itm/19-313-Style-STAGGERED-GUNMETAL-MACHINED-Wheels-Rims-Fit-BMW-E36-E46-325i-330i-/181141974427?pt=Motors_Car_Truck_Wheels&hash=item2a2ce72d9b&vxp=mtr

Skrevet

Grattis med pen E46 :) Flott førstebil dette. Helt enig med deg i dette valget enn en gammel sliten 325i.

Kjekk ønskeliste du har laget. Hva med å finne felgene hos en forhandler i Statene og bruke Jetcarrier til å frakte de til deg. Jeg gjorde det med de jeg har på Z4en. Mener å huske at regningen for frakt og moms kom på rundt 4000,- Da er alt dekket helt frem til døren din.

http://www.jetcarrier.com/

Skrevet

Grattis med pen E46 :) Flott førstebil dette. Helt enig med deg i dette valget enn en gammel sliten 325i.

Kjekk ønskeliste du har laget. Hva med å finne felgene hos en forhandler i Statene og bruke Jetcarrier til å frakte de til deg. Jeg gjorde det med de jeg har på Z4en. Mener å huske at regningen for frakt og moms kom på rundt 4000,- Da er alt dekket helt frem til døren din.

http://www.jetcarrier.com/

Takker! :)

Den derre ønskelista tror jeg må kortes vesentlig inn i første omgang, da det står igjen litt småplukk som frontrutebytte ol. 8-[ 

Men det er en mulighet som fort kan lønne seg slik du sier... Selv om det også koster penger, men sånn er det jo dessverre med det meste.. Skulle ønske du skulle selge de Goldtrackhjula dine nå :puppydogeyes:  Men det er vel litt sent...

Hadde vært litt enklere, men kanskje ikke billigere om man hadde fått tak i disse felgene i Norge(?) Vi får se hva som skjer i løpet av uka tenker jeg :beer:  

Skrevet

Jeg kjøpte originale av disse med dekk via tysk eBay, og jeg synes igrunn ikke prisen ble så aller værst. Noe dyrere blir det jo, men originalt er originalt.

Skrevet

Jeg kjøpte originale av disse med dekk via tysk eBay, og jeg synes igrunn ikke prisen ble så aller værst. Noe dyrere blir det jo, men originalt er originalt.

Har sett litt rundt hos norske dekkforhandlere og ser at det blir minst like mye for andre 19" felger også, så da blir valget egentlig bare om jeg skal bestille disse eller kjøpe noen brukte hjul med relativt nye dekk istedet (Blir dog ikke AKKURAT de felgene jeg har lyst på, men under halve prisen med dekk...)

Vanskelig  :-k

Skrevet

Da ble det 19-tommere på denne også, hvis den orker å dra dem da... :whut: 
Ikke de felgene jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg, men de får funke som en midlertidig løsning frem til banken har større tall å vise meg.

Gikk for Hartge Classic replicas med 235/35-19 foran og 265/30-19 bak, noe jeg håper går innafor skjerma  :oo: 
Forhåpentligvis dukker disse opp i løpet av morgendagen, så da vil jeg tro at det kommer en liten update.

Ikke hjula på bildet, men noe i nærheten

post-64403-0-71343700-1392154477_thumb.j

Skrevet

Skulle ned i garasjen for å vaske bilen nå, men starteren stod bare og slo...

Bilen stod i fri og jeg klemte inn clutchen, men det var fortsatt ikke mulig å trille den fremover eller bakover  :puppydogeyes:

Det var akkurat som å skyve på en bil som står i gir, fikk ruga den 5-10 cm før den bråstoppet, virker som om det er høyre bakhjul som står  :-k

Bilen står i garasje med ca. 0 grader i, og jeg var ute og kjørte den for to uker siden uten problemer før den ble satt dit igjen. Bremseskivene beveger seg i kalipperen, så det er ikke bremsene som har satt seg/spekt.    

Skrevet

Som et lite plaster på såret så ankom bebbisene mine nå, eller kanskje ikke bebbiser, det er jo tross alt en kubikk med dekk og felg  :shock:

Fischquig gleder seg til sommeren, i alle fall om jeg får bilen ut av garasjen i løpet av 2014.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...