hansol123 Skrevet Februar 3, 2014 Skrevet Februar 3, 2014 Hei, Har akkurat fått fikset bilen, en 1999 525 TDS automat. kjørte hjem over igår og alt virket helt ok, tok et par forbikjøringer uten problemer, men så skjedde det... DDE/glødelampa og antispinn lampa lyste opp. Når jeg var kommet forbi bilen slapp jeg oppp gass pedalen men ingenting skjedde den holdt seg fint på 2500 omdreininger. fant ut at jeg måtte prøve å stopp for å se hva det kunne være, når jeg begynte å bremse hardt for å stoppe kom det en fæl ulyd, ganske lik den man får hvis man prøver å sette en manuel kasse i gir med dårlig synkronisering. stoppet bilen og prøvde å start den på nytt. ingen varsel lamper eller ulyder de første 3-4 sekundene før motoren ruset seg opp til 3000 og ned igjen, lampene begynte å lyse igjen å lyden kom tilbake. hadde heldigvis med meg pcen og OBD kablene så jeg fikk tatt ut feilkodene. på DDE 2.1 sto det "drehzahlgeber" som jeg tror oversettes til hastighets sensor, men hva i svarte kan få bilen til å ruse seg ut å lage slike lyder? noen idér? har foresten akkurat skiftet girkasse på bilen.
*MrB* Skrevet Februar 3, 2014 Skrevet Februar 3, 2014 Drehzahlgeber er vel turtallssensor/giver, hvilket jo kan forklare hvorfor turtallet hengte seg opp. Ut over det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.
hansol123 Skrevet Februar 3, 2014 Forfatter Skrevet Februar 3, 2014 kan det også forklare hvorfor den ruste seg ut når jeg startet den? virket litt som den hadde "last" fra girkassen og plutselig miset den og ruste seg.
MrBrum Skrevet Februar 3, 2014 Skrevet Februar 3, 2014 Turtallsgiver....hvis det er motoren feilmeldingen gjelder ville jeg sagt veiv sensor. Er vel den som registrerer turtall. Usikker på de lydene du beskriver. Vet bare at girkassen kan begynne å kødde skikkelig hvis den får feil signaler om turtall.
hansol123 Skrevet Februar 3, 2014 Forfatter Skrevet Februar 3, 2014 er det flere sensorer å sjekke? er vel en som går på svinghjulet også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå