Gå til innhold

330dat 204hk M57n map maf og railtrykk


Bayerfan
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, håper på hjelp til å feilsøke ifm sensorverdier og merkelig oppførsel på min 330dat(M57n).

 

Feilkoder som finnes:

-glødeplugg #3 - denne kom tilbake kort tid etter at alle pluggene ble skiftet for ca 3år siden

-EGR - denne er sansynligvis fordi motoren har en egr bypass

 

Ecu er oppdater til siste software. MAF(lmm) og MAP er ca 5uker gamle

 

Når jeg bruker INPA får jeg følgende live verdier:

Charge air pressure - aktuelt trykk ligger over nominelt. På motorveien ligger det ca 0,3bar over nominelt. Dersom jeg gradvis gir mer gass stiger trykket fort, og på ca2bar ligger det ca 0,5bar over nominelt før det plutselig faller til det samme som nominelt. Når dette skjer merker jeg at motoren gir et ekstra skyv.

Air mass - aktuelt ligger på 200 - 300mg/hub over nominelt. Aktuell verdi overstiger 650mg/Hub ganske tidlig, og verdien får et utropstegn forran.

Rail trykk - på tomgang og veldig lett motstand varierer dette veldig mye. På tomgang viser nominell verdi 299,99bar, aktuell verdi varierer fra ca 285bar til 450bar. Når trykket stiger over ca 370bar merker jeg at motoren begynner å gå ujevn. Dersom jeg tar en mass adjustment blir aktuelt trykk veldig stabilt og ligger veldig nærme nominelle verdier, men dette varer ikke særlig lenge før det begynner å variere på nytt.

 

Jeg har prøvd det meste, vært på GS verksted/bmw verksted/Borsch verksted, ingen finner årsaken!! Jeg har skiftet MAF/MAP/railtrykk sensor/solenoid ventil bak på hp pumpa/lekkasjetest av injectorene/ny software. Ingenting har hjulpet.

 

Er det noen som kan hjelpe meg videre?

 

Setter pris på tilbakemelding

 

ojo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpejohn; tror våre biler har litt forskjellige matepumper.

 

Kan jo prøve å sette oem egr på igjen.

 

Jeg har hatt ett markant ekstra skyv i motoren når den passerer ca2000rpm, har tenkt at det skyldes defekt lmm. I allefall ble motoren mye jevnere en kort stund etter at jeg monterte ny lmm.

 

Defekte lmm'er; måler de for mye eller for lite luft? Og hva er det som egentlig gjør at en lmm havarerer, kan det være utenforliggende årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF, det ser ut til å være fulltreff å montere oem egr.

 

Air mass -  Nå har aktuell air mass stabilisert seg nært nominell verdi. Men jeg ser at skalaen i INPA går til 650mg/Hub, men verdiene mine overstiger 650 ganske tidlig(ca 2000rpm). Og på max pådrag går nominell til ca 1000mg/Hub mens aktuell går til ca 1200mg/Hub. Er det noen som kan gjøre en test på deres motor på disse verdiene?

 

Charge air pressure - nominell og aktuell er ganske lik. Men aktuellt trykk ligger noe over nominellt. Om jeg øker pådraget fra vanlig crusing blir forskjellen mer, på det meste er forskjellen ca 0,3bar. Max aktuelt turbotrykk er ca 2,2bar. Kan forskjellen mellom nominell og aktuell trykk skyldes at jeg ikke har katalysator?

 

Rail trykket - er uforandret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan ta seg bryet å måle air-mass verdiene (i INPA) på lignende motor (M57n)? Som nevnt går mine verdier ganske raskt over skalaen 650mg/Hub.

 

Og hvorfor går ikke motoren over 4000rpm når den er i P eller N? Den går jo over det dersom jeg gasser på under kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan sjekke på min M57 om det er av interesse.

 

Uten og si noe sikkert, så er vel det at den ikke går over 4000 en slags turtallsperre?
En kompis har en 1. gen V70 diesel, den går ikke høyere en 3-3500 rpm på full gass når han står still.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei, beklager, glemte helt av hele greia!

Har sjekket i kveld på min m57d30, min air mass går til 500 på skalaen, den overstiger dette litt før 2000rpm med normal gass. Ved nesten full gass var den hvertfall over 1000 mener jeg.

Chargepressure fikk ikke jeg sett så nøye på, men det varierte litt alt ettersom. Men fikk aldri holdt full gass over en liten periode så det fikk stabilisere seg.

Her er et bilde som er tatt på tomgang, motoren var ikke blitt varm her, om det har noen og si. :)

Postet bilde

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...