Gå til innhold

Problemer med regulering av xenon E39

kriss66
 Share

Anbefalte innlegg

Meg bekjent så er det 3(4) ting som kan være galt.

Det er to sensorer/følere, 1 på bærearmen høyre fremme og en bak, en av disse kan trøble.

Stagene inni lykten kan være knekt

Eller justeringsmotorene er gåen.

Vet ikke om lysene hadde lyst om det var lysmodulen (LCM) som kranglet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justerte de nettopp opp, men da gikk de ned igjen når jeg tok på tenningen... Når jeg da tar på tenning nå beveger ikke lysene seg.. Som de tidligere gjorde.. At de da gikk litt ned og opp igjen..

Finner ikke staget bak... Kun til nivåregulering til luftputene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en touring du har? Jeg har det og der er det 3 sensorer, 1 foran høyre og 2 bak. 

Kjør inntil en vegg og se om de justerer seg litt opp og ned når du skrur på tenning, gjør de det så er det mest sansynlig en av sensorene som er gåen. Da kreves det diagnose for å finne ut hvilken, få noen utenom verksted til å ta diagnose. Sensor bytter du selv på 20min. Koster 1000kr for en sensor, har sett disse til $60 på nett.

De sitter slik at det bare er å ta av dekk så ser du de. 

Det kan også være en av de to juster stagene som sitter inne i selve lykta. Et kjent problem da disse stagene er crap og blir sprø med tiden. For å sjekke at disse er ok, bilen inntil vegg og se om du kan justere lyset i side og høyde. Er du usikker, ta av lykta og rist på den, som regel hører du at noe rangler og er løst inne i lykta. Er det disse så fixer du det sev. Det er litt jobb, men billig. 70kr for 4 nye stag på ebay som er 100 ganger bedre enn de orginale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare 2 høyde sensorer på e39, faktisk kanskje alle biler med xenon. Den evt siste du ser er vel til luft fjæring.

Det er som oftest den sensoren foran som går i stykker, da den beveger mest på seg.

Du kjenner godt om noe inni lykta er knekt, ved å da hånden bak på lykta der hvor hovedlys pæra er og prøve å ta den opp og ned og sideveis, klarer du ikke det er alt OK. Husk at du ikke skal bryte på noe, bare kjenne.

For å se om høyde sensorene er defekt, tar du en visuell inspeksjon først, også evt en diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare 2 høyde sensorer på e39, faktisk kanskje alle biler med xenon. Den evt siste du ser er vel til luft fjæring.

Det er som oftest den sensoren foran som går i stykker, da den beveger mest på seg.

Du kjenner godt om noe inni lykta er knekt, ved å da hånden bak på lykta der hvor hovedlys pæra er og prøve å ta den opp og ned og sideveis, klarer du ikke det er alt OK. Husk at du ikke skal bryte på noe, bare kjenne.

For å se om høyde sensorene er defekt, tar du en visuell inspeksjon først, også evt en diagnose.

Vet det er en sensor foran, men bak er det på nivåregulering til putene... Er de på samme sensor? Testet å skru av det staget som er foran for å vippe på sensoren, da la jeg merke til at lysene ikke går opp eller ned... Er det da den som er gåen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nødvendigvis den som er ødelagt.

Når der er en feil blir systemet deaktivert, så da hjelper det ikke og justere på noe. Er

derfor lysa lyser ned, siden systemet er deaktivert.

Du må lese feilkoder.

car-parts24.com har sensorer til ok pris. Kjøpte der selv.

Du må også være sikker på at du får rett delenummer. Der er flere sorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...