Gå til innhold

Ukjent feilmedling fra Diagnose. 318i E46 1999


kaffekopp
 Share

Anbefalte innlegg

 Hei igjen,

 

delene du trenger er: 

 

Pos Type         Varenr                Varenavn                   Pris        

01   Org           11157501567     Ventil veivhus org      582,13

03   Org           11151743386     Slange veivhus org    338,57

 

http://gsbildeler.no/nettbutikk/varer/etk_11/11_1514

 

Som du ser er 01 et slangesett bestående av to slanger, en for veivhusventilasjonen og en for kjølevann. Slangene er førte i en felles krympeslange, så du bør bytte begge samlet.

Slangen for veivhusventilasjonen er bare å trekke av niplene (må være litt forsiktig så ikke niplene knekker - lirke, bikke og dra).

Slangen for kjølevann er festet med slangeklemmer, men ellers som over. Vær forsiktig så du ikke knekker plastniplene. Kjølevannsslangen er tom for vann når motoren står, så du vil ikke oppleve noen oversvømmelse når du løsner slangen .

Jeg byttet ikke slangeklemmene.

 

Problemet på blokksiden er å komme til. Du må fjerne cupèfilterkassetten for å komme til. Ikke noen stor jobb - 5-6 skruer.

Trangt er det likevel, så du må føle litt med fingrene.

 

Ventilen sitter også litt trangt, og prosessen over gjelder også her. To umbraco skruer må løsnes fra undersiden. Ikke vanskelig - men litt knotete. Slangene finner du ut av når du ser de.

 

Noen DIY på dette fant jeg ikke.

Trodde jeg tok noen bilder når jeg holdt på med dette, men de finner jeg selvfølgelig ikke igjen. Skal se om jeg kan få tatt noen nye som i alle fall hjelper deg litt på vei.

 

Dette er ikke så vanskelig, men om du ikke har skrudd noe særlig kan det være fornuftig å få hjelp av noen med litt fingergefühl :stupid:

helt fantastisk! tusen takk for gode beskrivelser og link til delan! Der her går nok greit når jeg for litt hjelp av en kompis og farsan! Begge kan skru sånn høvelig og har helt grei peil på de tinga  her. skal nok få rapportert resultatene når jeg bytte LMM og veivhusventlien slik at eventuelle lesere med samme problem får se resultatet, og at det funker. Utrolig letta over at begge delene var enkel å bytte og at det ikkje blir store omfattende reperasjoner på meg denne gangen! Kan gå litt tid før jeg for byttet delene da jeg har det hektisk for tiden. Går det fint om jeg bruker bilen i mellomtiden tror du?

Og igjen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte med dette i ganske lang tid før jeg selv (ikke div verksteder) fant feilen. Gikk bra hos meg.

Det er vel ikke bra å kjøre med overtrykk i veivhuset for lenge - ryker vel kanskje pakninger etter hvert. Du kan jo unngå å trekke helt ut på girene... så går det nok bra noen dager til O:) .

 

Sikkert andre her som kan gi bedre råd akkurat om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at man kan kjøre med tett veivhusslange og/eller ventli om luften som kommer ut av oljepåfyllingshullet pulserer ut når du tar av lokket på tomgang, da dette er luft som går inn og ut.

 

motoren går fint under kjøring, kanskje litt dårlig drag i 4 og 5 gir.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...