Gå til innhold

Girer mellom 4 og 5 hele tiden, automat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!.

Jeg har en 320i med Tiptronic/Automat girkasse, og når jeg kjører i ca 60 km/h girer den hele tiden mellom 4 og 5 gir. dette skjer også i andre hastigheter men det er mest merkbart rundt 60~

det virker som om den girer veldig unødvendig og det er ganske tilfeldig, jeg tror ikke det skal være sånn.

Bilen var på verksted i dag og flushet + bytta olje og filter på girkassa men dette hjalp ikke...

er det noen som vet hva dette problemet skyldes og evnt hvordan jeg kan reparere dette? 

Tusen takk for svar! :)

Skrevet

dobbelsjekk oljenivået på girkassen

okei, skal se om oljenivået er riktig.. takk for tipset!:) men som sagt så var bilen på verksted på tirsdag og flusha kassa + de bytta gir-olja, pakning og filter å jeg regner jo med de har fylt på riktig mengde? det er et kjent verksted. 

Skrevet

Ja skal ikke si att noe verksted er dårlig, men alt kan skje :) høres ut som det er feil olje nivå vertfall.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan kassene på E46 fungerer men på min 94 520I så fungerer 5 giret som en overdrive som slår inn ved ca 75 km/t, så å kjøre i 80 soner med mye stigninger og nedoverbakker (slik som de fleste norske Europaveier) kan være ganske masete til tider ;)

Skrevet

Mulig de ikke har nullstillt kassa etter bytte av olje,5 giret kalles lockup og feil oljenivå gjør at den ikke vil låse seg i giret,spesiellt i svake motbakker når kassa er kjørt varm.

Skrevet

5.giret er da ikke bare lockup?  er da 5 trinns på denne?    

min 740 er 5 trins med lockup på 5.  kjennes nesten ut som den girer ett ekstra (lite) gir når den legger inn lockupen.   denne kobler ut i oppoverbakker osv om man ikke ligger i ganske høy hastighet.  den kutter altså ut lockup og ligger i 5. istedet.  

er du helt sikker på at det ikke er lockup som slår av og på?    hvordan er det når du har den på "manuell" ?    litt tidlig med 5.gir og lockup i 60 men.  igrunn kanskje litt tidlig med 5.gir også?   er jo ikke den mest momentsterke motoren dette. 

Skrevet

Du har rett Space-ace jeg mener 5 gir med lockup.Det er lockup som hopper ut av og på ved lavt oljenivå,kan være nok at det mangler 2-3 dl (egen erfaring)

Skrevet

5.giret er da ikke bare lockup?  er da 5 trinns på denne?    

min 740 er 5 trins med lockup på 5.  kjennes nesten ut som den girer ett ekstra (lite) gir når den legger inn lockupen.   denne kobler ut i oppoverbakker osv om man ikke ligger i ganske høy hastighet.  den kutter altså ut lockup og ligger i 5. istedet.  

er du helt sikker på at det ikke er lockup som slår av og på?    hvordan er det når du har den på "manuell" ?    litt tidlig med 5.gir og lockup i 60 men.  igrunn kanskje litt tidlig med 5.gir også?   er jo ikke den mest momentsterke motoren dette. 

nei jeg er ikke sikker på det. når jeg har den på manuel girer den helt fint. ja jeg syntes å det, vet ikke om det er lockup men den girer som regel mellom 4 og 5 rundt 60. det er jo mulig olje nivået er litt lavt ettersom det går igjen i tråden her. skal undersøke til uka da har jeg tilgang på løftebukk. er det noe spesielt jeg skal se etter når jeg ser på oljenivået? Tusen takk for hjelpa!:) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...