Gå til innhold

530d chip


pllana95
 Share

Anbefalte innlegg

jeg har en e39 530d med 193 hester og 410 nm, jeg vurdere å chippe denne, men jeg lurer på om det er noen der ute som har erfaring innenfor dette her, ble fortalt at etter chip så blir det 230 hester og 510 nm, det jeg lurer mest på er om girkassa tåler dette, har automat. ble også fortalt at man kunne programmere girkassa også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt diskutert opp og ned hva girkassene tåler og ikke tåler så det er det ingen som kan svare deg på. Ifølge GM så tåler girkassen din 390nm så du er allerede 20nm over med original motor.  Likevel er det mange som velger å trimme og i mange tilfeller går det fint. Noen girkasser ryker, kanskje av tidens tann og lang kilometer eller av herjing og spinning og manglende vedlikehold. Om det har sammenheng med trimming er det ingen som kan svare deg på men en godt slitt girkasse blir vel ikke bedre av trimming. Hvorvidt det går bra med din girkasse kommer vel ann på hvilken stand den er i og hvordan du kjører men uansett trimming eller ikke så varer ingenting evig. E39 530D begynner å bli gamle og i likhet med en manuell kasse så blir også en automatkasse utslitt enten du trimmer eller ikke.

 

Noe fasitsvar på ditt spørsmål finnes ikke. Søk les og utifra det så konkluderer du med hva du velger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min E39 jeg hadde for en del år siden var tunet opp til 230-240+ HK, null stress med kassa på den. Bytta olja på 180K km.

Det jeg har hørt er at med tung last på bilen kan det skje noe ved harde rykk, som i tung henger å du gir full gass på grønt lys.

 

Men alt er relativt :) Kjører du normalt tror jeg ikke det er noe stress i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil nok si at kassen min ikke er så slitt, du merker ikke at den girer engang hvis du kjører vanlig. så jeg tror jeg satser på litt programmering :)

Ja det er bra, jeg er helt enig i den avgjørselen :-)  Når det er sagt så har jeg samme bilen som du har og min er kjørt ca 300.000km. Når jeg kjøpte den var den kjørt 180.000km og det første jeg gjorde var å få den omprogramert til 218 hk og 450nm. Dette kjørte jeg med i ca 4 år/100.000km og det gikk helt fint for girkassen sin del. Jeg flushet girkasse hver 60.000km.

 

Når jeg da hadde kjørt med 218hk/450nm i 4 år så syntes jeg det var på tide med noe flere ponnier så da tok jeg kontakt med TRF Racing her på forumet og bestilte steg 2+ som betyr 260hk og 550nm. For å kunne gjøre dette så er katalysator fjerna og det er satt inn en Intercooler som er nesten dobbelt så stor som originalt. Denne pakken er fornøyelig å kjøre med. Med en ren omprogrammering på disse bilene bør du stoppe på ca 240hk. Over det bør Katalysator og IC gjøres noe med.

 

Før jeg monterte steg 2+ så fikk jeg girkasse ombygd/forsterka/overhalt til å tåle 600-700nm. Da avr bilen kjørt 280.000km. De som tok girkassen sa at oljepumpa i girkassen var utslitt og at den sannsynligvis ville havarert på ca 300.000km. Dette var ikke unormalt men som forventa i forhold til kjørelengde.

 

Nå har jeg bestilt steg 4 av TRF Racing her på forumet. Det vil si større dyser og større turbo. Potensialet til dette oppsettet er ca 400hk og 800nm. Jeg skal ha ca 330hk og 700nm.

 

Så med tanke på mekanisk trimming i kombinasjon med omprogrammering så er det altså større IC, større dyser og større turbo som gjelder. I tillegg så må katalysator fjernes og i samme slengen kan EGR og Swirlflaps med fordel fjernes. 

 

Så jeg vil absolutt anbefale trimming av bilen din, det er kun 1 problem og det er at du aldri får nok når du først setter igang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er bra, jeg er helt enig i den avgjørselen :smile:  Når det er sagt så har jeg samme bilen som du har og min er kjørt ca 300.000km. Når jeg kjøpte den var den kjørt 180.000km og det første jeg gjorde var å få den omprogramert til 218 hk og 450nm. Dette kjørte jeg med i ca 4 år/100.000km og det gikk helt fint for girkassen sin del. Jeg flushet girkasse hver 60.000km.

 

Når jeg da hadde kjørt med 218hk/450nm i 4 år så syntes jeg det var på tide med noe flere ponnier så da tok jeg kontakt med TRF Racing her på forumet og bestilte steg 2+ som betyr 260hk og 550nm. For å kunne gjøre dette så er katalysator fjerna og det er satt inn en Intercooler som er nesten dobbelt så stor som originalt. Denne pakken er fornøyelig å kjøre med. Med en ren omprogrammering på disse bilene bør du stoppe på ca 240hk. Over det bør Katalysator og IC gjøres noe med.

 

Før jeg monterte steg 2+ så fikk jeg girkasse ombygd/forsterka/overhalt til å tåle 600-700nm. Da avr bilen kjørt 280.000km. De som tok girkassen sa at oljepumpa i girkassen var utslitt og at den sannsynligvis ville havarert på ca 300.000km. Dette var ikke unormalt men som forventa i forhold til kjørelengde.

 

Nå har jeg bestilt steg 4 av TRF Racing her på forumet. Det vil si større dyser og større turbo. Potensialet til dette oppsettet er ca 400hk og 800nm. Jeg skal ha ca 330hk og 700nm.

 

Så med tanke på mekanisk trimming i kombinasjon med omprogrammering så er det altså større IC, større dyser og større turbo som gjelder. I tillegg så må katalysator fjernes og i samme slengen kan EGR og Swirlflaps med fordel fjernes. 

 

Så jeg vil absolutt anbefale trimming av bilen din, det er kun 1 problem og det er at du aldri får nok når du først setter igang :smile:

oi oi oi dette høres helt fantastisk ut :) 400 hester i diesel bil, det blir et moment monster :D dette må du legge ut video av når du er ferdig med prosjektet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...