Gå til innhold

Anbefalte innlegg

BMW E36 har hull til kabelstrakk helt fra motorrommet og bak til baggasjen sinden det finnes utgaver av E36 det batteriet sitter orginalt baki...

det er hull med gummupakning rundt både i motorrommet: høyere side, hull under teppene og bjelkere hele veier for å trekke opp kabler der... baksete ryggen på din sedan er det også hull med gummi pakning...

du må bare ut med hanskerommet, sete på ene siden, baksetene også tar du opp gulvteppe... så er det bare å tre alt igjennom hullene som er der...

enkelt å greit, bare en del demontering først...

Fant hullet under hanskerommet under Teppet, men vet ikke hvor det leder inni motoren, eller hvordan jeg skal ta ut "pakkninga" prøvde å slå litt på den eller stikke hull igjennom, men føltes ikke ut som det var gummi, på bilde over på nr 1, er den jeg regner med at du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant hullet under hanskerommet under Teppet, men vet ikke hvor det leder inni motoren, eller hvordan jeg skal ta ut "pakkninga" prøvde å slå litt på den eller stikke hull igjennom, men føltes ikke ut som det var gummi, på bilde over på nr 1, er den jeg regner med at du mente?

Må bare manne deg opp og gi stålplata en smekk med hammeren, så løsner den somregel.

Den igjennomføringa er mere myk plastikk enn gummi, ingen problemer å lirke den ut med flat skrutrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare manne deg opp og gi stålplata en smekk med hammeren, så løsner den somregel.

Den igjennomføringa er mere myk plastikk enn gummi, ingen problemer å lirke den ut med flat skrutrekker.

Okay, skal prøve meg i morgen om det ikke regner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med å finne en gjennomføring så er det egentlig bare å lage seg ett hull med en bor/sag og bruke en nippel for å gjøre det tett rundt kabelen!

jeg har funnet gjennomføring, er bare det at jeg ikke vil at kabelen skal gå over motoren og inn under pedalene, med tanke på at kabelisolasjonen kan smelte, derfor leter jeg etter ett sted på passasjersiden og det har jeg funnet, vet bare ikke hvordan jeg skal komme meg igjennom uten å borre. La ut 2 bilder istad, og den første skal tydlighvis gå igjennom hvis jeg ga den en smekk med hammmeren, men vet ikke hvor det hullet ender opp hen på andre siden av veggen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry med sent svar.

Hulle i torpedoveggen skal være ganske så rett frem egentlig. Popp den ut med en flattrekker også skjærer du hull til kabel også putter du den inn igjen :)

Har du funnet de andre hullene bakover i bilen? Under framsete og i sideputa på baksete og ett ved bakrehjulbue...

Også legger du signalkablene under stoffe i mitt armlena og ned under føtene bak og unser stoffe hele veien og inn igjennom ett hull i bbakveggenbak sjåførsiden... da får du kablene vekk fra hverandre og hindrer turbosus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle E39 har vel batteriet i bagasjen bak et deksel på høyre siden om det er stereo du skal oppgradere.

Sånn ellers så husker jeg ikke helt, men mener det skal være diverse punkter å trekke kabler gjennom torpedoveggen. Ikke verre enn å ta med seg en lommelykt og titte litt over pedalene f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal være samme greia der altså... bak batteriet er det ett hull med en gummipakning som man kan tre kabler igjennom :P 

så vit jeg vet er dette ett ganske standar opplegg for bmw, siden bmw lever modeller med batteri både foran og bak og karoseriet i seg selv er det samme...

det er dette hulle og kabelstrekke som utnyttes til lydanlegg og generell trekking av kabler i bilene...

det kan hende hullene er litt forskjellig fra modell til modell men i prinsippet er det lagt opp for naturlig trekking av kabler fra det ett evt batteri skulle stått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur det er samme opplegge som på e36 (og sikkert andre modeller også)

sånn som på e46 så er  batteriet baki og kabelen er trekt på samme måte som e36 i samme hull under isolasjonen i baksete på siden og under sete i fresterkningsbjelken som går tvers over bilen og opp bak hanskerommet ett sted og ut i rommet der hjerna ligger. så er det ett koblingspunkt på den siden (der man kan koble på alt mulig ting og tang og der man bruker for å sette på start kabler) så går kabelen over motoren ved luftintaket langs torpedoveggen og inn i sikkringsboksen.

kan kanskje variere litt fra modell til modell :P men tviler på att det er noe stor forskjell. om batteriet hadde vert foran så hadde hullene og andre kabler som går bakover tredd i samme gate :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ihvertfall funnet mitt problem, og den er fiksa hos meg, men Question Mark kan vel så å si ta over om han trenger mer hjelp ;)
Jeg fant mitt under teppet under hanskerommet som på bildene og bare slo den ut med litt krefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for forsøk på å hijacke tråden din, men er det noen som vet hvordan det er å komme seg igjennom torpedoveggen på en e39? Trenger å oppgradere kablingsnettet se :P

Det går bra, jeg er "ferdig" kan du si, så kjør på om du trenger noe hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...