Gå til innhold

Hvor varm skal eksosen være på en E39 M52 2.5l?


camxer
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt litt, så klarer jeg ikke å holde hånden min mer enn 2-3 sek under eksosstussen min før jeg kjenner at det svir.

 

Har mekket litt på bilen i det siste og før så var eksosen ganske kald og det kom en del damp ut på kjøligere dager (hvit eksos). Nå er det så å si ingen hvit eksos.

 

Bilen kjentes også sprekere/friskere ut nå og bruker rett under literen på mila (før var den på 1.1-1.2).

 

Er litt bekymret over dette siden jeg vet ikke hva som er normalt på disse bilene (med tanke på eksostemp). Lurt å sjekke pluggene om den får litt for mager blanding? Sjekket under bilen igår kveld og fant ingenting som var rødglødende hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det jo ikke så mye til for å brenne seg på hånda, over 50-60 grader føles ubehagelig varmt for menneskehuden. Hvor varm eksosen skal være på en M52 på tomgang vet jeg ikke men jeg tipper 200-300 grader målt i eksosmanifoild når bilen står på tomgang. Hvor mye den blir kjølt ned før den kommer ut bak vet jeg ikke.

 

Jeg har eksostempmåler på dieselmotor og de går litt kaldere men den ligger på 100-150 grader på tomgang målt i manifoild men hvis jeg kjører bilen veldig hardt i lange bratte stigninger kommer den opp i 700-900 grader men den faller umiddelbart når jeg slipper gassen så hvorvidt du har kjørt ei stund eller ikke skal etter mitt hode ikke bety noe så lenge bilen står på tomgang når du måler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er på tide med formatering og en fresh installasjon av windows og alt. Satser på at det hjelper :)

 

Blir en dedikert "diagnose laptop" dette, så er greit å ha alt i orden!

 

Edit:

 

Når det gjelder eksostemperaturen ut av eksosstussen, så gjør jeg det på tomgang etter å ha kjørt en stund.

 

Skal ta diagnose og se om jeg blir noe klokere. Er bare litt bekymret siden det er en så stor forskjell i forhold til temperaturen som var før. Byttet lmm for en to-tre måneder siden. men denne forandringen kom ikke med en gang. Uansett så er det lambdasondene som bestemmer blandingsforholdet med tanke på hvor mye bensin tilsettes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske vanlig at du vil kjenne varmen (eller brenne deg) om du tar hendene rundt eksostuppene etter å ha kjørt en stund :P.

Husker jeg brant meg skikkelig da jeg satte hånda rundt enderøret på scorpion eksosen på e36 325ien (samme motor som deg om jeg ikke tar feil nå?). Glemte helt at den ville være kjempe varm haha! Det var ubehagelig det! 

 

Men over til saken din: Så lenge potta ikke blir rød (ekstremt eksempel på bilde under, but you get my point :) ), så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg no særlig :P

 

Hadde bekymret meg om den begynte å smelte deler rundt seg :P Om den ikke gjør det ville jeg latt den stå.

Toyota-Tundra-Hot-Rod-Exhaust.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan garantere at det ikke er noe feil på din eksos,når den er driftvarm så smelter plasten på bakfanger hvis den berører potta,tar ett sekund å brenne seg på min med eisenmann bakpotte.har du orginalpotter så kan det samle seg flere liter vann i dem hvis du driver med mye kortkjøring,så hvit damp er normalt ved kaldstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Kjekt å vite at det er vanlig :) Er bare dette "hoppet" som bekymrer meg.

 

Fikk endelig inpa til å fungere (viste seg at den som jeg fikk på dvd trengte windows xp for å fungere) og hadde "kun" 1 feil lagret i minnet, men den ble lagret flere ganger etter hverandre. Slettet minnet og etter en kjøretur med start og stopp på butikken kom jeg tilbake med driftsvarm motor og samme feil lagret:

 

CAM00869.jpg

 

 

 

Blir ikke noe særlig klok, siden beskrivelsen er litt vagt... Er det mulig å få ut mer info om dette via inpa? (er ganske ny) Dog ser det ut som det er noe muffins med lmm/tomgangsregulatoren?

 

CAM00871.jpg

 

Beklager at jeg er litt grønn på dette, men skal nok sette meg ned og lære litt de neste dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av at "100 selftest ECU" er faktisk en feilkode. Hjernen er chippet og EWS fjernet og fra det jeg har lest, så kan dette forårsake denne feilkoden.

 

Så egentlig er det ingen alvorlig "feilkode", men hvorfor står det "emission related malfunction" lenger nede da?

 

Skal prøve med originalhjernen + rense tomgansregulatoren for å se om det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bilen som den skal uten fjusk?

Visst det ikke er noen form for fjusking, så kan det være at motoren går noe magert. Da vil du få i overkant høy eksostemperatur. Tenker spesielt siden du nå nevner at hjernen er chipet.

Er en del S38 og S62 motorer som har havarert, pga chipping med for mager blanding som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...