knbaard Skrevet Mars 1, 2014 Share Skrevet Mars 1, 2014 Jeg har en BMW E38, 1995-modell (740iA) med original BMW RDS Business radio/kassettspiller (C23) og original Pioneer CD-veksler. Jeg skulle gjerne ha koblet til en USB-/SD-leser (i stedet for CD-veksleren) men kan ikke finne noe som passer min bil (PI-Bus). Fant en annonse for Eonon V0032 der det ble annonsert at den også skulle passe de tidligste E38'ene. Prøvde denne! Funket ikke! Alt jeg kommer over krever I-Bus og det hadde så vidt jeg vet ikke E38 før i 1998. Jeg har kjøpt en nyere RDS Business CD43-spiller (I-Bus?) i håp om å nærme meg målet! Denne var intet problem å få til å virke. Prøvde Eonon V0032 også sammen med denne! Funket ikke her heller! Kjenner noen til en løsning for min bil? Har noen en oppskrift på hvordan man "bygger om" fra PI-Bus til I-Bus? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K-E Skrevet Mars 1, 2014 Share Skrevet Mars 1, 2014 Du må nok bytte spiller dessverre Selv prøvde jeg Dension, det funket heller ikke. I statene bruker de å bytte spilleren til en C43. Et kjapt google søk så finner du sikkert flere diskusjoner om det Selv gikk jeg bare for en uoriginal 2-Din spiller som jeg tilpasset til midtkonsollen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knbaard Skrevet Mars 1, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2014 Takk for svar, Karl-Erik! Jeg regnet med å måtte skifte spiller og tenkte at I-Bus-spilleren CD43 var et enda bedre valg enn C43! Handler det i bunn og grunn om at CD43 er Blaupunkt og C43 er Alpine? Takk for opplysningen om Dension! Ser at mange annonsører tar feil omkring E38! Mvh Knut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
K-E Skrevet Mars 1, 2014 Share Skrevet Mars 1, 2014 Om det er C43 eller CD43 som blir mest brukt kan jeg ikke svare på, eneste jeg husker siden den gangen jeg gjorde research er bokstaven C og sifrene 43. Forskjellen er vertfall at C43 har kassett, mens CD43 har CD. Begge burde vell fungere like bra En negativ ting med disse spillerne er at volumknotten er på selve spilleren, ikke på MID displayet under. Men slik er jo det om du går over til uoriginal 1-DIN spiller også... Vippedekselet går vell ikke igjen heller. Fant en som har byttet, til en CD43. Ser ut som informasjonen vises på MID. Da kan man sikkert styre derfra også Jeg kontaktet Dension og opplyste de om problemene med de første årsmodellene av E38, men jeg fikk aldri noe respons, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knbaard Skrevet Mars 1, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 1, 2014 Det stemmer at C43 har kassettspiller og CD43 har CD-spiller. Jeg har allerede montert inn en CD43 i min E38 (1995). Jeg har undersøkt litt om denne spilleren. Så vidt jeg vet ble CD43 montert på diverse BMW fra 1999 og utover! CD43 har RDS, PTY eller TP (alt etter om radioen er oppsatt til henholdsvis USA eller Europa) samt viser tekst (radiostasjon, info om CD-spor etc). Den er dessuten I-Bus (i likhet med C33 og også enheten du nevnte, C43! CD43 regnes likevel for å være mer "HiFi" enn andre BMW originalspillere. BMW installerte samme spiller i Rover! Mine erfaringer omkring CD43 er ellers de samme som dine. Enig i at det er en ulempe med volumknott på både radio og på MID! (En annen uhyre irriterende detalj ved arbeid med radioen: Volumknotten på radioen er skikkelig i veien når man skal åpne dekselet foran innfestningsskruen på venstre side ved skifte av hovedenheten (men selvsagt ikke noe som plager en "daglig"!) Informasjon vises på MID, og man kan styre radioen fra MID. "Menyen" i MID er noe annerledes med CD43 montert enn med den originale C23. Volumet kan styres fra både radio og fra MID. Det samme gjelder kanalvalg etc. Vippedekselet fungerer like bra med CD43 som med originalspilleren. Det er god plass bak dekselet! Så langt er altså alt vel! Men med USB-adapter fungerer det altså likevel ikke! Mulig det går med andre enheter enn Eonon V0032 som jeg har prøvd! Hvilken spiller var i din E38 da du prøvde Dension, og hvilken årsmodell er bilen din (ser at også din er pre-facelift)? Lurer faktisk på om dette egentlig handler om hvorvidt spilleren er Blaupunkt eller Alpine? Mvh Knut PS! Flott E38 du har, Karl-Erik! Dette er herlige biler:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Mars 2, 2014 Share Skrevet Mars 2, 2014 Jeg har montert audiovox mediabridge i min E38. Da fikk jeg USB. Bluetooth og AUX. Har ikke gjort masse reserch rundt dette. Men finnes vel muligens en som passer i eldre E38 også? Ellers passer vel Dynavin i 1995 modellen. Men har hørt mye negativt om kvaliteten på dynavin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knbaard Skrevet Mars 2, 2014 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2014 Takk for svar, Sjøbuse! Gratulerer med flott E38! Er du fornøyd med Audiovox Mediabridge? Det var denne jeg også hadde sett for meg i min E38. Så vidt jeg klarer å finne ut av finnes det ikke adaptere som passer '95-98 (PI-Bus). Jeg tenkte at en I-Bus spiller burde kunne brukes sammen med et I-Bus adapter (som omtrent alle adaptere er kompatibelt med) men ser at dette nok er for enkelt tenkt! Dynavin eller liknende er jo en måte å gjøre det på men jeg ville gjerne beholde original-look'en mest mulig! E38 har en kanal i høyre bakkant som vanskeliggjør montering av 2-Din spillere. I tillegg må da MID flyttes til f.eks. hanskerom eller kobles bort. Koble bort ønsker jeg ikke grunnet original handsfree samt original Webasto. På min bil virker alt originalutstyr helt knirkefritt! Original handsfree hadde imidlertid en litt skurrende mikrofon men denne byttet jeg til en nyere BT-modell, med strålende resultat! Grunnen til at jeg ønsker USB/SD er at jeg kunne tenke meg å ha hele min musikksamling tilgjengelig, og unngå å risikere å ripe opp original-CD'er! I tillegg er det på tide å begynne å tenke DAB! DAB-løsninger er også lettere på en '98 eller nyere! Jeg får grave litt og se på muligheten for å bygge om fra PI-Bus til I-Bus! Hvis noen kjenner til hvordan dette kan gjøres er jeg takknemlig for tips/hjelp! Mvh Knut PS! En annen løsning er jo å bytte ut min '95 med en av de siste modellene MEN jeg er altfor glad i min nåværende '95:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xerc Skrevet Juli 18, 2014 Share Skrevet Juli 18, 2014 Hei Er usikker på hvordan jeg skal gjøre det med stereoanlegg i min egen, fant du ut av noe til din? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Juli 18, 2014 Share Skrevet Juli 18, 2014 se innpå tråden til 740av her. han har en 97 (trur jeg). der står det nok hva han har. trur han har en post ang dette innpå stereodelen på forumet også. søk så finner du nok : ) vurderer å gjøre det samme jeg : ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå