Gå til innhold

Bytte av "viftereim"

Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Da skjedde det som jeg har fryktet; "Viftereimen" røk.

Bilen er gått 206000km, så dette er vel forventet.

Så da trenger jeg å vite hva som bør skiftes for utenom selve reima.

Hvilken hjul og strammer er nødvendig å bytte? Bør jeg bytte selve strammeren?

Hvor er det billigst og sikrest å bestille dette fra? Hvor mye dyrere er det å bestille dette fra BMW originalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 2002mod E46 320dAT M47N m/klima.

Dessverre er det vibrasjonsdemperen som er gåen og som er årsaken til reim-havariet :-(

Hovedreima er pulverisert, men klima-reima ser hel ut og uten skader.

Hvilken bil gjelder det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle verden får man løs bolten? Den er i følge Autodata strammet med 100Nm + 60 + 60 + 30 (grader).

Har prøvd muttertrekker, men ikke f....

Ser ut som det kreves noe spesialverktøy :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en truck med gaflene over motorrommet også en diger 3/4" latmannsarm i mellom gaflene, så 4 knepp på starteren og den var løs.

Mener at noen andre har holdt den mot bakken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener å bruke startmotoren på bilen?

Det skal funke når motoren går med klokken og bolten løsnes mot klokken. Det må gå ann å lage noe smart for å låse latmannsarmen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW! Hvis jeg tenker å skifte strammeren, men det ser ut som at strammeren står på innsiden av dekselet til blokken. På R6 bensin så står strammeren på utsiden og kan enkelt skiftes. Står strammeren på innsiden, så er det jo bare å glemme det :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst. Startmotoren er sterk nok, såfremt at batteriet har nok strøm. 4 knepp på starteren og den løsnet hos meg. Men vær oppmerksom på at det er voldsomt med krefter i startmotoren, så ikke prøv å holde igjen manuelt.

Strammeren er egentlig ikke noe som pleier å være/bli dårlig på diesel. Så om den ikke er dårlig så bare la vær, mener nå jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel! Når jeg snurrer på hjulene, så hører man tydelig kulelager-ulyd som er et tegn på at disse må byttes. På R6 bensin så er det veldig lett å ta løs strammehjulet og løpehjulet, men med M47N diesel så er strammeren annerledes. Løpehjulet er enkelt å bytte, men strammeren står på en arm tredd igjennom dekselet på blokken der selve strammeren står på innersiden. Det ser ut som at dette kan kun byttes ved å ta løs hele dekselet.

Legger ved bilde av alle reimhjulene og tegning på montering.

post-43880-0-79004800-1394117336_thumb.j

post-43880-0-57984300-1394117631_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe! Hvis du ser nærmere, så er dette IKKE strammeren for AC-reimen :-)

Dette er strammeren for Multireima (Vannpumpe, Dynamo, Servo)

Og ser du på deletegningen, så ser man tydelig at strammeren og låseskruen er montert på innsiden av registerdekselet på blokka.

Du finner igjen disse to små hjulene på bildet til høyre for Vibrasjonsdemperen. Hjul nr.4 på tegningen er den øverste av de to små hjulene på bildet.

Hvis du tenker på ac reim strammer nr 4.
Så er det en umbrako bolt fra baksiden i akslingen som du løsner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så det nå. Var nesten helt lik med min M47 nede på AC reima.

Men TIS sier at du må ta løs den øverste bolten til dynamo, svinge den til siden og komme til fra baksiden.

Enkelt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha! Synes det ikke ser særlig enkelt ut. Kommer ikke til fra undersiden og kommer ikke til fra oversiden pga servopumpen er i veien :-s

Strammeren på AC-reima er enkelt å komme til fra undersiden :-)

RS

Ja, så det nå. Var nesten helt lik med min M47 nede på AC reima.

Men TIS sier at du må ta løs den øverste bolten til dynamo, svinge den til siden og komme til fra baksiden.

Enkelt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...