Gå til innhold

Sommerdekk som sporer


pkv001
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!
Nå har jeg nettopp skiftet over til sommerdekk, og er svært plaget med sporing. Jeg har vært eier av bilen siden desember, der den har kjørt fint på piggdekk uten noe tegn til dette. Sommerdekkene er forholdsvis nye, der de tidligere har kjørt en kort sesong. 
Sommerdekkene er av typen Michelin Energy saver 205/55/R16. 
Er det noen som har eventuelt erfart dette, eller vet om råd? 
Jeg sier takk på forhånd  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!
Jeg fant ut idag at det er to sett med forskjellige dekk på bilen. Foran er det Goodyear EfficientGrip og bak er det Michelin Energy saver, begge 205/55/R16. Altså samme type dekk, på samme aksling. Kan dette ha noe å si iforhold til sporingen? 
Jeg økte også dekktrykket idag betydelig, til 2.6 foran og 2.8 bak. Virker som sporingen fortsetter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo prøve og bytte dekk fram og bak.   enkelte dekkmerker har litt rundere kanter enn andre, og dette kan påvirke sporingen.    faktisk bredde på dekka varierer også litt fra merke til merke. 

 

er dekka slitt jevnt da?   -kan være noen foringer/hjulstillingskontroll som ikker er helt ok 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Jeg fant ut idag at det er to sett med forskjellige dekk på bilen. Foran er det Goodyear EfficientGrip og bak er det Michelin Energy saver, begge 205/55/R16. Altså samme type dekk, på samme aksling. Kan dette ha noe å si iforhold til sporingen? 

Jeg økte også dekktrykket idag betydelig, til 2.6 foran og 2.8 bak. Virker som sporingen fortsetter...

Hei. Dekktrykk varierer fra dimensjon til dimensjon, dersom du googler dette med dekktykk så finner du mye stoff. På mine 245 dekk så har jeg dytte i de hele 3,2 og 3,4, det er en god del mer en anbefalt. Dekkene har sluttet å spore og de slites hjevnt over hele banen. Du kan jo bare teste litt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo prøve og bytte dekk fram og bak.   enkelte dekkmerker har litt rundere kanter enn andre, og dette kan påvirke sporingen.    faktisk bredde på dekka varierer også litt fra merke til merke. 

 

er dekka slitt jevnt da?   -kan være noen foringer/hjulstillingskontroll som ikker er helt ok 

Takk for svar!

mener du da å bytte til nye dekk, eller å ta dekkene bak frem og omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Tusen takk for alle forslagene her inne! Da har jeg gjort som space-ace foreslo, der jeg tok dekkene bak, foran, og omvendt. Dette har reddet kjøreopplevelsen og sporingen er redusert betydelig:) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...