Gå til innhold

Santhos Garage - E36 325i og E39 530D


santho96
 Share

Anbefalte innlegg

Liker IS'n din må jeg si, savner is'n jeg hadde.

Ble bra med ny reim! Men jeg gleder meg til å se M3-fangeren på :)

 

 

Takk for det :D 

Da er vi to, blir nok bra med både M-fanger og M-tech sidelister !! 

---

Har fått demontert bakstillinga på 318iA delebilen jeg kjøpte, så nå er det klart for å kappe ut traversfester fra denne bilen. 

Tenker jeg begynner å leie lokal på søndag med løftebukk osv, så da får jeg heist opp 325.  Videre er planen å få demontert bakstillinga og finne ut tilstanden på travers festene. Deretter må jeg finne en lur løsning for hvordan jeg skal fikse festene! :) 

Bilder: 

IMG_9001_zpsda247746.jpg

IMG_9002_zps490912be.jpg

IMG_9003_zpsca83816f.jpg

IMG_9009_zps68eb01c7.jpg

IMG_9010_zpsfd62acd1.jpg

IMG_9011_zpsfca79a16.jpg

IMG_9014_zps45f40941.jpg

IMG_9016_zps785502f5.jpg

Endret av santho96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en halvtime max

 

Brukte 2-3 timer selv når jeg gjør det aleine. En grei jobb i grunn. Men noen ting som kan være kjip er f.eks feste mellom bremserør og slanger som har rustet fast (krever mer tid), jeg løsner diffen blant annet for å få nok klaring til mellom akslinga slik bakstillinga glir rett ned når jeg jekker den ned. 

Ellers så kan jo f.eks ihjel rusta bolter, gjør at man bruker lenger tid. Det var runda hode på en av boltene fra svingarma til karosseriet på 318IAen, siden jeg ikke skal bruke bilen og den havner på høggern så kappa jeg bare ut det feste. 

 

 

Inni bilen ;)

:)

----

Har fått heist opp bilen (325) og fått ned både bensintank og bakstillinga. Har 3 dager på å gjøre alt ferdig, så dette blir spennende!

2 av 4 fester til traversen var gåen. De har vært prøvd å fikset tidligere, men dette holdte ikke.

Blir spennende å se om jeg klarer å fikse dette. Er endel gods som må kuttes ut og sveises inn.

Om jeg skulle klare å få fikset det karosseri messige, så er neste hindring at jeg ikke har tilgang til hydraulisk presse for å presse inn nye orginale foringer til traversen. :/

Noen som har tips til hvordan / hva jeg kan gjøre for å få kappet og sveist inn nytt karosseri på best mulig måte ? ikke minst å få det beint!

:D

Bilder kommer i natt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

originalforingene er så pass seige at der må du nesten ha presse. Er derimot garantert en bekjent som enten har eller har tilgang til presse, alle mekaniske bedrifter har jo det.

 

 

Har du nye/brukte deler, eller skal du bygge nytt fra scratch? Har du en delebil elns så bare skjærer du ut sånn med passe overlapp, legger den nye delen over og tusjer rundt. Så skjærer du ut på innsiden av tusjstreken og tar siste delen for hånd med fil. Så ville ivertfall jeg montert bakstillinga opp igjen, og fått inn alle 4 boltene før du punkter de nye bøtene på plass. Da har du styring på de 2 festene som er bra, og da veit du at du ikke får noe kødd med hjulstillinga eller bolter som ikke vil entre o.l.

 

 

Uansett bør du være særs kritisk på eget arbeid rundt spesielt sveisinga, for det der må være strøkent utført ellers slår det bare sprekker igjen.

Endret av Håskjold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

originalforingene er så pass seige at der må du nesten ha presse. Er derimot garantert en bekjent som enten har eller har tilgang til presse, alle mekaniske bedrifter har jo det.

 

 

Har du nye/brukte deler, eller skal du bygge nytt fra scratch? Har du en delebil elns så bare skjærer du ut sånn med passe overlapp, legger den nye delen over og tusjer rundt. Så skjærer du ut på innsiden av tusjstreken og tar siste delen for hånd med fil. Så ville ivertfall jeg montert bakstillinga opp igjen, og fått inn alle 4 boltene før du punkter de nye bøtene på plass. Da har du styring på de 2 festene som er bra, og da veit du at du ikke får noe kødd med hjulstillinga eller bolter som ikke vil entre o.l.

 

 

Uansett bør du være særs kritisk på eget arbeid rundt spesielt sveisinga, for det der må være strøkent utført ellers slår det bare sprekker igjen.

 

Ser ut som jeg har fått overtalt pappa til å reise ut på jobben hans i morgen å fikse det med foringene i morgen! 

Skal kappe ut fra en delebil! Tusje ideen var bra den, tenkte ikke på den. Men etter å ha kappet ut det ene feste fra donor bilen så ser jeg at gjengene til traversfeste stikker langt opp på baksida så blir vanskelig å legge opp å tusje. Får se hvordan jeg skal løse dette. 

Yes, hadde planer om å sette opp travers ja og utnytte de 2 feste som er hele for å få såtte de nye feste på rett plass og punkte de fast. Deretter demontere og heil sveise sikkelig. 

Angående sveisinga så overlater jeg dette til faren min som har mer erfaring og skal få gjøre dette. Slik det blir gjort sikkelig. Håper vi får ordnet dette! :)

Endret av santho96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått sveiset inn nytt gods! Og stablisert karosseriet igjen! :D 

Ble brukt endel elektrode sveise, med basis pinner for å få det sterkest mulig! 

Venter på at malinga og tectylen skal tørke. Så blir det montering av tanken og bakstillinga i natt mest sannsynlig :)

 

Ellers må jeg si at jeg er overrasket over hvor god stand drivverk, foringer, bremser og understelles deler er! Deilig å ha løftebukk :) 

Endret av santho96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går det nok greit, husk å sjekk svingarmfestene på hver side, de er somregel også kake når det har gått så langt.

 

Skrapet og pusse bort alt av rust i svingarmfestene, og gikk over med brunox, grunning, maling og tectyl! :) Var faktisk ikkje så gale for å ha rullet 286 k km! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...