Gå til innhold

Startsperre E38 1995

Junobruno
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har hatt motorbytte på min 1995 730IA på verksted, men de får ikke start på den etter motorbytte. Ny motor er en akkurat samme motor, samme årsmod, og fra en samme bil. Motor er kjøpt fra et høggeri med garanti. Det skal sies at jeg kjørte med gammelmotor samme dag som den ble tatt ut.

Etter diagnose kommer det opp en feilmelding som sier ''Startsperre(...)EWS'', noe i den duren.
Er det bare å konkludere med deffekt EWS-modul med en gang?

Har prøvd med reservenøkkel uten hell. Målt strøm til releer, og startmotor. Startmotor dreier også motor rundt om man setter strøm på den, men vrir man om nøkkelen kommer tenninga på, men hverken motor, eller bensinpumpe går rundt.

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål, men bruker du nøkkel fra ny motor? Om det er likt på E34 så sitter det en ring rundt nøkkellåsen som detekterer en chip i nøkkelen. Om du bruker gammelnøkkelen vil ikke startsperre deaktiveres. Kan enkelt prøves om du løsner ringen, stikker "ny"nøkkelen i ringen mens du drar rundt gammelnøkkelen i startlåsen. For å løsne ringen må du demontere deksel under rattet. Bare en tanke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Bruker gammelnøkkel da jeg ikke fikk me nynøkkel fra høggeriet, men alt elektrisk fra gammelmotor står på som har kontakt med nøkkel. ews/dme osv, så vil vel ikke funke uansett med nynøkkel da alt er programmert for gammelnøkkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Takker for hurtig svar. Sikringer samt jording sjekket. De tok ut motor m/elnett, å deretter inn med nymotor m/elnett (det er elnettet som fulgte nymotoren som sitter på altså). Ellers er alt annet elektrisk fra gammelmotor. På merkeverksted hadde de ingen problem med å legge inn ny kode på modulene osv. heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg også tenkte på. Får prøve dette i førsteomgang. Takk for svar

Bruker du DME boksen fra den nye motoren?

Og boksen til automatkassa? ( de som sitter i sikringsboksen)

Hvis ja, så måtte jeg bruke boksene fra bilen (gamle motor) når jeg byttet motor i min. Dette er dog en 728, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde trøbbel en gang, da var det res.nøkkelen som ikke ville.  prøvde den andre nøkkelen og da startet den.  evt prøv å pare nøkkelen med bilen på nytt. 

hadde og krøll da det var lite batteri på bilen.  en haug med feilmeldinger plutselig.   verdt et forsøk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...