Gå til innhold

Diagnose og bytte av PDC sensor e46

hcos
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Har på min e46 04 touring m-sport fått en feilmelding i høytaleren til PDC. 
Hører en laaaang pipetone som så slutter.

Har kjørt diagnose via BMW diagnotics og får beskjed om rear converter right.

Men så er neste spørsmål, hvordan får man ut denne sensoren? Den sitter i den svarte pyntelisten...

Leste et sted på nettet at man kunne bruke en iskrempinne for å vippe ut. Men er redd for å lage merker i listen.

Dette gjelder altså bak.

Men var en dag den fungerte i maks 10 sek, før den feilet igjen. Kabelbrudd eller sensor tro?

Noen gode forslag? 
Har btw søkt litt rundt på forumet, men ble ikke særlig klok.

Eller må fanger av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er det nok. Men fant ut at det var den som satt i pyntelisten

Vippet den ut med en liten skrutrekker. Satt litt, men så løsnet den.

Problemet nå er at sensoren jeg har, er ikke så enkel å få tak i.

Kan jeg bruke en hvilken som helst sensor, eller er de lagd forskjellig, slik at en får forskjellig utslag?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Var på ebay kjøpte meg en sensor.
Da den kom i posten monterte jeg den og prøvde å sette bilen i revers.. DØDT! ingen lyd fra PDC høytaleren. Sensorene tikker pent.. prøvde så å ta en diagnose, ingen feil funnet på noen av sensorene.

Tok opp jakten og fant en sensor lik den som var montert, samme delenr. Lagd noen måneder tidligere enn orginalen. 
Fikk denne i posten idag, monterte den. DØDT her også. Ingen lyd fra PDC høytaleren. Sensorene tikket her også.

Prøvde så å koble fra sensoren mens PDC var aktivert. Da kom det et laaaangt pip. Plugget den så inn igjen. Da fungerte systemet.
Men så skrudde jeg av tenning og på igjen. Da var systemet dødt igjen.  Plugget så ut sensoren og inn igjen. da virket det frem til tenningen ble skrudd av.
Dette gjelder begge sensorene jeg har fått tak i.

Men så var det noe rart, jeg prøvde den orginale som streiket. Denne virket brått igjen. (veldig rart).  Men på denne kunne jeg skru tenning av og på uten at systemet virket dødt. Her fungerte det med engang.

Har noen vært borti lignende? Eller er bare bilen min sær som ikke vil "godta" annet en orginalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende det.

Men har prøvd å dra litt i kabelen for å se om det endrer resultatene. Men det forblir likt for alle..

Så er litt skeptisk på at det er feilen.

Og da at den oppdager at sensorene er der, men selve systemet vil ikke pipe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

eg har hatt samme erfaring med ebay sensorer som du beskriver. Ingen lyd sjøl om det tikker. Om du kobler ifra styreboksen baki og kobler til igjen mens den står i revers så vil det virke til du stopper og starter bilen igjen. 

Få deg orginale sensorer så virker det nok :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...