tambur4 Skrevet April 12, 2014 Share Skrevet April 12, 2014 Hva er egentlig forskjellen? Min er registrert som verneverdig. Hvilke begrensinger har jeg da? Og hva skal til for å endre registreringen til "vanlig"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 12, 2014 Share Skrevet April 12, 2014 Jeg fant dette på amcarforum.no ... Ved førstegangsregistrering av en bil eldre enn 1971 har man to muligheter (godkjennes etter § 1.7, og etter motorvognforskrften av 1942.). 1. Bilen kan godkjennes etter reglene som gjaldt da den var ny og slipper da å få anmerkninger om at den er bevaringsverdig og kun kan brukes leilighetsvis når den ikke er til hinder for annen trafikk osv. (enkelt å forstå dette!?)2. Det kan også gjøres unntak fra reglene som gjaldt når den var ny, men da blir den bevaringsverdig.. I følge lovverket defineres en bil som veteranbil fra og med første januar i det året som er 30 år etter det året bilen ble produsert.Denne definisjonen kom da vegdirektoratet innførte nye regler om import av motorhistoriske kjøretøyer eldre enn 30 år, som innebar at det kan importeres motorhistorisk interessante kjøretøyer og få dem registrert på norske skilt uten å måtte oppfylle dagens krav til kjøretøyer. Det følger da med en bruksbegrensning slik at kjøretøy importert på slike vilkår ikke skal være i ordinær bruk. Fram til 2004 var veteranbiler fritatt for årsavgift, men Stortinget vedtok å gjøre om personskadeavgiften (nå den såkalte "veiavgiften"), som tidligere ble innkrevd via forsikringsselskapene, til en årlig avgift for veteranbiler, mopeder og traktorer i 2005.Denne personskadeavgiften var for året 2005 på 180 kroner, for 2006 på 365 kroner og for 2007 på 370 kroner. For året 2013 vil avgiften være 415 kr. Angående forsikring er det helt opp til selskapene selv å sette reglene (alt henger egentlig opprinnelig sammen med forsikring av kjøretøyet, og bruksbegrensningene settes av ditt forsikringselskap). Bruksbegrensningene settes gennerellt fordi bilen ikke oppfyller dagens krav til sikkerhet, og avgasser etc. (myndighetene ser vel helst at "trafikkfarlige" kjøretøy går på dynga, derfor bør vi alle være fornøyd med den ordningen vi allerede har, men dette kan raskt endres/tilpasses, slik jeg har sett det er blitt gjort med MC pga økt frekvens av ulykker) Konklusjon: alle 30 år gamle biler har bruksbegrensninger i mer eller mindre grad, alt ettersom din avtale er. tambur4 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leadfoot Skrevet April 13, 2014 Share Skrevet April 13, 2014 Som verneverdig må bilen holdes helt original slik jeg har forstått det (i tillegg til det Fredrik sa om at den ikke skal være til hinder for annen trafikk). Måten å bli kvitt det er å levere typegodkjenningspapirer på bilen til BT. Altså det som viser at bilen var typegodkjent i Norge når den var ny. Dette er vel mest for å unngå alskens rare og utrygge fartøy som er over 30 år. Men også for å få mer penger i kassa, man slipper verneverdig hvis man betaler engangsavgift som på ikke-veteranbil ved import. Det skal vel ikke være så vanskelig å fremskaffe disse papirene til E28, du må kanskje betale litt over 1000kr for de hos en BMW-forhandler. Tror jeg. tambur4 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå