X5_Power Skrevet April 23, 2014 Share Skrevet April 23, 2014 Hei har planer om å flusha girkassen på min 2003 x5 Det har blitt byttet girkasse på den for ca 3 år siden. Og etter dette så har bilen kjørt 65-70.000km. (Bilen er chippet til ca 220hk og 500nm) Har snakket me de som skal ta jobben å de bruke en girolje som heter: Lube 1 ATF. Går det greit å bruke denne oljen på min gikasse? Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 23, 2014 Share Skrevet April 23, 2014 Antar at det er GA6HP26Z girkassen. Da mener jeg å huske at det er Dextron II, men det skal stå i bruksanvisningen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
X5_Power Skrevet April 23, 2014 Forfatter Share Skrevet April 23, 2014 Antar at det er GA6HP26Z girkassen. Da mener jeg å huske at det er Dextron II, men det skal stå i bruksanvisningen. Meiner på at bavaria byttet til en annen kasse pga. det kjente probleme at de gammle ryker rett etter 100000km. Og da stemmer det ikke overens med hva som står i bruksanvisningen. Men er det feil å bruke lube 1 girolje? Han på verkstede sa at de fleste store firmaet som flusher automatkasser bruker denne oljen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet April 24, 2014 Share Skrevet April 24, 2014 Ja tror det skal gå helt fint. Lube 1 oppfyller alle krav ◦DEXRON VI (II, III, III+, IV)◦MERCON V, LV, SP◦Highly Friction Modified (HFM) Ser at det passer og til BMW DKG kasse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet April 24, 2014 Share Skrevet April 24, 2014 Siden du har en 2003 modell så kan du ha både ZF og GM kasse. Antar det er en 3.0D du har. Det kom en facelift i 2003 men siden du skriver at girkassen har de kjente problemene på 100.000km så tipper jeg at du har en GM kasse, rettere sagt en 5L40E eller A5S390R som Bmw kaller de. At Bmw har skiftet til en anne type kasse tror jeg du kan se helt bort ifra. De har nok deriomot satt inn en lik kasse hvor de velkjente problemene med solenoidene er forbedra. Når det er sagt så tror jeg at jeg hadde insistert på at de bruker den olja som er anbefalt, dvs at du må se om du har grønt eller svart skilt på din kasse og velge olje ut ifra det. Det kan hende du skal ha Mobil LT71141 olje men det er ikke sikkert. At de fleste store som flusher bruker Lube 1 skal jeg ikke uttale meg om men jeg må si at jeg er skeptisk til den uttalsen. Jeg fikk nettopp min girkasse overhalt av Automatservice i Bergen og de brukte Mobil SHC olje. Tidligere har jeg brukt Bosh verksted til flushing og de brukte den originale LT71141 olja. Selv om Lube 1 oppfyller alle krav hadde jeg insistrert på at det ble brukt den originale anbefalte olja men jeg er muligens veldig sær og hysterisk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
X5_Power Skrevet April 24, 2014 Forfatter Share Skrevet April 24, 2014 Hmm okey ja jeg har en 2003 model 3.0D men det er ikke faclift utgaven den kom i 2004.. Men jeg skal ringe til bavaria i morgen for å høre hva slags kasse de har satt i bilen. Men hva eller hvorfor er den orginale oljen best ? Beklage viss jeg maser litt men jeg liker å sette ting opp imot hverandre hvorfor er liksom bmw oljå bedre enn lube 1 ATF?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet April 24, 2014 Share Skrevet April 24, 2014 Grunnen til at jeg tror du har samme kassen som du hadde er at det rett og slett ville vært svært omfattende å bygge om alle elektronikk/styring til en annen type kasse. Tror aldri jeg har sett eller lest om noen som har gjort det og siden du har 220hk og 500nm så hadde du sikkert 184hk originalt og dermed har du GM kasse, dog en forbedret versjon hvor feilene med solenoider og ventilhus er utbedra. Når det gjelder olja så påstår jeg ikke at originalolja er bedre enn Lube 1 men personlig hadde jeg ikke tatt sjangsen på noe som helst annet enn den anbefalte originalolja men det er bare meg, kan godt hende at Lube 1 enn knallbra hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
X5_Power Skrevet April 25, 2014 Forfatter Share Skrevet April 25, 2014 Grunnen til at jeg tror du har samme kassen som du hadde er at det rett og slett ville vært svært omfattende å bygge om alle elektronikk/styring til en annen type kasse. Tror aldri jeg har sett eller lest om noen som har gjort det og siden du har 220hk og 500nm så hadde du sikkert 184hk originalt og dermed har du GM kasse, dog en forbedret versjon hvor feilene med solenoider og ventilhus er utbedra. Når det gjelder olja så påstår jeg ikke at originalolja er bedre enn Lube 1 men personlig hadde jeg ikke tatt sjangsen på noe som helst annet enn den anbefalte originalolja men det er bare meg, kan godt hende at Lube 1 enn knallbra hehe. Ja jeg ringte til Bavaria i Stavanger (ikke forstår eg hvorfor for dårligare service enn der skal du leite lenge etter ) men fikk da vite at det var orginal kasse som var montert. Spørte om å få navn på kassen men det klarte han ikke å finne for meg spørte og om hva slags type girolje som skal på men fikk svar at det var bmw olje og den kan handles hos dem. Når jeg prøvde å forklare han å spør han hva slags merke det var så blei han bare sure. Og jeg blei forbanne og sa til han "takk for hjelpen å hade bra"Det slår aldrig feil... Hver gang jeg ringe til Bavaria så er det den samme dritt hjelpen hver gang. Derfor ringte jeg til Moe Auto (tidligere verkstedmester hos Bavaria som drive verksted selv bare med BMW og fikk bedre hjelp av han. Info jeg fikk av han hvar å kontakte Transtec som visst er spesialist på automat kasse her i distrikte. Satse på å få ringt de på mandag for å høre hva slags olje jeg skal ha på bilen. Skal og se om jeg finner noe i intruks boka som står på tysk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet April 25, 2014 Share Skrevet April 25, 2014 Hvis du har siste 7 siffer/bokstaver i rammenummer så går det an å finne ut hvilken kasse du har men hadde du 184 eller 193 hk originalt så har du GM. De heter 5L40E fra GM men Bmw kaller de enten A5S360r eller A5S390R. Transtec har full kontroll på dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
X5_Power Skrevet April 29, 2014 Forfatter Share Skrevet April 29, 2014 Da har jeg snakket med Transtec. Og de sa at jeg skal ha Mobil 1 LT 71141 girolje. Takker for hjelpen Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå