Gå til innhold

E38 med S62B50 motoren, godkjenning mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Som topic forteller så lurer jeg enkelt og greit på hva folk her på forumet lurer på når det kommer til å godkjenne en E38 med en S62B50 motor her i Norge på hvite fine skilt?

Chassi, karosseri og understell burde vel fint tåle å takle en S62B50 motor da dette er en lettere motor enn hva M70/M73 motorene er i bunn og grunn? Samt at E38 karosseriet har blitt levert på det meste med 430hk i en Alpina utgave kontra E39 karosseriet som maks ble levert med 400hk som da er M5'n.
Har lest litt rundt denne Alpinaen og er veldig vansklig å finne mye lesestoff om denne, men etter hva jeg har klart å få med meg så har jeg ikke lest noe som helst om endringer på chassi, karosseri eller understellet. Kan godt være jeg tar feil men er også litt derfor jeg velger å forhøre meg litt rundt først.

Vet at bremser er det største kriteriet og "bør" ikke være noe problem om man kjøpe bremser ifra 750iL P ( Protection ) som er den lettere armerte utgaven av bilen, har laget en bitte liten liste med oversikt over bremser på e E38 740, 750iLP og en E39 M5.

E38 740i      - Skiver forran: 324x30, en stemplet kaliper. Skiver bak: 324x12, en stemplet kaliper.
E38 750iLP  - Skiver forran: 348x32, to stemplet kaliper. Skiver bak: 328x20, en stemplet kaliper.
E39 M5        - Skiver forran: 345x32, en stemplet kaliper. Skiver bak: 328x20, en stemplet kaliper.

Bremser ifra en 750iLP er det største og vel det beste alternativet å kunne få tak i til E38 som også samtidig er bolt on.
Skivene er ikke mye større, men de er forsatt større og det er to stemplet kalipere kontra ett stemplet kaliper som det orginalt er på E39 M5.

Lurer litt på synspunkter om hva folk mener og tror om en slik prosess som å prøve å godkjenne en E38 med S62B50 motoren.

Påforhånd takk! :-)

Skrevet

Dette har jeg tenkt på mange ganger.

Søk først til biltilsynet. De svarer deg på hva som trengs. Og om du i det heletatt får det godkjent.

Jeg søkte om å bygge om en 728 til 740.

Her er svaret jeg fikk.

Kjøretøy id: XX XXXXX

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7. Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstillede krav som gjaldt ved førstegangs registrering (Kjøretøyforskriften (KF) § 1-4 pkt.2).

Generelt ved motorbytte tillates det ombygd inntil det største motoralternativet bilen kunne leveres med fra fabrikk.Bilen må da ellers bygges teknisk lik utgaven med den aktuelle motoren. Vi sitter ikke inne med detaljspesifikkinformasjon om hva som skiller de ulike modellene så som garanti for at de rette delene er benyttet kan viakseptere bekreftelse fra verksmester på merkeverksted (BMW).NB: Bilens opprinnelige maksimalt tillatte akselvekter og totalvekt må ikke overskrides. I så tilfelle må detfremlegges ny vektgaranti fra kjøretøyfabrikkanten lydende på kjøretøyets understellsnummer.

Det må videre fremlegges dokumentasjon for anskaffelse av deler/donorkjøretøy.

Kjøretøyet må etter ombyggig fremstilles en trafikkstasjon for kontroll hvor endelig godkjenning kan gis.

Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.

Med hilsen

Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt

Kjøretøy hallkontroll

Skrevet

" Vi sitter ikke inne med detaljspesifikkinformasjon om hva som skiller de ulike modellene så som garanti for at de rette delene er benyttet kan viakseptere bekreftelse fra verksmester på merkeverksted (BMW) " - Er det ikke nettopp dette BMW verksteder sluttet å hjelpe folk med i 1995 om jeg har lest riktig?

Takk for svar Sjøbuse!

Skrevet

Jeg snakket med trondrud bil (nå bilia) i Fredrikstad. De mente jeg kunne bruke www.realoem.com som dokumentasjon på deler. Der kan man se hvem deler som tilhører hvem bil. Hjelp utover dette kunne de ikke gi meg. BMW Norge gir ikke ut noe dokumentasjon lenger.

Jeg fikk også beskjed fra vegvesenet at bilen etter ombygging ikke kan ha høyere utslipp enn hva den hadde før ombygging.

Altså i mitt tilfelle. Så måtte ikke 740 motoren ha høyere utslipp enn 728 motoren i 728 karosseriet.

Skrevet

www.realoem.com kan vel være en mulighet ja.. Men jeg forstår ikke helt hvordan folk klarer å få godkjent bla. S54 motor med kompressor i en E30 når BMW ikke stiller opp med noen form for hjelp..?

Så jeg må klare å få S62B50 motoren til å gå like "rent" som den orginale M62B44 motoren? Er vel ikke verre enn å ha en 10-20 prosent med E85 på tanken når man skal inn til godkjenning det vel? =)

Skrevet

Er nok mye som er mulig. Men mye er vanskelig og tungvindt og få gjennom systemet.

Jeg tenkte en gang og skaffe en billig 728 og en S62 og be SSP bygge og godkjenne.

Er muligens enklere for de og godkjenne siden de er et firma som har bygget mye BMW og muligens blir sett på som flinke til bygging av vegvesenet.

Skrevet

Ser den.. Men jeg skal ihvertfall prøve å gjørra dette selv uten noen form for hjelp ifra SSP, har prøvd å få kontakt med dem men det var vist ikke bare bare heller..
SSP tar vel møkk mye betalt for å få et slikt bygg som dette godkjent?

Skal innom BT imorgen for å forhøre meg om denne prosessen og be om hjelp og veiledning til å skrive en søknad. =) Takk for kjappe svar Sjøbuse!

Skrevet

BMW kan i utgangspunktet skrive en anbefaling, men denne gjelder i så fall deres egne tall. I likhet med uorginale deler er jo foreksempel Tüv godkjenninger aktuelle, siden man får noen anerkjente til å gå god for at dette faktisk går bra.

Realoem kan du bruke som ekstra dokumentasjon, men jeg tror ikke det hjelper stort enn en isbryter. mtp deler ville jeg heller satt bilen på ett verksted liknendes SSP eller GS for å få det skriftelig med underskrift at delene som er montert på bilen er de tilsvarendes.

Har fått det forklart enkelt og greit av SVV at for at det viktigeste for dem er at de får papir som tar ansvaret bort fra SVV dersom noe skjer med det godkjente utstyret i etterkant. Her er nok ikke realoem godt nok, siden det i praksis bare er ett delekart. Hadde du hatt det samme delekartet signert av bmw norge foreksempel hadde det nok vert flott.

Søknaden er jo nærmest blitt en formalitet, rundt e36 er blir jo "alt" av seriøse s50 søknader godkjent. Det er derimot litt uvesentlig, siden det uansett bare er en liten del av papirmølla og ikke løser det reele problemet som er vekt og dokumentasjon av deler.

Skrevet

BMW kan i utgangspunktet skrive en anbefaling, men denne gjelder i så fall deres egne tall. I likhet med uorginale deler er jo foreksempel Tüv godkjenninger aktuelle, siden man får noen anerkjente til å gå god for at dette faktisk går bra.

Realoem kan du bruke som ekstra dokumentasjon, men jeg tror ikke det hjelper stort enn en isbryter. mtp deler ville jeg heller satt bilen på ett verksted liknendes SSP eller GS for å få det skriftelig med underskrift at delene som er montert på bilen er de tilsvarendes.

Har fått det forklart enkelt og greit av SVV at for at det viktigeste for dem er at de får papir som tar ansvaret bort fra SVV dersom noe skjer med det godkjente utstyret i etterkant. Her er nok ikke realoem godt nok, siden det i praksis bare er ett delekart. Hadde du hatt det samme delekartet signert av bmw norge foreksempel hadde det nok vert flott.

Søknaden er jo nærmest blitt en formalitet, rundt e36 er blir jo "alt" av seriøse s50 søknader godkjent. Det er derimot litt uvesentlig, siden det uansett bare er en liten del av papirmølla og ikke løser det reele problemet som er vekt og dokumentasjon av deler.

Uorginale deler, hva legger du i det? Tenker du på alt av deler som blir byttet ut på bilen min som ikke er orginalt til en 740 eller bare at selve delen er uorginale?

Planen er ihvertfall å kjøpe orginal deler ( ikke alternativ vare som er billigre ) til en 750iLP som har de største bremsene som kom til E38 ( usikker på om de er større eller like store som Alpina utgavene men ).

Om jeg handler alt av deler som skiver, kalipere, nye bremseslanger ( bare for å vise at alt skal være 100% ) samt de nye brakettene til caliperne og får et BMW verksted til å montere disse og dokumenterer at alt av delenummer stemmer med at dette kommer ifra en 750iLP så er det mye større sjanse for at BT også godkjenner bilen med denne motoren?

Skrevet

Er nok mye som er mulig. Men mye er vanskelig og tungvindt og få gjennom systemet.

Jeg tenkte en gang og skaffe en billig 728 og en S62 og be SSP bygge og godkjenne.

Er muligens enklere for de og godkjenne siden de er et firma som har bygget mye BMW og muligens blir sett på som flinke til bygging av vegvesenet.

SSP tar vel de "uvanlige" byggene sine ned til tyskland og får de tüv godkjent mener jeg, da stiller de mye sterkere ovenfor vegvesenet, samt at de garantert har noen kontakter :)

Skrevet

Uorginale deler, hva legger du i det? Tenker du på alt av deler som blir byttet ut på bilen min som ikke er orginalt til en 740 eller bare at selve delen er uorginale?

Planen er ihvertfall å kjøpe orginal deler ( ikke alternativ vare som er billigre ) til en 750iLP som har de største bremsene som kom til E38 ( usikker på om de er større eller like store som Alpina utgavene men ).

Om jeg handler alt av deler som skiver, kalipere, nye bremseslanger ( bare for å vise at alt skal være 100% ) samt de nye brakettene til caliperne og får et BMW verksted til å montere disse og dokumenterer at alt av delenummer stemmer med at dette kommer ifra en 750iLP så er det mye større sjanse for at BT også godkjenner bilen med denne motoren?

Tenkte i hovudsak på ting som senkesett o.l, som man godkjenner basert på at leverandøren har testa dem hos tüv.

Tror ikke de trenger å montere dem, men du trenger nok dokumentasjon på at akkurat de bremsene som sitter montert på bilen er fra 750.

Skrevet

Fredag den 02.05 tok jeg turen til Risløkka hos BT for å forhøre meg om hjelp og veiledning til en søknad, fikk enkelt og greit en liten papirbit med en email adresse på og fikk beskjed om å ta alt via mail med dem.
Han jeg fikk lappen av sa også dette:

" Jo mer informasjon du klarer å finne, jo lettere vi må jobbe og jo tyngre det blir for deg, jo lettere blir hele prosessen. "

Fikk da et lite innblikk av at dem ikke løfter på en finger for mye for noe som helst innafor de 4 veggene der.

Men uansett, så sendte jeg en helt nøytral mail til dem hvor jeg spurte om hva av informasjon dem ønsket å ha i en søknad. Venter nå spent på et svar og holder nå på med å skrive opp en liten kladd av en søknad bare for å forberede meg.

Prøver også å lete opp så mye informasjon jeg klarer på bla. 750iLP og Alpina B12 6.0 da disse er viktig eksempler når det kommer til vekt og effekt.

Alpina B12 6.0 er det vansklig å finne informasjon som bremser og understell om da det er lite av disse bilene og det står veldig lite på nettet om disse, er det noen som vet noe som helst om noe delekatalog til disse bilene?

Takk for alle svar så langt! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...