Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bytta over til sommerdekk her om dagen. Veldig slitte dekk med sprekk i, men skulle bare bruke til midlertidlig til jeg fikk kjøpt nye.

Etter ca 30 mils kjøring punkterte jeg på venstre bakdekk. Dekkene var slitt helt ned til kordene på kanten på innersida. Det var ikke slik når jeg satt dekkene på. Samt det andre bak dekke var på akkurat samme vise, slitt på innersiden og kordene stakk fram.

Framdekkene var helt "fin".

 

Så spørsmålet er nå om når jeg setter på nye dekk, om disse vil bli slitt på samme måte hvis jeg ikke løser problemet?

Tverra bilen en gang i en sving på tørr asfalt, var det kanskje nok til at det skjedde?

Syns nesten jeg kan se at dekkene peker litt utover nede, altså bakdekkene, at de står skjeivt og da dermed blir slitt på innsiden. Men hadde jo ikke dette probleme på vinterdekkene eller på sommerdekkene forrige år.

Har ikke gjort noe med bakstilling.

Legger ved noen bilder.

post-75169-0-13894500-1400014950_thumb.j

post-75169-0-06759600-1400014997_thumb.j

post-75169-0-70684700-1400015027_thumb.j

post-75169-0-68821700-1400015067_thumb.j

post-75169-0-20348800-1400015134_thumb.j

post-75169-0-37836300-1400015188_thumb.j

Skrevet

Ta en firehjulskontroll og sjekk understell for slitasje! dekktrykk også..

Slitasje/Dekktrykk skal bli sjekket på en evt firehjulskontroll

Skrevet

Kan jo jekke opp og rive litt i underkant av hjulet for og se om der er slakke, da må du hvertfall bytte knirkeforing.

Men sånt avdekker dem på firhjulskontroll vil jeg tro. :)

Skrevet

Over tid er det ikke unormalt med innerslitasje bak på BMW grunnet progressiv camber bak. Likevel som de andre gutta skriver bør du sjekke 4 hjulskont.

Skrevet

Har selv hatt lignende slitasje på min, på ståltrådene før jeg bikka 3000km (265/30-19").
I fjor kjørte jeg hele sesongen på 265/35-18", og mønsteret på innersida var nesten borte. Jeg kjørte ganske så langt i fjor da vel og merke.
Så i år har jeg snudd dekka rundt, så jeg sliter på det som i fjor var ytterkant. Så da tenker jeg dekka holder denne sesongen også. Håper hvertfall.

 

Hadde min på 4hjulskontroll hos et BMW verksted da den sleit så jævlig etterpå.. De neste som tok kontroll syns det var en merkelig måte og justere på, og etter det uavhengige verkstedet

justerte ble det mye bedre. :P

Skrevet

Hmmm, hadde helst ville sluppet en firehjulskontroll om det er mulig. Er en bil som har gått langt og er lite verdt, har lagt litt penger i den og vil helst ikke legge mer penger i den. Hvis dette er noe jeg kan gjøre og ordne selv så gjør jeg mye heller det. Kan det være camber som dere sier?

Skrevet

Vet ikke hva de skrapmerkene kommer av, men de er slitt jevnt på den siden hvis du ser bort fra de skrapmerkene. Så nå når jeg var ute at det gikk ann å justere litt på cambern. Ene plassen på suspension armen, andre plassen på det som heter Swing part ifølge koed.

Eksentrisk bolt på begge, disse ble justert på maks. Var så og si nesten ikke antydning til forbedring. La bare enkelt å greit en vater på, bilen står selfølgelig ikke 100% bein, men var en differanse på 4,5cm ut nede på dekke på venstre side. Høyre side var det en halv cm differanse oppe og nede, hadde bilen stått helt beint så hadde det nok blitt mere på høyre side og mindre på venstre, jevnere. Men likevel, syns det virker mye, og jeg ser det selv med øynene at dekkene står skjeivt. Enda jeg har justert cambern på maks. Hvis jeg evt sender bilen inn til firehjulskontroll, er dette noe det kommer til å rette opp INKL i prisen eller kommer det i tilegg? Og hvis de kan fikse dette, kan ikke jeg selv gjøre det da?

Skrevet

Må ha apparat for og få justert dette 100%.

Og det er stor sansynelighet for at noe er helt utslitt, da vil hjula ofte bli veldig skeive..

 

Du må nok belage deg på og bruke litt penger for og få fikset dette tror jeg.

Skrevet

Syns det er rart at det ikke var noe slitasje på vinterdekkene.

Er dette noe de fikser kjapt ved en firehjulskontroll eller er det mer omfattende?

Hva er det som kan være helt slitt?

Skrevet

Vinterdekka er vel en del smalere?

 

Justeringa varierer, alt etter om ting sitter fast osv. og hvor mye som må justeres.

Kan være slitt knirkeforing, staget som går inn på toppen av navet, foringa i enden på dette staget.. Det er dette som holder hjulet beint.

 

Om foringa og kula på staget er litt, vil hjulet lene seg mer inn oppe, om knirkeforinga er utslitt (noe den blir) så vil hjulet komme mer ut nede.

Du kan jekke opp og rive i hjulet i bunn, og se om der er noe slakke.

Skrevet

262.png

 

Så du mener jeg kan bytte ut Suspension staget, nr 14?
Er det den du mener?

Og knirkeforing, er det nr 8?

 

Jekka bilen opp og prøvde å rikke dekket litt med håndmakt, virka som det satt bom fast....

Skrevet

Knirkeforing br 2 og staget på toppen nr 18. :)

Beste er nok å la de son tar hjulstilling sjekke om det er slakke, eller om det er noe som må byttes i det hele tatt. Kan jo være heldig da.. :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Skrevet

og ikke minst hvis du har kjørt med for lite dekktrykk og da har feil hjulvinkler, ja da blir det hurra hurra resultat som du ser her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...