Gå til innhold

1983 E30 - Godkjent ombygd! Selges..


Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg merker at jeg glemmer å ta bilder, men har i dag altså bytta pærene som lyser opp instrument klynga :P

Nytt senkesett ligger klart, men stresser ikke med det. Har ikke noe grimme hjul enda :P

a856bf5b5a3b168de39bd0970cecf1a0.jpg

Sent from my iFøn using Tæpætålk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt noen timer i dag på feilsøke litt på motor og ledningsnett.

 

Har blitt noe klokere og fått mere spørsmål samtidig.

 

Begynte med å feilsøke 'spenningsproblemet' jeg har hatt ifra den blå kontakten oppe på innsuget i framkant av motoren.

 

Har lest meg opp litt på hva som forårsake problemet jeg har, med vanskelig kaldstart og altfor mye bensin i blandingen.

 

Måle motstand på den blå kontakten, i stikket på hjernen og direkte på føleren.

post-51103-0-75642600-1427142914_thumb.j

 

Står hvilke verdier jeg skal være i nærheten av, 3500-4000omh på kald motor. Fikk målt til 4200 og det er beskrevet at litt over og under dette er ikke uvanlig. Målte det samme i kontakten til hjernen, på føleren og i kontakten til føleren (bare for moro skyld) viste alle det samme. Rundt 4200-4250.

 

Varm motor fikk jeg ikke målt.. Etter at jeg starter bilen en gang og den stopper, er den KLIN umulig å få start på igjen med engang.. Med mindre jeg bruker motstandsregulatoren som jeg har fikla til.

post-51103-0-94313700-1427142919_thumb.j

 

De to pinnene på hjerne jeg har målt.

post-51103-0-91155400-1427142980_thumb.j

 

Hvis jeg fikk ulike målinger på omh i målingene over kunne det være korrosjon i kontakt C191 som avbildet i første bildet under.

Dette er visst en kjent vannfelle på facelift motorer og er ofte et problem med vanskelig kald start og rik blanding i motor.

Så jeg sjekket den uansett. Selvom jeg hadde like målinger på kald motor. Masse korrosjon (irr) om du vil. Som forrige eier og faren hans også hadde sett. Denne sitter da under innsuget. 2. bildet under denne teksten.

 

Er vanlig at mange bare klipper ledninger og skjøter de sammen og unngår hele kontakten og dermed er problemet ute av verden. Noe jeg er fristet til å gjøre, bare for å utelukke det.

 

C191 kontakten har også den brune kontakten like under den blå oppe på innsuget, i samme kontakt. Denne går da til temp viseren i instrument huset, som kommer og går. Noe som også får meg til å tro at denne kontakten er en del av problemet.

 

Men denne brune skal jeg sjekke via C101 kontakten først, (den runde oppe ved sikringsboksen) for å finne ute om den feilen skyldes en feil i instrumenthuset eller om det ligger i ledningsnettet framover i motoren. Hvis jeg jorder pinne nr4 i den, og setter på tenninga så skal temp føleren gå til rødfeltet med engang, og deretter jorder pinnen i den brune kontakten og det fungerer, så skal feilen være korrosjon i kontakt C191.

 

post-51103-0-29781400-1427142966_thumb.j

Oljelaken i innsugsspjeldet? Noe å bekymre seg over, eller en bivirkning av at motoren ikke går som den skal?

post-51103-0-86728400-1427143705_thumb.j

 

Jeg har også fått dobbelt sjekket DME releet som styrer hjerne, bensinpumpe, injectorer osv. At det er i orden og slår inn som den skal.

 

Så, jeg er litt usikker på hvor jeg skal gå videre. Har lyst til prøvemontere en annen hjerne, bare for å se om det har noe å si. Mulig det er noe skade på min? Noe jeg finner litt lite trolig, da bilen går helt greit og fint, innimellom og bare høyt i registeret. Da går den som en kule.. Men på lavt turtall og under hard pedal drukner den nesten.

 

Har også funnet en ledning som ser ut til å være i veldig dårlig forfatning og lurer på om denne har noe å si? Ser ikke noe åpent brudd, men den ytterste isolasjonen har gått i stykker. Ser ut som en sensor av noe slag. Sitter nede på siden av blokka på passasjersiden og går rundt foran motoren og inn til ledningsnettet under innsuget en plass. Bilder under.
post-51103-0-18333600-1427144849_thumb.j

 

post-51103-0-15416200-1427144860_thumb.j

 

post-51103-0-52606500-1427144868_thumb.j

 

 

Siste jeg skal mase om i dag er om noen vet hva disse to kontakten skal til? Funnet de i hanskerommet mens jeg løsnet ned hjernen.. Den store kommer ut av nettet til hjernen, og den lille ligger liksom oppi dashbordet? Og går til ukjent plass, gadd ikke å følge den.. Var lei :P

 

post-51103-0-76493300-1427145094_thumb.j

 

post-51103-0-87043700-1427145088_thumb.j

 

post-51103-0-33987400-1427145083_thumb.j

 

Setter pris på om noen har noen innspill. Nå binger jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da fått litt hjelp i dag av en som kan litt mer bilelektronikk enn meg og har funnet en feil, om det er synderen eller ikke får jeg se når jeg hat bytta den..

 

Har merket ut det jeg har gjort for å finne ut den brune føleren oppe ved innsuget, mulig er defekt.

 

'The Temp Gauge is driven by the Brown Plug, a heat resistor that screws into the engine head. Failure of the brown plug is rare, so it's best to first test at the C101 plug to determine whether the fault is in the engine bay or the instrument cluster.

 

To test, first unplug the C101 and earth pin 4 (brown/purple wire). Now if you switch the ignition on, the gauge should go to full hot.
(Temp viser gjorde dette.)

 

If it does, repeat the test at the brown plug by removing the cable from the brown plug, and earthing the terminal with a piece of wire (for older cars with two-pin terminals, just bridge them together). If it now works, the issue is normally corrosion of the C191 plug.

(Dette punktet fikk vi ikke til. Greide ikke å få kontakt med den brune føleren).

 

If the wire test at the C101 plug doesn't make the gauge move, the most common cause of temperature gauge issues is the Brass Nut; a small nut at the back of the dash cluster that comes loose over time.

(Viseren i instrumenthuset beveget seg altså, så denne er i orden.) 

 

Simple tightening of this nut can resolve a number of issues, but access to this nut requires the dash cluster to be removed, which is why testing the wiring with the above method is often the preferred solution.

If you have your dash cluster removed, it is also worth investigating the condition of the SI batteries, the brake pad resistor, as well as the brass nut on the back of the fuel gauge.'

 

 

Så har vi dobbeltsjekket det jeg gjorde i går og har kommet fram til at:

 

Det er kontakt i begge punktene på den blå føleren som går til hjernen. (Men om den er god er noe helt annet).

 

Det er også kontakt mellom den brune kontakten og til C101 kontakten. (Den store oppe ved sikringsboksen),

 

Så jeg tenkte at jeg skal bestille den brune føleren ny, koster vel ikke all verden uansett. Og se om det har noen effekt i det hele tatt. (Noe jeg tviler på nå som jeg tenker meg om.. Eneste den gjør er vel å sende signal til temp viser?)

Endret av Toastjern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...