X5_Power Skrevet Mai 15, 2014 Skrevet Mai 15, 2014 Hei Har hatt litt problemer med x5'en min. Det startet sist helg da jeg var på besøk å skulle starte bilen på vei hjem. Da tjinna start motoren men bilen startet ikke og etter å ha tømt batteri så måtte den fraktes hjem ved hjelp av falken. Fikk en kompis til å ta en diagnose og fikk opp denne feilkoden: 4707 matingstrykkovervåking for lavt trykk. Og etter å ha googlet litt så har jeg funnet sån halveis ut at det kan være ein av dieselpumpene men mest sannsynlig den pumpa i tanken.. Eller at det kan vera noe feil med dysene. Noen som har hvert borti dette problemet eller kan hjelpe meg? Ps. Etter han kompisen min sletta feilkodene som kom etter jeg hadde tappet batteriet så fikk jeg start på bilen. Og har hatt start på den 2-3 ganger etter på å kjørt ned til butikken en tur mens bilen stod å sveiv utafor. Men har ikke tørt å kjørt lenger i tilfelle bilen stopper igjenn. Å jeg må tjinna den mer enn normalt for å få start på den. Takker for all hjelp
Alpejohn Skrevet Mai 15, 2014 Skrevet Mai 15, 2014 Går ut i fra at dette er diesel? I så fall kan du se bort i fra mitt svar. Nå er jeg ikke sikker på om det er likt på X5, men vil tro det.Der sitter nok ei matepumpe under bilen, om denne blir dårlig så vil trykket (matningstrykket som du skriver over), også kalt pre supply pressure bli for lavt, noe som igjen resulterer i at rail trykket blir for lavt og bilen vil kunne fuske/rykke og miste kraft på full gass. Har selv hatt problemer med denne matepumpa, og fått feilkoden som heter "pre supply pressure, to low" eller noe i den dur. Men dette kan testes med for eksempel INPA (bmw diagnoseprogram), du vil fort se om trykket synker mye når du kjører, eller hva trykket viser på tomgang. Skal vel ligge rundt 4 bar (hos meg ligger det på 3.8 ca). Bør heller ikke dette så mye mer under 3.5 ved full gass. Om du sjekker i diagnosetråden min, så er der en liste med folk fra forumet som har utstyr, kanskje du bor i nærheten av noen av dem, som har inpa tilgjengelig og kan sjekke for deg.
X5_Power Skrevet Mai 15, 2014 Forfatter Skrevet Mai 15, 2014 Der sitter nok ei matepumpe under bilen, om denne blir dårlig så vil trykket (matningstrykket som du skriver over), også kalt pre supply pressure bli for lavt, noe som igjen resulterer i at rail trykket blir for lavt og bilen vil kunne fuske/rykke og miste kraft på full gass. Etter som jeg har lest så skal det vera 2 pumper på bilen. 1 oppi tanken og 1 under bilen (mest sannsynnlig under førersiden). Og jeg vil tippe det er den oppi tanken som er problemet. Men bilen fuske/rykke ikke under kjøring da fungere den heilt fint. Men har kjøpt diesel rens i dag og tenkte å prøve dette i kvell å ta en liten goe kjøretur (viss jeg for start på den) å kjøre litt på høyt turtall ( på motorveien f.eks.) Skal og ta kontakt med en i fra stavanger ifra diagnose tråden å høre om han kan hjelpe meg litt
X5_Power Skrevet Mai 16, 2014 Forfatter Skrevet Mai 16, 2014 Da fikk jeg stat på bilen igjenn i går og fullte på dieselrens og full tank etter på. Kjørte så en liten tur på ca 6-7 mil med høyt turtall og flere gass på drag og bilen fungerte normalt under kjøreturen. Kjørte så hjem og lot bilen svive i 5 min før jeg stoppet motoren. Ventet så i 30 sek. for å starta bilen uten hell. Tjinnet bilen 3 ganger uten at den startet. Ventet 3-4 timer for å prøve igjenn, men den ville ikke starte. Men da jeg kom hjem fra jobb i dag så prøvde jeg å starte bilen noe den gjorde etter ca 3-4 sek. tjinning. Så det virke som om den ikke vil starte når bilen er varm men at det går an å få start på den når den er kaldt..... Noen så har meininger om hvorfor den oppfører seg slik?
Popza Skrevet Mai 16, 2014 Skrevet Mai 16, 2014 Bare kaster noe ut der: Kamaksel-sensor ? Hadde så å si likt problem på en Renault Megane engang i tiden. Byttet Kamaksel-sensor og alt var i orden. Men ifølge Renault var det " a shot in the dark ", fordi det kunne også være noen andre sensorer som "motortempratur-sensor", luftmengdemåler, osv. Ta den med til Billia og få den feilsøkt. Kan kanskje koste en slant, men da får du ihvertfall svar
Alpejohn Skrevet Mai 16, 2014 Skrevet Mai 16, 2014 Har du lest dieseltråden til TRF, med tanke på feil og slikt? Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk
X5_Power Skrevet Mai 16, 2014 Forfatter Skrevet Mai 16, 2014 Bare kaster noe ut der: Kamaksel-sensor ? Hadde så å si likt problem på en Renault Megane engang i tiden. Byttet Kamaksel-sensor og alt var i orden. Men ifølge Renault var det " a shot in the dark ", fordi det kunne også være noen andre sensorer som "motortempratur-sensor", luftmengdemåler, osv. Ta den med til Billia og få den feilsøkt. Kan kanskje koste en slant, men da får du ihvertfall svar Burde jeg ikke fått om andre feilkoder da? Har tatt en diagnose på an å det einaste som kom opp var den 4707 feilkoden :/
X5_Power Skrevet Mai 16, 2014 Forfatter Skrevet Mai 16, 2014 Har du lest dieseltråden til TRF, med tanke på feil og slikt? :)Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk Jeg skal ta også leite etter tråden og lese litt og se om jeg blir klokere.
TRF Skrevet Mai 16, 2014 Skrevet Mai 16, 2014 Nå har jeg bare skumma, men når du har for lite matetrykk er det jo bare å bytte den store matepumpa... ?
X5_Power Skrevet Mai 16, 2014 Forfatter Skrevet Mai 16, 2014 Men hvorfor starte bilen når den er kaldt og ikke når den er varm? Og når jeg først har fått start på bilen så fungere den heilt fint under kjøring.
TRF Skrevet Mai 16, 2014 Skrevet Mai 16, 2014 Fordi diesel er tykkere når den er kald. Og trolig fordi den ikke greier å levere nok akkurat i start øyebklikk. Det er ikke sikkert det er slik. Du må feilsøke for å komme videre, det vi driver med her er å spekulere, og skal du spekulere så er svaret å bytte matepumpe.
X5_Power Skrevet Mai 16, 2014 Forfatter Skrevet Mai 16, 2014 Hmm ja du sier noe der... Har tatt kontakt med ein så har diagnose system som skal komme å hjelpe meg. Men matepumpa er det den som er i tanken? Og hva de forskjellige trykkene hvera når vi tar diagnosen? Takker for svarene jeg har fått frem til nå, det har våre til stor hjelp
Alpejohn Skrevet Mai 16, 2014 Skrevet Mai 16, 2014 Matepumpa ligger under bilen vanligvis, matetrykket skal rundt 3.5-4 bar. Railtrykket skal være rundt 350 bar på tomgang. Trf får korrigere meg om jeg tar feil.
X5_Power Skrevet Mai 16, 2014 Forfatter Skrevet Mai 16, 2014 Matepumpa ligger under bilen vanligvis, matetrykket skal rundt 3.5-4 bar. Railtrykket skal være rundt 350 bar på tomgang. Trf får korrigere meg om jeg tar feil. Okey trodde det var høytrykkspumpa som ligger under bilen men jaja for satse på at jeg for anledning til å sjekka bilen i mårå kvell. Skal holde dere oppdatert
Alpejohn Skrevet Mai 16, 2014 Skrevet Mai 16, 2014 HT pumpa sitter på motoren, og drivers av registerkjedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå