Gå til innhold

Forsikring - om det å ha noe ikke alle andre har


Bayerfun
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen, 

 

Har noen tanker og spørsmål jeg føler for å lufte. En kollega fikk meg til å tenke og fundere litt over hva som skjer ved

forsikringsoppgjør når bilen blir dømt kondemnert - et scenario jeg håper jeg aldri får oppleve!

 

Bakgrunn: Min kollega som kjører en 2009 Mondeo fikk en annen bil i hekken, noe som førte til at bilen ble totalvraket. Det ble litt

styr med forsikringsselskapet når dette skulle gjøres opp, for han var ikke veldig fornøyd med utfallet (selv om han egentlig ikke er

så bilinteressert). Tilbudet han fikk fra forsikringen var ikke tilsvarende det han hadde før ulykken, det vil si; erstatningssummen

tilsvarte en bil med mindre utstyr og/eller langt høyere kilometer. Bilen hans var i utgangspunktet helt strøken og hadde "hele

lista" krysset av. Må han da ta til takke med å få en bil han ikke er førnøyd med? Mener at du skal få en bil i samme status/tilstand

som før ulykken?

 

Siden dette har gnagd meg litt, gjorde jeg noen søk selv, bare for å få en idé om hva en forsikringsagent kanskje hadde tilbydt meg

dersom min E65 skulle ha blitt totalvraket av tredjepart.

 

- Min er en 2005 facelift-modell, men det finnes jo flest pre-facelift av denne årgangen (tar de høyde for dette?)

 

- Jeg har helt essensielle options (i mine øyne) som jeg knapt nok finner noen av på Finn. De som har dette er som oftest 2007 og

nyere og da minst 150-200k Kr dyrere enn billigste 2005-modell. Kan man overlevere VO og si at "dette skal den minst ha, dermed basta!"? Retrofits som ikke er registrert hos BMW kan jo bli verre, men da er det kanskje som med alt annet som er ettermontert.

 

Jeg skjønner at en Mondeo, Passat eller A4 er langt enklere i markedet enn en 7-serie, men jeg kjenner at bare tanken rundt slikt gir

meg et mareritt dersom noe skulle skje. Bilen er jo babyen min ;)

 

Er det noen som har opplevd noe slikt, eller kanskje vet bedre rundt hva som er av alternativer i slike situasjoner? Kanskje min

kollega var uheldig eller ikke gadd å krangle om det? Mulig jeg har grunnløs bekymring, og jeg håper det, men det er jo greit å vite

uansett. Jeg kjører alltid defensivt og årvåkent, men det er ikke sikkert han bak meg følger like mye med - noe jeg ser titt og ofte

på mine reiser..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i alle fall at min kollega som fikk bilen sin kondemnert måtte krangle en god del med forsikringsselskapet før han endelig kom frem til en sum som var akseptabel. Jeg har i alle fall utstyrslista fra forhandleren i bakhånd om det skulle skje noe med min. Ikke like stor forskjell på en 3-serie sikkert, men forsikringsselskaper er skjelden glad i å betale ut det de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette kommer litt an på hvor god du er til å argumentere for deg også. Jeg fikk takst på mopeden min (riktignok litt annet verdiområde men dog) etter den ble stjålet og krasjet med. Den var kjøpt helt ny for den nette sum av 32900kr. Når jeg hadde fått brevet fra takstmann sto det at jeg ville få utbetalt erstatning på 15000 kr fordi ditt og datt og pompel og pilt.

 

Da var det bare å samle sammen papirer og forklare at dette ikke var en Honda MT5, og etter mye krangling så fikk jeg ut nok til å reparere alt til fabrikknytt.

 

Det er dessverre sånn at mange takstmenn ikke er helt up to date med nyere og nye biler med utstyrsnivå og andre ting som spiller inn på prisen. KM stand er nok litt lettere å forhold seg til, men så er det slik at han kanskje ikke tenker på at din strøkne E60 med headup, navi proff, comfort stoler, individual audio, bixenon med ahl, nightvision, bla bla bla er mer appellerende til deg enn en dønn standard E60...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da var det bare å samle sammen papirer og forklare at dette ikke var en Honda MT5, og etter mye krangling så fikk jeg ut nok til å reparere alt til fabrikknytt.

 

 

Høi ikke mobb mt5 a, det var konge knallert back in the day, husker min gjorde 80 i oppoverbakker og 115 nedover å det var med bleikfeite meg på (noget trimmet såklart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det ikke bare er jeg som har hatt tanker om dette da ;) Synd å høre at det ikke har gått bra med alle rundt dette - krangling må være noe av det verste jeg vet.

 

Får bare håpe man aldri havner i et tilfelle hvor man må stå på krava :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vell litt hvilket forsikringsselskap man har hvor greie dem er.

 

Jeg krasja min e90 i fjor sommer, og den ble da kondemnert i september.

 

Fikk igjen 120k for den, jeg betalte selv 130k får den litt over et år før.

 

Fikk også beholde de 19" hjula som stod på den.

 

km stand 235 000km ved krasj, manuell gir, nesten ingenting utstyr(bare regnsensor og par småting)

Generelt sliten i lakk osv

 

Ca halvt år senere ble den lagt ut for salg av den oppretteren som kjøpte den når den var kondemnert, da lå den ute for 100k. Da var hele bilen nylakkert.

 

Hva han fikk for bilen vet jeg ikke, men den lå noen uker for salg for 100k så.

 

Så jeg tror jeg var nokså heldig vertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden nødvendig å krangle veldig mye med selskapet, om du bruker et større og seriøst selskap. Det er vel ikke uten grunn at Nemi, Enter etc. er billigere enn de store som IF og SR-Forsikring. Stort sett er det bare å informere om, og dokumentere at summen ikke vil dekke et tilsvarende kjøretøy. Som det står i de fleste kontrakter, forsikres det slik at man kan kjøpe et kjøretøy "I samme eller vesentlig lik stand". Altså kan du måtte regne med å finne en bil som har gått 3.500 km mer, men dersom bilen ikke er relativt lik, har du altså ikke fått hva du har forsikret. Dersom min 1602 blir smadret, vil nok jeg måtte krangle med selskapet fordi det ligger alltid ute noen biler med "litt rust, men ellers god stand" til 25 000. For den jevne forsikringsagent blir jo det helt OK. For min del er jo bare bilene til 60 000+ aktuelle, der noen faktisk har gjort samme jobben som meg. Det er ikke alltid greit. Så dere som er redde for nyere biler, ikke stress. Det er mye verre med vetetanbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

faren min vraka caddyen vår ifjor, vi hadde nettopp lagt den ut for salg for utrolige 59k, da den ble kondemnert fikk vi 89k tilbake :D gavmild takstmann for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen punkter om hvordan forsikringsselskapet tenker:

For det første: Du har ikke krav på å få erstattet hva du har, men hva du har forsikret. Deltaet her blir ofte ekstrautstyrslisten. Endel selskaper lar deg kjøpe tilleggsdekninger som dekker fastmontert ekstrautstyr opptil x kroner, dette blir fort dyrt for kunden.

For det andre: markedsverdien av ekstrautstyr faller svært fort, og i visse tilfeller til under null (kreative lakkfarger kan i praksis gjøre en bil uselgelig). Forsikringssummer er basert på markedsverdi, ikke affeksjonsverdi.

Disse momentene skulle isolert sett føre til at du ikke skal kunne forvente mer enn samme grunnmodell (årsmodell, karosseritype, motorisering) ved kondemnering. Heldigvis er det sånn at også forsikringsselskapene lever av happy kunder, og at det man kan gå inn i en forhandling med utgangspunkt i rimelighetsbetraktninger. Der er det store forskjeller fra skadebehandler til annen. Mulig det er systematiske forskjeller mellom selskapene, men generelt oppfatter jeg også de små som medgjørlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo litt søkt ut egentlig. Eksempel: Du kjøper deg en ny bil, så la oss ta i litt og si at du kjøper en 2014 550i til 1.256.000,- og legger på options for 200.000,-. Vil de da kunne være så frekke at de evt. tilbyr erstatningssum som tilsvarer en strippet 2014 520d til en brøkdel av prisen?

 

Jeg vil ikke akkurat si at markedsveriden av ekstrautstyr faller fort (ut fra hva man ser på Finn), men har du ikke riktig og rikelig med utstyr så får man enkelt og greit ikke solgt bilen. Jeg ser jo bare hva jeg selv velger av biler. Har den ikke "alt og mer til" så vil jeg ikke ha den - enkelt og greit.

 

Hmm, får magesår av å tenke på slikt. Affeksjonsverdi er nå en ting, men siden man skal få erstattet bilen tilsvarende den tilstanden den var i før skaden oppsto så innebærer det jo nettopp det. Alt annet er totalt uakseptabelt og noe jeg evt. hadde gått til krig for. Det gjør ikke saken noe bedre at de tjener 25.000,- i året på at den er forsikret hos de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo litt søkt ut egentlig.

Mulig du syns det. Men tenk gjennom hvilken info du oppgir til forsikringsselskapet når du skal beregne en pris. Og så tenker du gjennom hvor mye denne forteller om ekstrautstyr, kjøreatferd ol.

Jeg sier ikke at alle forsikringsselskaper er urimelige, jeg forklarer bare tenkningen bak forsikringspriser. Det er valgfritt å være enig og/eller like det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du syns det. Men tenk gjennom hvilken info du oppgir til forsikringsselskapet når du skal beregne en pris. Og så tenker du gjennom hvor mye denne forteller om ekstrautstyr, kjøreatferd ol.

Jeg sier ikke at alle forsikringsselskaper er urimelige, jeg forklarer bare tenkningen bak forsikringspriser. Det er valgfritt å være enig og/eller like det

 

Når jeg bestiller forsikring eller forhører meg om priser så tar de utgangspunkt i registreringsnummer på bilen. De får da opp all relevant teknisk info, men de spør aldri om noe utstyrsnivå eller variant utfra dette. Har heller aldri fått mulighet til å legge til at bilen har noe spesifikt utstyr, da det eneste de bryr seg om er om bilen har alarm, startsperre GPS-sporing og slikt som kan gi meg billigere forsikringspremie.

 

Kjøreatferd er jo en ting, noe som de heller ikke vil finne ut av annet enn å se på skadehistorikk (for min del ingen skader i løpet av 20 år).

 

Det jeg egentlig prøver å få noen tilbakemeldinger om, som også var nevnt innledningsvis; var om vi som har litt sjeldnere/uvanlige biler med (sett med norske trauste øyne) litt "eksotisk" utstyr risikerer å bli snytt for hundretusener av kroner dersom uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnr forteller ikke noe om utstyrsnivå, ergo er dette info selskapet ikke har, og dette er ikke automatisk medregnet i prisen.

Så svaret på spørsmålet ditt er mao ja. Hvis det ikke er selve bilen som er spesiell (sjelden veteran ol.), men det som er gjort med den, risikerer du å få lite igjen. Hvis bilen er veteran kan du evt forhøre deg om en verdigjenstandforsikring, der du velger forsikringssum selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...