Gå til innhold

Parkeringsbot


 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens, skal prøve å forklare så godt som mulig. :)

 

Jeg er ansatt på et kjøpesenter. På det kjøpesenteret har vi en kundeparkering som er gratis for kunder og ansatte i 3 timer ved trekking av kø-lapp. (slik de fleste sentere har)

 

I tillegg har vi en "privat" garasje med port. Der man må dra et ansatt kort og taste en PIN-kode for at porten skal kunne åpnes. Der inne er det leide plasser, for de ansatte som ønsker å leie.
Der leier jeg en plass.

 

En dag kjørte jeg til porten, trakk mitt ansattkort og taster min PIN-kode. Jeg kjører inn og oppdager at noen står på min plass!
Det er mange ledige plasser men alle er resevert til andre personer som også leier.
Så oppdaget jeg en plass som var helt tom, og som ikke var reservert til noen. Der satte jeg bilen min, for å ikke være til hinder eller være frekk og ta andre sin plass, slik noen hadde gjort med min plass.

Jeg går da raskt inn, og finner vedkommende som stod på min plass (gjenkjente hvem det var pga. kjenskap til eier av bilen) og ber han flytte sin bil da han hadde tatt min plass.
Når vi da kom tilbake for å flytte bilene (10-15min etter at jeg parkerte) så lå det søren meg en bot på frontruta mi. Med følgene grunn for parkeringsbot "Mangler gyldig P-bevis i frontruta"

 

Parkeringsselskapet hadde stengt og jeg måtte vente til dagen etter med å ringe, dette var så unødvending og irriterende.

Jeg ringte dagen etter og forklarte nøyaktig det jeg skrev over nå til dere, men hun damen som virket lite happy med jobben sin sa "nei dette må du sende til oss skriftlig, da vi ikke kan slette noen bøter med mindre det er en sak".
Ja vel, 5 minutter etterpå hadde jeg sendt en hel skriftlig klage: om at det er gitt bot på feilaktig grunn, da ingen på hele det "private" garasjeanlegget har noe form for parkeringsbevis. Alle har et kort med privat PIN-kode. Plassen er ei heller reservert til noen, dermed er det ingen grunnlag for bot.

 

De bruker 2-3 uker, så får jeg brev om at klagen er avslått fordi det var mangel på gyldig p bevis for plassen...

Herregud.. har dere lest klagen min i det hele tatt?! - Tenkte jeg da... frustrert ringer jeg dem opp og spør om dem virkelig har lest klagen min eller har jeg bare fått et allerede ferdig laget "auto" svar ?
Nei er du ikke enig med oss må du ta å klage til parkeringsnemda da du ikke kan klage til oss mer, vi har behandlet saken din!

Wow... snakk om å ikke forstå norsk... :stupid:

 

Jeg gjør som damen sier og sender klage til parkeringsnemda.

Samtidig får jeg ideen om å kontakte Sjefen for hele senteret altså senterlederen. Jeg sender hun en mail og forklarer hele situasjonen (akkurat det jeg har skrevet over til dere) og sier jeg er frustrert og egentlig ganske lei av den behandligen jeg har fått av Parkeringsselskapet og lurer på om det er slik praksis senterlederen synes er greit overfor ansatte på senteret.

Hun skriver at på grunn av omstendighetene så sletter vi boten!.

Hipp hurra endelig en som forstår meg. Denne meldingen får jeg skriftlig på mail av senterlederen. :love:

 

Nå, 1-2 uker senere får jeg ny mail av Parkeringsselskapet der de har sutra og klaga til driftslederen på senteret (senterlederen har øverst myndighet på senteret) men parkering og sånn er driftslederen sitt ansvarsområde.
Han sier nei denne boten skal ikke trekkes, den skal betales.

(jeg) Men jeg har jo skriftlig beskjed fra senterlederen?

(nei) Denne ble nok trukket feil og i godtro, denne skal betales.

(jeg) Nei, jeg betaler ikke, snakk med senterlederen den er trukket!

Kan driftslederen eller folk trekke en avgjørelse etter at det er tatt en endelig avgjørelse og informert meg om at den er trukket, og samtidig mene det ble trukket ved feil og i godtro?..... Det var jo selveste senterlederen, og hun trakk pga. omstendighetene. Hun har også øverst myndighet.

Nå kan det hende at driftslederen ikke har lest klagen min til senterlederen, så den har jeg nå sendt til han og avventer svar.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde møtt opp med kniv og balltre....

 

 

Men fra spøk til alvor...samme problemet her på jobben..har min egen P-plass...samme bilen stod der i 1år (sjuern) og samme  p-vakta... den ene dagen det ikke var no lapp i frontruta fikk jeg bot...

 

Endte med at Bundebygg sa opp avtalen med citypark... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan Driftslederen trekke den skriftlige avgjørelsen skrevet av senterets leder? På grunnlag av det han skrev "denne ble nok trukket feilaktig og i godtro" stod det forklart på mail fra han. Er det i følge loven lov å trekke en allerede gjort avgjørelse, selv etter man har informert motparten (meg) om at boten er slettet.

 

 

Edit: Jeg betaler den ikke, skjer ikke. Aldri. Hadde jeg fortjent den så greit, men nei denne skal de ikke få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avventer først svar fra Driftslederen da jeg har sendt han mail med hele klagen som jeg sendte henne.

Hvis han fremdeles ikke er enig med meg, så ringer jeg hun ja =)

 

Men ifølge loven, kan man trekke en skriftlig avgjørelse?

 

Hvis avgjørelsen ble gjort av en uten nødvendig kompetanse så forstår jeg det, men avgjørelsen ble gjort av Senterets leder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan Driftslederen trekke den skriftlige avgjørelsen skrevet av senterets leder? På grunnlag av det han skrev "denne ble nok trukket feilaktig og i godtro" stod det forklart på mail fra han. Er det i følge loven lov å trekke en allerede gjort avgjørelse, selv etter man har informert motparten (meg) om at boten er slettet.

 

 

Edit: Jeg betaler den ikke, skjer ikke. Aldri. Hadde jeg fortjent den så greit, men nei denne skal de ikke få...

Det følger av avtaleloven § 7 at et gaveløfte (tilbud om sletting av boten) er bindende for avgiveren (senterlederen) når det er kommet til adressatens (din) kunnskap. Senterlederen eller øvrige representanter for senteret kan ikke trekke tilbudet sitt dersom senterlederen har hatt den nødvendige kompetanse til å fremme et slikt tilbud. Senterlederen har antakelig (avhengig av organisasjonsform) kompetanse til å binde senteret ved sine disposisjoner. Driftslederen har ei heller høyere kompetanse enn senterlederen, og kan således ikke omgjøre eller trekke tilbudet som nå binder selskapet ved senterlederens gaveløfte. Det er bare å gjøre rede for dette, så er ikke dette noe problem. Ikke betal boten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. De trenger en formell skriftlig klage for å slette parkeringsbota di, sånn er det bare. Det er nok rutiner som man ikke kommer unna, og jeg vil tro det er normalt.

2. Første klage avvises nok uansett pokker, det er slik jeg har opplevd dem i hvert fall. Selv en bot jeg hadde fått som var lovstridig (Bot nr 2 på under 24 timer) avviste dem klagen på først, og det var etter at jeg hadde snakket med dem på telefon og de sa at den selvfølgelig skulle slettes.

 

Jeg har vanskelig for å tro at noen kan overstyre sjefen sin, så om ettergivelsen av boten skal fjernes så må det nok komme fra sjefen selv.

Det er forresten helt normalt at det er opp til de som leier parkeringsselskapet å ettergi/slette bøter uavhengig av hva parkeringsselskapet mener, tror, krever og vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger av avtaleloven § 7 at et gaveløfte (tilbud om sletting av boten) er bindende for avgiveren (senterlederen) når det er kommet til adressatens (din) kunnskap. Senterlederen eller øvrige representanter for senteret kan ikke trekke tilbudet sitt dersom senterlederen har hatt den nødvendige kompetanse til å fremme et slikt tilbud. Senterlederen har antakelig (avhengig av organisasjonsform) kompetanse til å binde senteret ved sine disposisjoner. Driftslederen har ei heller høyere kompetanse enn senterlederen, og kan således ikke omgjøre eller trekke tilbudet som nå binder selskapet ved senterlederens gaveløfte. Det er bare å gjøre rede for dette, så er ikke dette noe problem. Ikke betal boten.

Tusen takk! Skal vise til dette om det blir noe mer tull fra dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...