øysteinolsen Skrevet Mai 20, 2014 Skrevet Mai 20, 2014 Heisann Jeg har kjørt endel med tung henger i relativt høy fart og lange strekninger i fjord vinter i D og ikke sport/manuell av uvitenhet. Dessverre begynte automaten å oppføre seg mystisk. Dvs ved gjevnt pådrag og økende motstand vibrerer den og smålugger.Flat pedal så går den som ei kule. Selve gearingen er fin.Derfor mistenker jeg convertern. Jeg fikk i fjord sommer full sluring og ingen framdrift etter at bilen sto på tomgang i D en time .Det luktet ikkje braa så jeg stoppet bilen og skiftet olje to ganger med rett olje og da fungerte den greit hele vinter (pent bruk og uten henger) men nå er lugginga tilbake. Tenkte jeg skulle skifte convertern ,men burde/kan man oppgradere i bedre greier? Bilen er omprogrammert til i overkant av 210hk og eksosen står for tur så derfor når kostnaden uansett må tas så ? Noen erfaringer på automat,converter og trimming?
Alpejohn Skrevet Mai 20, 2014 Skrevet Mai 20, 2014 Jeg må bare spørre, hvorfor sto bilen på tomgang i D en time? Ellers er det et par her på forumet som har fått forsterket girkasser fra Automatkasse service i Bergen (tror det var det dem heter)
Hpi Skrevet Mai 20, 2014 Skrevet Mai 20, 2014 Å skifte bare converter i ditt tilfelle tror jeg dessverre er bortkastet. Husk at det er den samme olja som går både i girkasse og converter. Hvis den har begynt å bli dårlig så er det fare for metall mot metall og det metallsponet har dermed vandret rundt i olja og lagt seg alle veier. Hvis du i tillegg har overopphetet kassen så er lammelene skadet og selv om det tilsynelatende virker med ny olje så har du en svakhet med sprø lameller. Hvis du har en defekt converter og i tillegg har en kasse som har vært overopphetet så vil jeg si at du enten bare kjører til det står eller overhaler før det står, uansett tror jeg ikke det er smart å ta kostnaden med å ta ut kassen og skifte converter uten at du samtidig gjør noe med kassen. Jeg har samme motor og girkasse som deg og min ble overhalt/forsterket av Automatservice i Bergen. Dette var egentlig en forsterkning beregnet på trimma X5 av din type. Da blir både girkasseinnmat og converter forsterka og ventilhus/solenoider blir att opp slik at det slurer endel mindre enn originalt. Jeg kjører med 260hk/550Nm nå og skal opp til ca 350hk og 700nm. Dette skal girkassen tåle. Vet ikke om de samme tallene gjelder på din bil pga vekt og firhjulsdrift men den tåler en god del mer enn originalt. Jeg betalte 37000,- for girkasse/converter jobben. Inn/Ut montering, oljefylling, rens+sjekk av kjøler og innkjøring koster 12000,- i tillegg For standard overhaling + forsterka converter tok de 29000,- Da gjalt ikke garanti på trimma bil.
øysteinolsen Skrevet Mai 20, 2014 Forfatter Skrevet Mai 20, 2014 Jeg må bare spørre, hvorfor sto bilen på tomgang i D en time? Ellers er det et par her på forumet som har fått forsterket girkasser fra Automatkasse service i Bergen (tror det var det dem heter) En grusom automatamatørtabbe av undertegnende. Bilen gikk 4km så slurte den bare,ikke 100% sikker på at den sto i D men mener å huske at den gjorde det . Dumt uansett. Men tenkte på konvertern ikke hele kassa.
øysteinolsen Skrevet Mai 20, 2014 Forfatter Skrevet Mai 20, 2014 Å skifte bare converter i ditt tilfelle tror jeg dessverre er bortkastet. Husk at det er den samme olja som går både i girkasse og converter. Hvis den har begynt å bli dårlig så er det fare for metall mot metall og det metallsponet har dermed vandret rundt i olja og lagt seg alle veier. Hvis du i tillegg har overopphetet kassen så er lammelene skadet og selv om det tilsynelatende virker med ny olje så har du en svakhet med sprø lameller. Hvis du har en defekt converter og i tillegg har en kasse som har vært overopphetet så vil jeg si at du enten bare kjører til det står eller overhaler før det står, uansett tror jeg ikke det er smart å ta kostnaden med å ta ut kassen og skifte converter uten at du samtidig gjør noe med kassen. Jeg har samme motor og girkasse som deg og min ble overhalt/forsterket av Automatservice i Bergen. Dette var egentlig en forsterkning beregnet på trimma X5 av din type. Da blir både girkasseinnmat og converter forsterka og ventilhus/solenoider blir att opp slik at det slurer endel mindre enn originalt. Jeg kjører med 260hk/550Nm nå og skal opp til ca 350hk og 700nm. Dette skal girkassen tåle. Vet ikke om de samme tallene gjelder på din bil pga vekt og firhjulsdrift men den tåler en god del mer enn originalt. Jeg betalte 37000,- for girkasse/converter jobben. Inn/Ut montering, oljefylling, rens+sjekk av kjøler og innkjøring koster 12000,- i tillegg For standard overhaling + forsterka converter tok de 29000,- Da gjalt ikke garanti på trimma bil. Innlegget ditt kom etter mitt svar,ser en viss fornuft i det du skriver.Dessverre må jeg si.
Futrik Skrevet Mai 24, 2014 Skrevet Mai 24, 2014 Hei.. Jeg har nå hatt nedover en del X5 kasser til overhaling her i Latvija.. Jeg bor her nede for å følge opp arbeid mot norske kunder.. Driver med alt fra helrenovering til mindre tekniske ting.. Bruker en gearboksspesialist her som har overhalt myyyyye kasser for meg. Har aldri hatt noen reklamasjon på hans arbeid.. Sjekk opp siden min facebook.com/sianamaste Jeg kan hente bringe bilen fra Norge.. På X5 kasser koster det 25 lapper inkl inn og utskruing, med renovert converter attåt.. Ha en fin dag! Eks-Trønder Knut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå