Gå til innhold

Oljeforbruk og oljelekkasje ved intercooler


Mr Green
 Share

Anbefalte innlegg

E61 530D 2007 model LCI

 

Etter en tur/retur Trondheim til Oslo fikk jeg beskjed fra idriven om at oljenivå var minimum. Jeg har observert noe mer svart røyk ved gasspådrag enn tidligere og luktet noe jeg forbinner med brent olje når jeg parkerer. Motoren har et tuningprogram så det har alltid vært en del sort røyk.

 

I tillegg har jeg oppevd at noen ganger når jeg kommer ut på motorveien virker det som den går i nødmodus. Ujevn gange og dårlig drag. Fulgte noen parametre med BT-app BMWhat og eksostempen øker i denne perioden til 500-600C og turbotrykket synker(logger undertrykk?). Er dette normalt ved regenerering?

Hvilke parametre er det som trigger regenerering?

Ellers har jeg stusset over at motoren innimellom kutter et kort øyeblikk, det lugger i bilen. Ellers går motoren jevnt og har masser av power. 

 

Så til det aktuelle i dag:

Hever bilen og ser at det er oljesøl på høyre side. Tar av dekselet og konstaterer at det kommer fra røret inn til intercooler.

Har noen tips til feilsøking?

 

 

 

post-81308-0-38030700-1400752146_thumb.j

post-81308-0-79607000-1400752187_thumb.j

post-81308-0-97536400-1400752221_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet bilen og lot den gå i 10 min på litt over tomgang med noen pådrag. Kom ikke mye eksos bak, men jeg så etterpå at det lå flak av sot på grusen bak bilen. Dette må ha samlet seg opp på de 50 mila jeg kjørte for 2 dager siden. 

 

Oljenivået var nå normalt i idriven og det er 1/3 på peilepinnen uten at jeg har etterfyllt? 

post-81308-0-52620000-1400844607_thumb.j

post-81308-0-87890400-1400844634_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er at du muligens har havarert turbo slik at den ikke leverer nok luft (derav soting) og gåen tettning slik at motoroljen kommer ut på luftsiden. kansje feil med EGR ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er at du muligens har havarert turbo slik at den ikke leverer nok luft (derav soting) og gåen tettning slik at motoroljen kommer ut på luftsiden. kansje feil med EGR ?

Er turbohavari jeg frykter, men turboen ble skiftet av forrige eier og er ca 1 år gammel. Ingen ulyd og den gir bra overtrykk opp til 1,5-1,6 bar. Tok bilen på en liten tur i dag ettersom oljenivået var som tidligere. Blir veldig var på lyder og det eneste jeg følte var noe mer tikking enn vanlig (pleier å ha på radio). Da jeg kom hjem åpnet jeg oljepåfyllingen og da kom det oljedamp ut. Dette har jeg ikke opplevd tidligere, men så har jeg heller ikke åpnet med varm motor før. Kjørte ganske rolig i 30min. Det er åpen veivhusventilfilter eller breather på denne så det er ikke tett der. Kan noen slanger gå tett, evt andre hinder for oljen?

Ingen oljedråper å se på slangen til IC. Ikke noe røyk å snakke om. 

 

Det jeg har gjort med bilen siden jeg kjøpte den er skifte av olje, oljefilter og luftfilter. I tillegg skiftet jeg EGR termostat da den var ødelagt. 

 

Ellers er det symptomene jeg nevnte i første innlegg som har gjort at jeg har begynt å feilsøke.

 

Regenerering med ujevn gange og dårlig drag. Fulgte noen parametre med BT-app BMWhat og eksostempen øker i denne perioden til 500-600C og turbotrykket synker(logger undertrykk om det er mulig). Er dette normalt ved regenerering? 

Hvilke parametre er det som trigger regenerering?

Ellers har jeg stusset over at motoren innimellom kutter et kort øyeblikk, det lugger i bilen. Ellers går motoren jevnt og har masser av power.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo har ingen slakke og virker å være i orden. puh!

 

Men når jeg tok av luftrør fra luftfilter til turbo er det tydelig at oljen kommer fra veivhusfilteret og drenering av oljedamp. Tok av veivhusfilteret igjen og lurer på om det er gammel type hvor bare filteret er tatt bort?

 

Her skal jo olja skilles fra luft og resirkuleres, men nå virker det som om damp og det som er ånder ut til innsuget. 

 

Dette forklar dog ikke hvorfor det kommer oljedamp ut av oljepåfyllingen...?

post-81308-0-72483800-1400921212_thumb.j

post-81308-0-93602000-1400921251_thumb.j

post-81308-0-54369800-1400921282_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke veivhusventilasjonen sin oppgave å forhindre utlufting fra oljepåfylling bla?

Dette har jo vært pratet mye om på m54 bensin.

Jo det er akkurat det. Så derfor forstår jeg ikke at det ånder ut av påfyllingen ettersom dette er helt åpent og olja forsvinner ut i innsuget. Klør meg litt i hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være tett en annen plass?

Har du sjekket om den ånder ut av vhs når det er av?

Kan sjekke det, men antar det da det er tydlig at olje ånder ut i insuget.

Kan det være økt trykk i toppen på grunn av lekkasje fra ventiler f.eks eller toppakning, og at det av den grunn åndes økt mengde ut av veivhusfilteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg. Det blir for avansert for meg.

Men jeg kan ikke tro at det skal være mulig, for i såfall ville nok bilen ha vært ganske slapp/død, om ikke ventilene kan lukke skikkelig.

 

Men utifra min lille kunnskap, så må det jo være tett mht utånding, som ikke skal være tett. Derfor bruker den olje, og derfor kommer det damp utav påfylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at det siver litt oljedamp ut av påfyllingshull når motor er varm er ikke til å unngå, men det skal ikke være slik at dampen kommer ut med trykk. Et triks på gamle volvoer er å legge påfyllingslokket opp-ned på påfyllingshullet for å se om det blåser bort eller blir liggende. kan sikkert også prøve med et papir/plast eller lignende ? viss du ikke får trykk ut påfyllingshullet når motor går er veivhusventilasjon i orden.

Dersom du ikke har trykk i påfyllingshull ville jeg undersøkt turbo og EGR bedre. har du noen kvittering på at forrige eiger faktisk har skiftet den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hei

 

fant du ut noe om dette?

 

Jeg har tilsvarende problem nå. Byttet turbo etter slakk i lager og olje fra turbo - den nye turboen er det nå olje i. Den har gått 100km. 

 

Begynner å tro at motoren puster noe dårlig - altså tett i innsug, manifoil, egr.

 

Har ikke skrudd opp så mye som du mtp luftfilter og veivhusvent, men det er nettopp skiftet og har vært fulgt service. Bilen er gått 110000 - 530 xd 2007 mod - umodifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...