Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hentet meg en 2005 E63 630cia nå på lørdag. Jeg har nå merket at det er litt klakkelyder i styringen ved kjøring i lave hastigheter (0-15km/t). Jeg merker det også noen ganger når jeg står stille og vrir på rattet. Jeg har søkt litt på nettet, og dette er visstnok et kjent problem på e60.

Det høres ut som lyden kommer rett fra bak rattet. Noen løsninger jeg fant på nettet:

- Bytte slepering

- Smøre teleskopstangen i rattstammen med en spesiell bmw olje

- Bytte hele rattstammen

Hva tror dere?

Jeg filmet mens jeg sto stille og vrei på rattet, så dere kan få høre lyden:

http://m.youtube.com/watch?v=RLz9SzeBPO4

Skrevet

Sjekk bilen for slakk i forstilling først, vil ivertfall eg anbefale.

Den var på en sjekk hos Bavaria i forrige uke, og de sa ingenting, men den var der pga en varsellampe som lyste, så mulig de ikke sjekket så nøye. 

Skrevet

Ville ivertfall kontrollert casterstag!, bærarmer, fjær ikke alltid så lett å se om de er knekt

Skrevet

Jeg har ikke aktiv styring, men har en sports knapp som justerer styring og div annet.

Hvis dere spiller av filmen jeg tok hører dere klikkingen. Den filmen er gjort når jeg sto helt stille. Kan det da fortsatt være noe med understellet?

Jeg har nå byttet noen desiliter av servooljen (sugde opp det som var i nivåkaret og helte på ny), jeg har prøvd å smørt inne ved rattet og det leddet du ser på rattstammen i motorrommet. Ingenting av dette hjalp.

Skrevet

Du kan kanskje klare å kjenne etter slakke i det nedre leddet på styreaksel? Antar du klarer å nå det fra motorrommet på øversiden.

Skrevet

Ja. Se etter slakke å. På e61/e60 klarte jeg å vri styreaksel for hånden fra motorrommet.

Skrevet

Hvis det kun er når du står i ro høres det ut som slakk i understellet, endeledd, slakke demperfester..Det er double pivot på E63 så demperne svinger noe med og kingpin er variabel hvis jeg husker rett. Tror ikke det er styrekollonne eller styresnekke…Kan ikke du avtale med et BMW verksted om de nett kunne hørt på lyden?

Skrevet

Det er ikke kun når jeg står i ro. Det er også når jeg kjører rolig og svinger (opp til ca 25km/t). 

Jeg har sendt en mail til Arne Guldbrandsen. Kanskje de kan hjelpe meg. Jeg hørt de har peiling på BMW. 

Skrevet

Det er ikke kun når jeg står i ro. Det er også når jeg kjører rolig og svinger (opp til ca 25km/t). 

Jeg har sendt en mail til Arne Guldbrandsen. Kanskje de kan hjelpe meg. Jeg hørt de har peiling på BMW. 

Da vil jeg tro den kommer fra styrekollonnen eller snekke. Evt sjekk demperlager. Hvis det er lyd på likt utslag hver gang så satser jeg pengene på rattoverføringen et sted

Skrevet

Da vil jeg tro den kommer fra styrekollonnen eller snekke. Evt sjekk demperlager. Hvis det er lyd på likt utslag hver gang så satser jeg pengene på rattoverføringen et sted

Ja, det tror jeg også. Har bestilt time på verksted, så får høre hva de sier. 

• 2 weeks later...
Skrevet

Da har jeg hatt bilen hos Arne Guldbrandsen i Oslo. Meget seriøst og bra verksted!

De fant dessverre slakk i rattstamme og nedre styrespindel. Vanligvis er det kun i nede styrespindel, men her er det altså begge deler. 

De fant også ut at begge demperne foran må byttes. Dette er på en bil som har kun gått 89.000km! Helt latterlig spør du meg. 

De skal nå lage et tilbud til meg på å bytte alt dette, men han tippet ca 25.000kr for kun rattstammen med jobb. Gamle eier vil selvfølgelig få en telefon så fort jeg får det tilbudet.

Noen som vet om nettsider som selger nye rattstammer, dempere og nedre styrespindel billig? 

Skrevet

Du kan jo sjekke de vanlige stedene som koed.no, gsbilderl.no feks. Burde være mulig å få pakkepris på slikt.

Verkstedet vil vel ikke gjøre jobben om du handler deler andre steder?

Du kan jo se litt rundt på nett og om noe av jobben er noe du kan gjøre selv og slikt spare penger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...