Gå til innhold

tips til sub e38?

Anbefalte innlegg

hei, skulle hatt meg en ny sub til e38n..  

har prøvd bsw sin og ble ikke imponert.     vil ha noe som står mot skiluka.   hadde vært perfekt med en 10" tipper jeg,  hadde og vært genialt om kassen er skrådd slik at den matcher vinkelen på baksetet.   er ikke noe krise om dette ikke går heller da.

evt blir det å bygge noe selv.   en kompis av meg gjorde dette på sin e39 for noen år siden.    bygde da en kasse med 10", som hadde lik vinkel som baksetet.  og skrudde denne fast fra inni bilen slik at det er enkelt å ta den ut igjen.     men jeg er ingen ekspert på kasse-bygging.   hvor mange liter osv skal det være...  

ser rockfor fosgate har noen smarte, lukkede slimkasser.  noen som har erfaring med disse?    

andre alternativet er å kjøpe de originale subbene til hattehylla og bytte elementene i disse.  (4 stk 5,25" der).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et løst element også bygger du kassen selv.

Volum på kassen finner du på hjemmesiden til de du kjøper subben av, dette varierer fra subb til subb og om du vil ha portet eller ikke.

Kjør en monoforsterker på an så er det bare å stille til du er happy;)

Holder på å koble anlegg i e34‘n min no og det funker fjell med en12" igjennom skiposen.

Sent fra min T18+ via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

r978yu9ilcpp3fqcrae1.jpg

12" Sub. Lukket kasse med skråstilt frontplate som går parallelt med bakseteryggen :) Kassen står 5 cm fra ryggen (sideplatene stikker 5 cm lenger frem enn frontplaten), slik at elementet har plass å slå. Ellers er det tettet mellom kasse og bakseteryggen hele veien rundt, slik at alt trykket kommer inn i kupeen. Fungerer fint! Du kan få ta en titt om du skal på GS treffet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke gå for slike rema1000 løsninger som infinity basslink ivertfall, da får du veldig lite for pengene.

Er du ute etter lyd for pengene kjøper du element fra foreksempel Gladen eller DD. Så snakker du med Custom så du får ordna deg ei kasse som faktisk arbeider med elementet (og ikke "imot" det :) ) samme byggeform som K-E.

i.o.m du skriver 10" går jeg utifra dette er grunnet plassproblemer. Da tenker jeg derimot også lukka kasse, og da er forskjellen i volum 12" kontra 10" at du likesågodt kan smekke til med ett 12". (Igjen pris vs hva du sitter igjen med problemstillingen :) ) Han ordner alle beregninger for akkurat dine planer, og da får du tilogmed tegning med alle mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12" Sub. Lukket kasse med skråstilt frontplate som går parallelt med bakseteryggen :) Kassen står 5 cm fra ryggen (sideplatene stikker 5 cm lenger frem enn frontplaten), slik at elementet har plass å slå. Ellers er det tettet mellom kasse og bakseteryggen hele veien rundt, slik at alt trykket kommer inn i kupeen. Fungerer fint! Du kan få ta en titt om du skal på GS treffet også :)

Dette så ikke dumt ut.   hvordan er det med plass i bagasjen ennå da ?    regner med det går fint an å legge opp armlenet om man trenger det?     har tenkt meg på gs ja, så takker gjerne ja til å se litt nermære på det :D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke gå for slike rema1000 løsninger som infinity basslink ivertfall, da får du veldig lite for pengene.

Er du ute etter lyd for pengene kjøper du element fra foreksempel Gladen eller DD. Så snakker du med Custom så du får ordna deg ei kasse som faktisk arbeider med elementet (og ikke "imot" det :) ) samme byggeform som K-E.

i.o.m du skriver 10" går jeg utifra dette er grunnet plassproblemer. Da tenker jeg derimot også lukka kasse, og da er forskjellen i volum 12" kontra 10" at du likesågodt kan smekke til med ett 12". (Igjen pris vs hva du sitter igjen med problemstillingen :) ) Han ordner alle beregninger for akkurat dine planer, og da får du tilogmed tegning med alle mål.

grunnen til at jeg skrev 10" i utgangspunktet er vell hullet for skiposen igrunn.(at elementet skulle komme midt i for å spille fritt)       men er jo ikke dumt når man gjør det slik k-e har gjort her med å bygge sideveggene litt fram. 

hvem er custom,  noen her inne eller? :)     kan sikkert bygge den selv forsåvidt,  men da bør vell noen med litt peil beregne volum/ lage en skisse på det :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kasse har et relativt lite volum, så den går ikke lenger bak enn den fremmerste knekken på bagasjeromsbunnen. Med andre ord kan jeg åpne hele luken til reservehjulet. Jeg kan ta ut hele kassen på GS-treffet slik at du får se, det tar bare noen få minutter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

grunnen til at jeg skrev 10" i utgangspunktet er vell hullet for skiposen igrunn.(at elementet skulle komme midt i for å spille fritt)       men er jo ikke dumt når man gjør det slik k-e har gjort her med å bygge sideveggene litt fram. 

hvem er custom,  noen her inne eller? :)     kan sikkert bygge den selv forsåvidt,  men da bør vell noen med litt peil beregne volum/ lage en skisse på det :D

http://bimmers.no/user/55484-julians-lyd-og-foto/ han har tråd her inne og fan-side på Facebook hvis du vil se diverse. Som håskjold sa; Julian vil beregne ut en kasse ut i fra hvilket element du skaffer deg og ha alle mål klare for deg. Da er det bare å begynne å måle, kappe og lime selv ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://bimmers.no/user/55484-julians-lyd-og-foto/ han har tråd her inne og fan-side på Facebook hvis du vil se diverse. Som håskjold sa; Julian vil beregne ut en kasse ut i fra hvilket element du skaffer deg og ha alle mål klare for deg. Da er det bare å begynne å måle, kappe og lime selv ;-)

skal ta å sende han en pm jeg : )  takk : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kasse har et relativt lite volum, så den går ikke lenger bak enn den fremmerste knekken på bagasjeromsbunnen. Med andre ord kan jeg åpne hele luken til reservehjulet. Jeg kan ta ut hele kassen på GS-treffet slik at du får se, det tar bare noen få minutter :)

fant deg ikke på gs-treffet :P  så bilen da. så ganske så pen ut den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naulitz eller hva han heter på forumet er veldig flink og klarer sikkert å lage subkasse som presterer bra og ser 100% ut. :)

er litt redd nautiluz er over pitt prisnivå.  -så bilen hans på  gs-treffet og det er drøye saker. veldig peng gjort da!    x5en der er selvsagt dratt max ut..  men lell.     kunne tenkt meg å byttet hele sulamitten egentlig men det blir jo fort veldig dyrt er jeg redd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er litt redd nautiluz er over pitt prisnivå.  -så bilen hans på  gs-treffet og det er drøye saker. veldig peng gjort da!    x5en der er selvsagt dratt max ut..  men lell.     kunne tenkt meg å byttet hele sulamitten egentlig men det blir jo fort veldig dyrt er jeg redd.  

X5en er :o :o

Selvfølgelig du som bestemmer :) men hadde betalt mer for kvalitet, det blir veldig pent og kommer til å høres mye bedre ut enn noe man kjøper ferdig i butikken.

Blir som sagt veldig pent og kommer til å høres bra ut :)

Tror heller ikke at det blir så mye dyrere , kan jo alltids sende han mail :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...