Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det noen som vet om det orginalt er delefilter på subene under setene? Skal oppgradere mellomtone og diskanter nå i første omgang, men mener på jeg har hørt noen si at subene under setene ikke har delefilter, at de altså også tar seg av mellomtonen.. høres litt rart ut.. Har i vertfall tenkt å gjøre noe med det om det er tilfellet.

Har forresten en 2007 modell e91 med den minste lydpakken.

Takker for svar:) 

Skrevet

Originalt så er det mellomtone og bass som er på samme utgang, mellomtonen har et filter på (kondis) mens bassen går direkte.

Hvis du skal oppgradere så må du bygge delefilter.

Top Hifi Logic7 ampen har aktiv deling i forsterkeren.

Skrevet

Originalt så er det mellomtone og bass som er på samme utgang, mellomtonen har et filter på (kondis) mens bassen går direkte.

Hvis du skal oppgradere så må du bygge delefilter.

Top Hifi Logic7 ampen har aktiv deling i forsterkeren.

Takker for svar.

Så om jeg forstår deg riktig nå så tar altså subene seg av både mellomtone og bass, menst 4" i dørene har filter for å fjerne de laveste frekvensene? Har du peiling på hvilke frekvenser dette filteret opererer med?

Er ikke det evt. så enkelt som å koble opp et nytt filter på kablene som går til subene for å slippe at de tar seg av de høyere frekvensene? Da må jeg selvsagt først vite hvilke frekvenser 4" elementene i døra tar seg av. 

Får om et par dager Focal sitt 2-veis frontsett (IFBMW-S BMW) + nye lister innvendig med diskanthus i posten, og skal først montere kun dette. Senere blir det å montere amp + nye suber under setene. 

Skrevet

Hvilke frekvenser disse tar aner jeg ikke. Google er din venn men jeg tror ikke noen har brydd seg med det noe særlig før. De har ofte kjøpt sett med eller brukt forsterkere med aktiv deling.

Skrevet

Hvilke frekvenser disse tar aner jeg ikke. Google er din venn men jeg tror ikke noen har brydd seg med det noe særlig før. De har ofte kjøpt sett med eller brukt forsterkere med aktiv deling.

Er utrolig nok ikke alltid så god venn med denne "google".. så det spørs om jeg ikke tenker litt for komplisert til tider.. hehe. Er vel enklere som du sier, får holde ut til jeg kobler opp forsterker. Fremdeles usikker på hvilken.. ser etter blaupunkt tha 475, men de skaffer ikke lengre adapter til e91 fikk jeg beskjed om.. 

Skrevet

Du har 4 kanaler ut fra Head Unit. 2 kanaler for 4" + 6" elementer forran, 2 kanaler for 4" elementer bak.

Signalet til 4" + 6" forran splittes i A-stolpen. Dersom du ikke har navigasjon sitter det som SweetBMW sa en kondensator i serie med 4"erne forran, et veldig simpelt høypassfilter. Har du navigasjon, enten business eller professional, så er det ingen kondensator montert.

Head Unit'en er programert med en equalizer som er tilpasset anlegget som sitter i bilen. Denne EQ'en kan du ikke justere på, med mindre du koder om enheten til 676 HiFi spec. Koding kan jeg ikke noe om men internett vet masse om det. Signal til 4"erne bak er høypassfiltrert i Head Unit.

Du har ergo litt begrensede muligheter til å justere ting og tang man gjerne vil fikle med når man bytter ut elementer/inn med ekstern forsterker. Men det blir helt sikkert endel bedre enn hva du har nå! Spesielt ved å putte på en forsterker som klare å drive elementene skikkelig. Ny forsterker gjorde 23 ganger mer enn nye elementer gjorde for lyden i min bil (det er dog et 676 HiFi anlegg).

Her kan du lese litt om oppgradering av anlegget du har:

http://www.e90post.com/forums/showpost.php?p=11237427&postcount=4

Skrevet

Du har 4 kanaler ut fra Head Unit. 2 kanaler for 4" + 6" elementer forran, 2 kanaler for 4" elementer bak.

Signalet til 4" + 6" forran splittes i A-stolpen. Dersom du ikke har navigasjon sitter det som SweetBMW sa en kondensator i serie med 4"erne forran, et veldig simpelt høypassfilter. Har du navigasjon, enten business eller professional, så er det ingen kondensator montert.

Head Unit'en er programert med en equalizer som er tilpasset anlegget som sitter i bilen. Denne EQ'en kan du ikke justere på, med mindre du koder om enheten til 676 HiFi spec. Koding kan jeg ikke noe om men internett vet masse om det. Signal til 4"erne bak er høypassfiltrert i Head Unit.

Du har ergo litt begrensede muligheter til å justere ting og tang man gjerne vil fikle med når man bytter ut elementer/inn med ekstern forsterker. Men det blir helt sikkert endel bedre enn hva du har nå! Spesielt ved å putte på en forsterker som klare å drive elementene skikkelig. Ny forsterker gjorde 23 ganger mer enn nye elementer gjorde for lyden i min bil (det er dog et 676 HiFi anlegg).

Her kan du lese litt om oppgradering av anlegget du har:

http://www.e90post.com/forums/showpost.php?p=11237427&postcount=4

Takker for svar! Jeg har navigasjon professional. De eneste justeringsmulighetene jeg har er bass, mellomtone og diskant, så dersom det er som du sier at 4" + 6" spiller de samme frekvensene vil ikke det utgjør så mye å justere nei... Spørs om jeg må få koda den om da etter jeg har montert forsterker:) Vil selvsagt ikke ha noe for seg å kode den om før forsterker er montert siden det ikke er noe delefilter mellom sub og og 4".. Focal elementene jeg skal montere har delefilter, men vet ikke om det gjelder bare for å splitte frekvensene til tweetern eller om der også er filter som fjerner de laveste frekvensene til 4" elementet. Får forske litt:)

• 1 month later...
Skrevet

Gribben90, har du montert opp Focal settet? Har samme utgangspunkt som deg, men med e61 LCI. Ser at både Focal du har kjøpt og Bavsound reklamerer med plug and play med std. anlegg, så jeg lurer veldig på hvordan dette fungerer lydkvalitetsmessig i praksis, altså ved å bare sette inn elementene og medfølgende delefilter for diskanten.

Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan dette kan bli bra uten å resette equalizingen fra head unit (kode som Hifi). Er bare at problemet med å kode som Hifi er at høynivå ut gjøres om til lavnivå i samme slengen, og da må man jo ha ekstern forsterker. Hadde håpet på en enkel oppgradering av kun elementer, ikke ute etter noe state-of-the art opplegg, men noe som spiller pent, presist og som er behagelig i lengden uten å være slitsomt for øret.

Ser også at Focal settet har metall dome diskant, låter denne behagelig uten å bli for skarp og slitsom?

• 5 weeks later...
Skrevet

Gribben90, har du montert opp Focal settet? Har samme utgangspunkt som deg, men med e61 LCI. Ser at både Focal du har kjøpt og Bavsound reklamerer med plug and play med std. anlegg, så jeg lurer veldig på hvordan dette fungerer lydkvalitetsmessig i praksis, altså ved å bare sette inn elementene og medfølgende delefilter for diskanten.

Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan dette kan bli bra uten å resette equalizingen fra head unit (kode som Hifi). Er bare at problemet med å kode som Hifi er at høynivå ut gjøres om til lavnivå i samme slengen, og da må man jo ha ekstern forsterker. Hadde håpet på en enkel oppgradering av kun elementer, ikke ute etter noe state-of-the art opplegg, men noe som spiller pent, presist og som er behagelig i lengden uten å være slitsomt for øret.

Ser også at Focal settet har metall dome diskant, låter denne behagelig uten å bli for skarp og slitsom?

Heisann! Beklager for meget treigt svar.. Har ikke vært inne på forumet her i sommer. 

Har du fått montert opp noe og testet selv, kanskje? 

Jeg er veldig fornøyd med focal-settet! Siden jeg i utgangspunktet ikke hadde diskanter ble det et stort løft lydmessig, uten tvil. MEN.. får ikke utnyttet høytalerne maksimalt før ekstern forsterker blir montert. Driver å ser meg rundt etter hva jeg skal velge atm.. Det spiller veeldig fint, nydelig og detaljert diskant og mellomtone, men det kan ikke spille veldig høyt, det er lett å høre at der mangler litt power i bunnen for å kontrollere elementene skikkelig. Merker dette spesielt godt på bassen. Skal lite til før det vrenger seg der dessverre. 

Anbefaler deg dette Focal-settet. For min del blir det som sagt å montere opp "plug and play" forsterker på orginal plass i bagasjerommet + å bytte ut 6,5" bass-elementene under setene til 8" (muligens earthquake, hører mye bra om de!)

Skrevet

Heisann! Beklager for meget treigt svar.. Har ikke vært inne på forumet her i sommer. 

Har du fått montert opp noe og testet selv, kanskje? 

Jeg er veldig fornøyd med focal-settet! Siden jeg i utgangspunktet ikke hadde diskanter ble det et stort løft lydmessig, uten tvil. MEN.. får ikke utnyttet høytalerne maksimalt før ekstern forsterker blir montert. Driver å ser meg rundt etter hva jeg skal velge atm.. Det spiller veeldig fint, nydelig og detaljert diskant og mellomtone, men det kan ikke spille veldig høyt, det er lett å høre at der mangler litt power i bunnen for å kontrollere elementene skikkelig. Merker dette spesielt godt på bassen. Skal lite til før det vrenger seg der dessverre. 

Anbefaler deg dette Focal-settet. For min del blir det som sagt å montere opp "plug and play" forsterker på orginal plass i bagasjerommet + å bytte ut 6,5" bass-elementene under setene til 8" (muligens earthquake, hører mye bra om de!)

Sitter på gjerdet enda, men heller mer og mer mot å prøve Focal IFBMW-S. Problemet er at jeg ikke har fått verifisert om settet passer fysisk i dørene på E60/61. Har sendt Focal en forespørsel, men de svarer ikke. Finner heller ingen på nettfora som har installert. Jeg kommer til å bruke en Blaupunkt PnP forsterker tenker jeg. har en liggende fra før.

Skrevet

Vel, i følge Focal sine egene sider så støttes ikke E60/E61 av Focal IFBMW-S. Hvorfor aner jeg ikke.

Da burde det jo være ganske grei skuring da?

Skrevet

Litt merkelig at det ikke skal passe i e60/61 når man ser alle de andre modellene de lister opp at det skal passe til. Har inntrykk av at stereo-greiene er veldig like i de forskjellige BMW modellene. Men ser at det er forskjellige OEM delenummer på alt av høyttalere man kunne få i e6x vs e9x. Så det er mulig det er litt forskjell på festeanordningen i e6x.

Gladen ONE 201 BMW kan jo også være et alternativ? Det settet skal passe i e6x og e9x (og mange fler) så da er vi igjen tilbake til at det er veldig rart at Focal-settet passer i e9x +++ men ikke e6x...

Skrevet

Litt merkelig at det ikke skal passe i e60/61 når man ser alle de andre modellene de lister opp at det skal passe til. Har inntrykk av at stereo-greiene er veldig like i de forskjellige BMW modellene. Men ser at det er forskjellige OEM delenummer på alt av høyttalere man kunne få i e6x vs e9x. Så det er mulig det er litt forskjell på festeanordningen i e6x.

Gladen ONE 201 BMW kan jo også være et alternativ? Det settet skal passe i e6x og e9x (og mange fler) så da er vi igjen tilbake til at det er veldig rart at Focal-settet passer i e9x +++ men ikke e6x...

Ja det var meget merkelig... Skulle tro det passer! Har du prøvd å maila bilradiospesialisten? Men uansett om det ikke passer 110% er det sikkert såpass likt at du klarer å finne en løsning:)

Har ingen erfaring med Gladen One.. men kan anbefale Focal-settet du snakker om på det sterkeste ivertfall.. 

Apropo forsterker.. Har du forsterker i bilen fra før, eller skal du legge opp kabler osv fra Headuniten? Skal til å bestille selv, men aner ikke hva jeg trenger av kabler..

Skrevet

Jeg tror festene skal være tilnærmet like, men det kan være forskjell på hvor mye plass det er i dørpanelene. Så hvis Focal bruker større magnet enn originale høyttalere, kan det være at de ikke passer i alle modeller. Jeg har ikke lyst til å begynne å klippe med platesaks for få ting på plass, så hadde håpet å kunne få bekreftet om det er plug and play eller ikke på e6x.

Edit: Har sendt forespørsel til Bilradiospesialisten nå, skal oppdatere dere så snart jeg vet mer.

Skrevet

Ja det var meget merkelig... Skulle tro det passer! Har du prøvd å maila bilradiospesialisten? Men uansett om det ikke passer 110% er det sikkert såpass likt at du klarer å finne en løsning:)

Har ingen erfaring med Gladen One.. men kan anbefale Focal-settet du snakker om på det sterkeste ivertfall.. 

Apropo forsterker.. Har du forsterker i bilen fra før, eller skal du legge opp kabler osv fra Headuniten? Skal til å bestille selv, men aner ikke hva jeg trenger av kabler..

Sorry, jeg burde ha quota e61 xdrive's post, min post var rettet til han.  :) Jeg har E91 og har byttet alt av høyttalere og forsterkerier i den for lenge siden.

Jeg har 676 HiFi så trang ikke trekke noe kabler annet enn power fra batteri til ny forsterker.

Du må jo få 4 kanaler fra Head Uniten bak til forsterkern så du trenger 4 par signalkabel. Vet ikke hva slags kopling det er bak på Head Uniten. Det er vel bare en spesialkontakt hvor kablene er dytta inn med noe slags låsepinner.

Tenker du å programmere HU til HiFi spec så du får lavnivå ut?  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...