Gå til innhold

Generelle spm ang dekkprofil, strekk, senk

Vikingpus
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har 4 stk OZ Ceres 8,5 hjul som nylig har vært på oppretting.
Er ikke så lenge siden jeg kjøpte bilen, og da sto det nye dekk på felgene (BMW 318i Touring M43)
Dette er Pirelli dekk som er 225/45 R17.
Ved litt for stor fart i fartshumper så subber det litt (i alle buer høres det ut som)
Også av naturlige årsaker så øker denne sjansen når jeg har passasjerer bak.

Når jeg skal bytte dekk neste gang, så lurer jeg da på om 215/40 R17 dekk vil medføre "ekstrem" strekk på dekkene?
Grunnen til å skifte profil/bredde på dekkene er da for å unngå subbing mest mulig samt å få dekkene innenfor hjulbuene (stikker bittelitt ut)

Er det slik at både felg/dekk må være innenfor hjulbuen, eller bare dekket?
Lurer også på om det er mulig å skaffe TUV papirer på felgene, men det er kanskje ikke noe poeng siden disse originalt var til BMW 5 serie?

Har ikke noen planer om å godkjenne felger/dekk, selv om felgene er dreid til å passe BMW 3 serie. Har dog ikke fått målt innpress.

Bilen er per dags dato ikke senket, har dog lurt på å sette på coilovers (skal ikke senkes ekstremt) med evt powerflex foringer.
Noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er noen ekspert, så tenker jeg at dekkdimensjonen du har er sikkert helt grei.

Men, at problemet er at du har feil felger til din bil.

Felgene har antatt feil innpress i forhold til det som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg fullstendig klar over :D
Siden innpresset originalt er ET20 på disse felgene, så er det feil ja. Disse er dog blitt dreid for å "passe" 3 serie.
Har dog ikke målt nåværende innpress som nevnt ovenfor.
Dekkdimensjonen er grei som du sier iht nåværende dekk, men ønsker litt mindre profil og lurer da på evt hvor stort strekk det vil bli med 215/40R17 på en 8,5" felg.
Dette da for å prøve å få dekkbanen innenfor hjulbue, og minske sjangsen for subbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link, har dog sett på denne selv :)

Men regnes dette som ekstrem strekk? Blir det vesentlig forskjell mellom dimensjonen jeg har nå kontra nevnte dimensjon?
Mtp kjøreegenskaper, sporing etc? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok det ja, visste jo som sagt at det kun ble produsert til 5 serie. Ser også på div bilder på google at det står ET15 på ytterste kant på innsiden av felgen.

Men hva med dekkstrekk etc? Noen tanker her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da har jeg kommet ett stykke videre :) Så da blir det nok 215/40 neste gang.

Men mtp regelverket(ikke at jeg har tenkt å godkjenne i vognkort), er det slik at både dekk/felg skal være på innsiden av hjulbuen, eller holder det at bare dekket er innenfor?
Nysgjerrig på dette.
Hva med powerflex? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra STRO-normen kan 215/40R17 dekk brukes på 7" til 8,5" brede felger. Med andre ord er kombinasjonen akkurat lovlig, og det er det største lovlige dekkstrekket du kan ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...