Gå til innhold

Fra standard til brukte komfortseter på F11... plug and play?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg dreit på draget da jeg kjøpte min 2011 modell 525d: jeg bestilte den med standard-seter. Nå har ryggen gitt klar melding om at jeg må oppgradere til komfort-setene, kjapt som faen, ellers må jeg skifte bilen.

Jeg ser at det bør være greit å hente komfort-seter for en rimelig penge fra Tyskland, men er usikker på om det er like greit å gjøre selve jobben, mht kabler, sensorer ol. Noen som har vært borti en slik jobb, eller som kjenner til om det er samme plugger og kabler?

Jeg tenker primært på de justerings-funksjonene som ligger i selve setet, samt varmetrådene.

Alle tips mottas med stor takk.

Steinar

Skrevet

Takk for svar.  Det var noe slikt jeg også tenkte på. 

1.  Pluggen fra bil til setet må passe.

2.  Setevarmen fra bryteren på dashbordet må treffe rett pin i pluggen, og må leses på rett måte av setet. Det krever kanskje omprogrammering.

3.  12volten fra bilen til setet må treffe på rett pin, slik at motorikken i setet funker.

Hvis dette går greit, er saken klar. Da våger jeg meg på et bytte. Jeg håper BMW forhandleren her i byen (Jæger) kan bekrefte 1-2-3 før jeg henter opp setene.

Det eneste som da kommer i tillegg er memory-funksjonen, hvor bryteren sitter i døren. Den er det neppe kablet opp til (?), så den får jeg heller droppe. Det er helle ikke det viktigste. Får jeg på plass 1-2-3 er jeg storfornøyd. Jeg har så vidt snakket to ord med Jæger om dette, og de skulle sjekke nærmere. I verste fall må de kanskje høre med Tyskland, for en slik jobb lå ikke inne i systemet.

Skrevet

Det er neppe så enkelt som du skisserer her. Dette er en realtivt avansert ettermontering, spesielt med tanke på koding og kabling. Du vil nok også måtte ettermontere dette 100% (altså med fungerende minnefunksjon) for at dette skal fungere skikkelig.

Skrevet

Jeg kan også med 100% sikkerhet si at dette vil ikke bmw gjøre for deg. Hverken montering eller koding eller hjelp da dette setter de i en risikosituasjon

Skrevet

Takker for de to siste. Greit å bli brakt ned på jorden. Jeg begynner etter hvert å innse at bilene i dag ikke er som de var på 80-tallet. Og så lenge BMW ikke finner en slik jobb definert i systemet, kan jeg nok bare gi meg. De har selvfølgelig garantien å tenke på, og kan ikke ta sjansen på noe tukling. Surt, men forståelig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...