Sæterstrand Skrevet Juni 13, 2014 Skrevet Juni 13, 2014 Hei, har en Bmw E61 525D 2006 mod. Ut fra det jeg vet er det vell ei ZF automatkasse på denne? Kan jeg bruke Statoil sin Transway PS DX ||| på denne kassa ved oljeskift? Noen som har erfaringer og har prøvd denne olja? Stiller denne di krav som kreves av Bmw?
S.Hafsmo Skrevet Juni 13, 2014 Skrevet Juni 13, 2014 Bruk oljetypen som står på label under girkassen. Veldig dumt å gamble med alternativ olje for å spare noen kroner.
quandt1960 Skrevet Juni 13, 2014 Skrevet Juni 13, 2014 Hvis du ikke nøyaktig kjenner til prosedyren på BMW biler for dette ville jeg ikke gjort det selv.
JE Motorsport Skrevet Juni 15, 2014 Skrevet Juni 15, 2014 Her MÅ du kun benytte olja som det henvises til på merkelappen på kassa! Hvis ikke kan du få girkassehavari. Har vært borti mange tilfeller av dette. Og E60/61 har 3-4 forskjellige oljer, disse skal heller ikke benyttes om hverandre;-) Sent from my iPhone using Tapatalk
Hpi Skrevet Juni 15, 2014 Skrevet Juni 15, 2014 Gå til noen som har flusher å få skifta all olja så får du rengjort alle krinker og kroker samtidig, det får du ikke hjemme i garasjen og som sagt over her bruk den olja du skal. Disse kassene er altfor dyre til å gamble med olja selv om "det skal være like bra" ifølge spec på flaska. S.Hafsmo reagerte på dette 1
vronn Skrevet Juni 16, 2014 Skrevet Juni 16, 2014 Hadde full flush med Biltema olje på min og den girer så mykt og fint som om den er splitter ny nå. Olja har absolutt alle krav som BMW stiller og faktisk høyere så det er ingen problem med å bruke den, det er jo ikke slik noen gjerne tror at det er noen svensker som lager denne olja på et kjøkken i den svenske skjærgården.. Olja kommer fra Statoil og hverken Statoil eller Biltema produserer / selger en olje de setter en standard på som de ikke kan overholde. De hadde fått en haug av krav mot seg isåfall. Det er lov å tenke litt logisk også da. Men for all del, bruk akkurat den olja du vil. Det er jo derfor vi har flere merker å velge mellom å slik at alle kan bli fornøyd med sitt valg..
S.Hafsmo Skrevet Juni 16, 2014 Skrevet Juni 16, 2014 Dette er ikke noe du burde gå rundt å råde folk til på et forum. "All olje er døde dinosaurer". Det betyr ikke at all olje yter likt. Det er enorme variasjoner i hvilke tilsetninger som er brukt, og i hvilke kvantiter. Dette påvirker definitivt levetiden både på oljen og utstyres det brukes på. Dersom du har positive erfaringer med billig olje er det kjempeflott, men det betyr likevel ikke at du ut fra det kan konkludere med at den ikke reduserer levetiden på utstyret den brukes på. Ønsker du å ta den risikoen selv (det ryker jo sikkert ikke i ditt eie?) er det helt i orden, men vær som sakt forsiktig med å dele slike råd med andre. Spesielt på den bastante måten du nå gjør. Se bare hva f.eks "superoljen" Royal Purple gjorde med suprakassene før i tiden. Hpi og JE Motorsport reagerte på dette 2
vronn Skrevet Juni 18, 2014 Skrevet Juni 18, 2014 Heisann, tvert imot så er jeg jo ikke bastant på at folk skal bruke hverken den ene eller den andre olja. Jeg fortalte om mitt valg etter å ha søkt på utallige forum ang olje og kvalitet. Det er jo du som er ganske bastant på at olje fra Biltema ikke holder mål og sannsynligvis uten noen som helst inngående info om hva oljen inneholder eller hvilke spec den oppfyller. Her er den om noen ønsker å se den: http://www.biltema.no/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/36848_TDS.pdf Du skriver at Royal purple tydeligvis ikke er noe særlig heller men i "DIY; oljebytte og flushing av automatkasse E39" er det jo flere som roser denne opp. Jeg har dog ingen erfaring med denne. GS selger en olje som jeg ikke vet hvor stammer fra da den på sida bare heter Olje ATF LT71141, dette er jo bare en felles oljekode som både esso og Mobil bruker. Mobil sin spec på denne olja kan du lese her: http://www.mobil.com/Russia-English/Lubes/PDS/GLXXENPVLMOMOBIL_ATF_LT71141.aspx Når man no driver og leser slike lister kan det jo være greit å lese denne også om hva viskositet er: http://unsofa.com/vitenskap/hva-er-viskositetsindeks.html Jeg skriver jo også at folk må ta valget med hvilken olje de ønsker selv, ønsket bare å dele min erfaring og info jeg. Det jeg gjerne vil er å råde folk til å søke og lese selv spec på den olja du tenker på å bruke. SÅ igjen folks, bruk den olja du føler deg best komfortabel med. Jeg råder ingen til hverken det ene eller det andre. Dette var kun hva jeg gjorde og fant ut, og det må vel være lov å si.
S.Hafsmo Skrevet Juni 18, 2014 Skrevet Juni 18, 2014 Man kan ikke bruke informasjon man finner på forum til å bedømmen hvorvidt en olje er god eller ei. De færreste har en fjerneste anelse om hva de snakker om, og det at en tilfeldig forumbruker skriver "girer mykt og fint / glir mye lettere i gir" kan like godt bety at oljefilmen har blitt tynnere, og at det derfor føles "bedre". At beskyttelsen har blitt dårligere tar derimot veldig lang til å merke noe til. Slik at problemet gjerne havner hos neste eier. Bare det at du linker til en beskrivelse av hva viskositetsindeks er, tyder jo på at du har omtrent samme tiltro til den allmenne manns oljekunskap som meg. Velger man oljen stemplet på kassen slipper man diskusjonen i sin helhet, og man risikerer absolutt ingen ting. Hvorfor en skulle ønske å gamble med noe så viktig som girkassen (eller motoren?) for å spare noen lusne hundrelapper, klarer jeg ikke å forstå. Spesifikasjonene du refererer til inneholder forøvrig ikke et eneste tall på hvilke tilsetninger og kvantiter som er brukt, og er som sådan ubrukelige som sammenligningsgrunnlag.
vronn Skrevet Juni 18, 2014 Skrevet Juni 18, 2014 Har veldig liten peiling på olje jeg, innrømmer det glatt. På karameller derimot er jeg steikgod. (jobber på Nidar) På girkassen og hos BMW står det at man skal bruke en olje som oppfyller ATF LT71141 og det gjorde jeg da. Ønsker ikke å starte noen ufred eller at folk skal føle seg forvirret så om du ønsker kan jeg/ du slette innleggene mine.
S.Hafsmo Skrevet Juni 18, 2014 Skrevet Juni 18, 2014 Neida, en debatt er bare sunt. Du vil nok helt sikkert ikke oppleve noen problemer ved å bruke olje innenfor kravene, men det kan være at man ønsker å sette oljeskiftene litt hyppigere. Her har BMW gått på en smell og vært alt for rause med bruken av ordet "lifetimeolje", noe som er årsak til mye av automatkassenes dårlige rykte, samt mange av spekulasjonene rundt alternativ olje.
vronn Skrevet Juni 18, 2014 Skrevet Juni 18, 2014 Ja, der er jeg helt enig. Lifetime betyr nok noe helt annet i Tyskland enn her oppe hos oss. Bila mi ville nok stått hos en høgger for lenge sida hadde den gått der nede.
JE Motorsport Skrevet Juni 18, 2014 Skrevet Juni 18, 2014 Også et MEGET viktig moment her er hva type bil/girkasse skal oljen på. F.eks kassene på E60/61 er VELDIG kresne på rett olje! Mens f.eks E39 kan gå på "nesten" hva som helst. Var for en tid tilbake borti at en Bertel O Steen Avd (Mercedes) skiftet olje på kassa på en E70(X5) hvor de benyttet samme olje som de bruker på Mercedes ML. Som de fleste vil tro funker, det kan jeg bekrefte at det ikke gjorde. Kassa raste 2 uker etterpå I ettertid ble olja sjekket opp mot BMW's anbefaling og den var ikke iht BMW' s krav. Og etter å ha jobbet med BMW i 13år og fått litt erfaring med dette så vil jeg aldri i verden benytte noe annet enn det som står angitt på kassa på mine biler i alle fall;-) Sent from my iPhone using Tapatalk
vronn Skrevet Juni 18, 2014 Skrevet Juni 18, 2014 Er bare det jeg mener jeg også, BMW sier ATF LT71141 på min e39. Og så lenge det står det på oljekanna man velger så skal det jo egentlig være ok? Raser kassa mi i morra og en BMW mekaniker finner ut at det er pga olja jeg brukte så blir det jo å kjøre sak mot den aktuelle (Biltema i mitt tilfelle) leverandøren. En splitter ny kasse hadde jo vært fint d å.. hehe
bjalle Skrevet Juni 22, 2014 Skrevet Juni 22, 2014 Ja bruk kun den originale oljen til din kasse,de som skriver går fint med Biltema osv vet ikke hva de snakker om,E39 er også ekstremt kresen på riktig olje til zf kassene,det har jeg vært en dyr erfaring å prøve annen olje på min forrige E39 .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå