tukvydra Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Var og handlet meg en 2007 520dat m-sport i dag. På vei hjem begynte det å komme en høy hvine-lyd fra turbo (?) som øker med turtall/belastning. Draget i motoren føltes til tider litt "nølende", før det begynte å bli veldig redusert trekkraft. Har prøvd å gi gass/øke turtall på motoren uten belastning, da kommer det ingen ulyder. Det kommer ingen sort/hvit eksos, ingen feilmeldinger i iDrive og ingen andre ulyder. Helt normalt på tomgang. Nok olje, den er byttet for 10k siden sammen med filter og veivhusventilasjon. Motor gått 192k. Snakker vi her mest sannsynlig om turbohavari, eller finnes det andre muligheter? Snakket med mekaniker-nabo som sier det kan være lekkasje i diverse slanger også. Har ikke fått undersøkt dette noe nærmere enda. Ikke akkurat noen positiv opplevelse første dag som BMW-eier igjen etter 10 år.Tør ikke annet enn å la bilen stå til dette er sjekket nærmere. Noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tukvydra Skrevet Juni 17, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 17, 2014 Da har jeg fått lest ac feilkoder. En haug med feil som lå der ble slettet. De kom ikke tilbake etter en rask prøvetur. Bilen gikk bra ved den korte prøveturen, men hvinelyden er der fortsatt. Sent from my iPhone using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juni 18, 2014 Share Skrevet Juni 18, 2014 Greit å sjekke slikt før kjøp, så slipper man "ikke akkurat positiv opplevelser". Alt som brukes, slites. Gjør som han kompisen din først, gå over alt av slanger\rør fra turbo --> Intercooler --> innsug. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juni 19, 2014 Share Skrevet Juni 19, 2014 Jeg har en gang opplevd at eksosen knakk av rett etter flensen mot turbo. Det blir ganske heftig hvining når turboen lader og puster ut fritt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juni 19, 2014 Share Skrevet Juni 19, 2014 Det flexirøret? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juni 19, 2014 Share Skrevet Juni 19, 2014 Nei, selve eksosrøret før katalysator 1 cm bak flensen. Skyldtes slitne motorfester og for mye vridning på motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tukvydra Skrevet Juni 27, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 27, 2014 Da har jeg fått verifisert at turboen er utslitt, stor slakke i begge retninger. Får heldigvis ny/overhalt turbo montert av forhandler jeg kjøpte fra Synes det er tidlig med havari på såpass lav km (192k), men det er kanskje ikke uvanlig på disse motorene? Ser i serviceheftet at veivhusventilasjon er byttet på 180k, men muligens ikke før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juni 27, 2014 Share Skrevet Juni 27, 2014 Da har jeg fått verifisert at turboen er utslitt, stor slakke i begge retninger. Får heldigvis ny/overhalt turbo montert av forhandler jeg kjøpte fra Synes det er tidlig med havari på såpass lav km (192k), men det er kanskje ikke uvanlig på disse motorene? Ser i serviceheftet at veivhusventilasjon er byttet på 180k, men muligens ikke før. Det er generelt ikke uvanlig på en moderne dieselmotor, med såpass høyt effektuttak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå