Gå til innhold

E61 520d - havarert turbo?

tukvydra
 Share

Anbefalte innlegg

Var og handlet meg en 2007 520dat m-sport i dag. 

På vei hjem begynte det å komme en høy hvine-lyd fra turbo (?) som øker med turtall/belastning. Draget i motoren føltes til tider litt "nølende", før det begynte å bli veldig redusert trekkraft. 

Har prøvd å gi gass/øke turtall på motoren uten belastning, da kommer det ingen ulyder. Det kommer ingen sort/hvit eksos, ingen feilmeldinger i iDrive og ingen andre ulyder. Helt normalt på tomgang. Nok olje, den er byttet for 10k siden sammen med filter og veivhusventilasjon. Motor gått 192k. 

Snakker vi her mest sannsynlig om turbohavari, eller finnes det andre muligheter?

Snakket med mekaniker-nabo som sier det kan være lekkasje i diverse slanger også. Har ikke fått undersøkt dette noe nærmere enda. 

Ikke akkurat noen positiv opplevelse første dag som BMW-eier igjen etter 10 år.Tør ikke annet enn å la bilen stå til dette er sjekket nærmere.  Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått lest ac feilkoder. En haug med feil som lå der ble slettet. De kom ikke tilbake etter en rask prøvetur. Bilen gikk bra ved den korte prøveturen, men hvinelyden er der fortsatt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å sjekke slikt før kjøp, så slipper man "ikke akkurat positiv opplevelser". Alt som brukes, slites.

Gjør som han kompisen din først, gå over alt av slanger\rør fra turbo --> Intercooler --> innsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da har jeg fått verifisert at turboen er utslitt, stor slakke i begge retninger. Får heldigvis ny/overhalt turbo montert av forhandler jeg kjøpte fra :)

Synes det er tidlig med havari på såpass lav km (192k), men det er kanskje ikke uvanlig på disse motorene? Ser i serviceheftet at veivhusventilasjon er byttet på 180k, men muligens ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått verifisert at turboen er utslitt, stor slakke i begge retninger. Får heldigvis ny/overhalt turbo montert av forhandler jeg kjøpte fra :)

Synes det er tidlig med havari på såpass lav km (192k), men det er kanskje ikke uvanlig på disse motorene? Ser i serviceheftet at veivhusventilasjon er byttet på 180k, men muligens ikke før.

Det er generelt ikke uvanlig på en moderne dieselmotor, med såpass høyt effektuttak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...