tomasbaj Skrevet Juni 19, 2014 Skrevet Juni 19, 2014 Hei, Bilen har plutselig blitt syk og skuffer ut grå/hvit eksos, rister og går ujevnt. Ikke noe vesentlig forskjell om motor er kald eller varm virker det som. Dett kom like plutselig som lyn fra klar himmel. Tør ikke kjøre med den. Hva kan være feil?
stig. Skrevet Juni 20, 2014 Skrevet Juni 20, 2014 går bilen varm? har du varme apparat ? har den begynt og bruke vann ?
Odd-M Skrevet Juni 20, 2014 Skrevet Juni 20, 2014 Eksos trenger ikke være et tegn på toppakning, kommer det MYE hvit røyk så er det derimot en sterk indikasjon. Jeg tenker det kan være så enkelt som en elektrisk feil, f.eks. en død tennplugg/coil eller sensor som trøbler. Dersom en coil eller tennplugg er død vil den sylinderen falle ut og motoren vil gå litt ujevnt og kanskje riste litt. Start med å sjekke at du har gnist på alle pluggene, hvis ikke prøv å bytt om på den for å se hva som skjer.
tomasbaj Skrevet Juni 20, 2014 Forfatter Skrevet Juni 20, 2014 Hallo og takk for svar! byttet toppakning for 3 år siden og vil da tro den skal vare lenger enn 3 år? La faktisk ikke merke til om den gikk varm eller ikke. Har ikke turt å bruke den siden. Jeg har varmeapparat ja, men det har ikke funket som det skal i mine 8 år som 540 eier. Har hørt at det kan være lekk kjølevæske som er problemet. Og ja, det kommer MYE grå/hvit røyk. Røykla hele garasjen her om dagen noe som gjorde at brannalarmen gikk hehe Tenkte sjekke om det er olje nedi plugghullene men det er kanskje ikke vits siden det ikke kommer ut blå røyk? Skal sjekke det du sier, Odd-M! Skal også ta en kompresjonstest til uka!
Odd-M Skrevet Juni 20, 2014 Skrevet Juni 20, 2014 Olje i plugghullene (pga. lekk toppdekselpakning) vil jo ikke renne ned i motoren før du skrur ut pluggene. Olje her kan også kortslutte coil/plugg, slik at den ikke tenner som den skal. Hvit røyk = indikasjon på kjølevannslekkasje inn til sylinder, normalt toppakning men kan også være sprekk i toppen Blå røyk = motoren forbrenner olje, kan skyldes mange ting, toppakning, stempelringer osv Sjekk om det er hvit gugge/majones i olja på peilepinnen eller under påfyllingslokket. I såfall har du fått vann i kjølevæsken. Ville også fått kjørt en diagnose på det elektriske knyttet til motoren.
tomasbaj Skrevet Juni 20, 2014 Forfatter Skrevet Juni 20, 2014 Hei igjen, Er ingen hvit gugge på pejlepinnen eller når jeg skrudde av oljelokket.
Robin L Skrevet Juni 20, 2014 Skrevet Juni 20, 2014 540 dette? Tipper veivhusventilen, sitter bakerst på innsuget. Mener sans har denne tettet seg, og da kan toppdekselpakningen få litt lekk og olje egger seg Rundt pluggene. Hyler motoren også eller? Hva om du drar opp peilepinnen mens motor går? Søk på bmw e38 OSV på youtube og se. Denne ventilen røk på min 740, Og da røk det mye og den gikk ujevnt, samt at den hylte.
tomasbaj Skrevet Juni 20, 2014 Forfatter Skrevet Juni 20, 2014 Hallo! Er 540 ja. Mener å ikke ha hørt noe form for hyling men....mer at den går ujevnt, rister og jager samt at den etterlater seg en sky med grå/hvit eksos Har ei heller prøvd dra opp peilepinnen mens motor går. Nå skal jeg legge meg men holder dere oppdatert om hva som skjer! Skal få hjelp til fredagen om ei uke. Får se hva jeg klarer finne ut selv før den tid kommer. Takk for tips! PS:Hvis toppen har ryki mener jeg huske dette var en dyr sak.....
Robin L Skrevet Juni 21, 2014 Skrevet Juni 21, 2014 Så du denne? Rimelig sikker på at det er denne. Prøv å bytt den, det er sikkert på tide å bytt den uansett Har aldri hørt om gåene topper på m60 faktisk. Detter er veldig gode motorer.
tomasbaj Skrevet Juni 27, 2014 Forfatter Skrevet Juni 27, 2014 Hmmm når jeg kjørte bilen på verksted idag, så var det ikke no maser av røyk som velta utunder turen fra Fr.stad til Moss. Syns ikke bilen gikk så ujevnt heller som sist, selv om den jaga noe. Rart dette skal være sporadisk??
øyvind bp Skrevet Juni 27, 2014 Skrevet Juni 27, 2014 Tipper som nevnt av andre at det er veivhusilteret. Spesielt om det er mye røyk som kommer ut etter bremsing på gir. Er det bare ujevn gang kan det være vakumlekkasje. Har hatt begge de feilene på min e34 530 med m60 motor. Ganske like symptomer. For å sjekke vakumlekkasje må du ta av hele innsugsbelgen og inspisere den mens du bøyer og drar i den for å se etter sprekker. SKal ikke mye til før det blir krøll. Verkstedet jeg leverte den på fant ikke lekkasjen, men de hadde nok ikke tatt av belgen. For det var en gangske tydelig sprekk da jeg tok den av selv. Bytta selv og det gjorde underverker. Men som sagt så tror jeg at det er veivhusfilter hos deg. Ganske bilig fiks på et verksted det.
tomasbaj Skrevet Juli 1, 2014 Forfatter Skrevet Juli 1, 2014 De fant noen morkne slanger og skal bytte endel pakninger i motorrommet først sa de. Hvis det ikke hjelper så får man ta en kompresonstest og grave dypere da. Hvilke pakninger det er snakk om husker jeg ikke i farta. Ny time 9/7-14
tomasbaj Skrevet Juli 10, 2014 Forfatter Skrevet Juli 10, 2014 Da har bilen vært på verksted og det har blitt skiftet diverse pakninger mellom innsug og topp og mellom innsug og veivhusventilasjon samt byttet veivhusventilen, for den var tett!Har kjørt ca 5mil etter jeg fikk den tilbake og funker som ei klokke!
fsundby1 Skrevet Juli 11, 2014 Skrevet Juli 11, 2014 Noen som vet om en m50 b25 har noe veivhus filter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå