Yoneck Skrevet Juni 25, 2014 Skrevet Juni 25, 2014 Hei igjen. Pappa fikk etter hvert solgt sin 2001,5-modell 320 touring (http://bimmers.no/topic/760088-prisvurdering-e46/) , og ratter nå rundt i .... mammas 1998 316i compact ... Grunnen til det, er at hans nyinnkjøpte 2010 320 bensin (4-syl, ca. 170 hk) står på verksted. Denne er privatimportert fra Tyskland, og har gått 39.000 km. For et par uker siden begynte det å lyse motorlampe og noen skumle feilmeldinger kom opp. BMW på Gardermoen tok en diagnose, og justerte på noe småtteri. Kr. 2500,- røk ut der. Dagen etter kom motorlampa på igjen, men uten feilmelding. Ny diagnose, og de mener at det er noe feil med registerkjede, kamføler og litt diverse sånt noe. Den står nå til repararsjon der, og prisen er kr. 25.000,- (!!). Nå er det heldigvis motor-/drivlinjeforsikring på bilen, så pappa slipper unna med 6.000 i egenandel, antakelig går også de første kr. 2500,- inn i samme saken. Men ... Dette er jo en relativt ny, og lite brukt bil. Skal det være sånn, da? Nå har riktignok folk fått diesel-dilla, og det selges vel ikke så mange 320 bensin, i hvert fall ikke her i Norge. Uansett, så virker jo dette å være en produksjonsfeil når sånt oppstår så tidlig. Jeg fikk høre om dette i går, og kjenner ikke helt detaljene, men hvis dette er en utbredt feil, så er det kanskje noen som vet litt mer enn jeg gjør? Er det kanskje noen aksjoner fra BMW på dette? Siden bilen ikke er kjøpt ny i Norge, og garantien fra forhandleren i Tyskland har gått ut, er det ikke noen garantidekning på denne feilen, men jeg syns vel kanskje BMW sentralt burde dekt dette, eller i hvert fall deler av det, når såpass unødvendig feil oppstår på en så lite brukt bil.
C.Therese Skrevet Juni 25, 2014 Skrevet Juni 25, 2014 Jeg tviler sterkt på at det er selve registerkjedet! Isåfall måtte kjedet hoppet over noen hakk, evt strammeren ha løsnet, ulyder i begge tilfeller. Hele maskinen leses av diverse sensorer rundt om, blant annet er det sensorer på kam og veiv som sammen forteller når gnisten i sylinderen skal tennes, igjen i forhold til temperatur og pådrag. Disse sensorene erstatter den gamle rotoren i fordeleren og fordeleren i seg selv. Når en av disse sensorene ryker så kan det gi mange symptomer og forskjellige symptomer alt etter om motoren er varm, kald, belastning osv. Motoren går i en slags nødmodus. Denne sensoren har røket to ganger på min gamle E38, og er en quick fix. Betalte drøye 1000lappen for sensoren og byttet den selv på en halv time. Bare et forslag
Yoneck Skrevet Juni 25, 2014 Forfatter Skrevet Juni 25, 2014 I følge BMW hadde det i hvert fall med registeret å gjøre. Strekt kjede var nevnt, men dette er da referert gjennom et ekstra ledd. Motoren gikk ikke i nødmodus, og kjørte fortsatt helt fint, men med tent motorlampe.
CrZyWiz Skrevet Juni 26, 2014 Skrevet Juni 26, 2014 Tviler veldig! Skulle likt å vite hva feilkoden het.
Yoneck Skrevet Juni 27, 2014 Forfatter Skrevet Juni 27, 2014 Feilkodene har jeg ikke, men nå er bilen hentet... og levert på nytt... og hentet. Regninga er godt over 30k totalt, og forsikringsselskapet ville visst ikke dekke allikevel. "dekker ikke skader oppstått over tid eller grunnet slitasje". Første gangen var det noe feilkoder om føler på kam. Det var snakk om et filter som var potte tett, og noe følere som var fulle av gørr. Kan det ha med EGR å gjøre? Her ble det byttet litt småtteri, og tatt diagnose. Totalt kr. 2500,- 2. gangen ble det påvist slakt registerkjede. Dette er det visst ingen som helst tvil om. De hadde tatt en skrutrekker gjennom oljepåfyllingen, og kunne lett flytte på registerkjedet. I følge pappa ingen som helst tvil om at det var veldig slakt. Dette, og en god del til, ble byttet. Ca. 25.000,- . Pappa kjørte fra Gardermoen til Eidsvoll, fylte bensin, og kjørte videre. Da begynte motorlampa å blinke (!) (ikke lyse fast), samt stygg feilmelding. Bilen ristet og kaklet som en gammal traktor. Telefon til BMW, og beskjed om at han kunne kjøre dit. Det virket som bilen bare gikk på 3 sylindere. 3. gangen ble det påvist feil på en coil, og denne ble byttet. Jeg må ærlig innrømme at jeg syns dette lukter litt svidd. Jeg har vanskelig for å tro at alle disse feilene oppstår av seg selv i tur og orden, og jeg syns det er ekstra rart at dette skjer på en bil som er såpass ny og gått så lite.
quandt1960 Skrevet Juni 27, 2014 Skrevet Juni 27, 2014 Merkeligt…dette er ikke så vanlig på bensin som på diesel. (Da mener jeg 2010 modell og nyere) Samtidig registrerer jeg privatimport og da begynner lampene å lyse hos meg. Det er sykt mye rart å kjøpe i Tyskland. Forandre km.stand koster knappe 20 euro. Samme med servicehefter og stempel. Nå er det sikkert ikke så mange servicer hvis bilen virkelig bare har kjørt 39000. Få BMW til å lese av nøkkel og det dype minnet til bilen. Ring evt. til verkstedet som har stemplet. Hvis det viser seg at bilen er tuklet med og har gått 200000 km er det sikkert ikke mye du får gjort med det nå. Strekk på registerkjede har jeg i det siste registrert på diesel og flere biler som har auto start/stopp. Hvertfall det som mistenkes på BMW forumer internasjonalt. For mye rykk og napp over tid. Kjedet skal strekke seg litt over tid men ikke mer enn at strammer skal klare å kompensere for det. Motor går kun i nødmodus hvis det er noe som er elektronisk målbart/ en del av DME. (motorelektronikk). Hvis det er en ren mekanisk feil som registerkjede så skal den kompenseres av kjedestrammer, men hvis strekket er for stort kan den i verstefall hoppe av tannhjulene og forårsake permanent motorhavari. Den kan ikke hoppe over noen hakk da den er synkronisert. Det skal være failsafe på kamreg. (hvis en hallsensor detter ut), da går motor i nødmodus men som det skrives tidligere så er det plug and play med ny sensor. 25-30000 lapper høres mekanisk ut for meg og det synes jeg er veldig rart på en 2010 mod 320i. Det at forsikringsselskap ikke dekker er bare tull. De har bevisbyrden for at dette er slitasje og hvis bilen har gått 39000 så er dette ikke slitasje men en defekt. Oppstått over tid høres og latterligt ut. Gjensidige eller? I såfall må jeg sjekke revurdere min egen drivlinjeforsikring.
Yoneck Skrevet Juni 27, 2014 Forfatter Skrevet Juni 27, 2014 Hei. Takk for svar. Forsikringsselskapet er Eika. De nekter totalt, selv om saksbehandler bekrefter å ha bekreftet at forsikringen gjelder alle skader på motor. Registerkjedet blir vel neppe slakt "over natta", selv om 39.000 km jo er alt for tidlig (på min mercedes byttet jeg det for sikkerhets skyld på 500.000 km). Selskapet hevder at dette er slitasje "over tid". Under "maskinskade", står det "se kasko, punkt 3". Vel, under kasko, punkt 3, og kolonnen "dekkes ikke", står det : -slitasje og skader som utvikles gradvis -skade på batteri alene -korrosjon eller annen form for tæring -skalde som oppstår under terrengkjøring, hastighetsløp, trening til hastighetsløp eller banekjøring, unntatt i regi av førerutviklingskurs. For maskinskadeforsikring gjelder følgende unntak : -bil over 6 år eller passert 60.000 kjørte km. Utvidet dekning gjelder dersom Bil Pluss er avtalt for den aktuelle bilen -kjøretøy som er forsikret som entusiast bil (ja, skrivefeilen er direkte sitert, og hva f*** er en "entusiast bil"? ) -bobil over 4 tonn. -skader oppstått på motor som er chip-trimmet eller at effekten på annen måte er justert. -skade på clutch og svinghjul -skader som fabrikant/importør/leverandør/reparatør er rettslig ansvarlig for, eller som omfattes av bilens garantiordning -kostnader til eilsøking når skadeårsaken ikke er erstatningspliktig Dette er direkte sitert. Det står altså langt bak, under "maskinskade", at "se kasko punkt 3.". I kasko punkt 3 står det FØRST bla bla bla, og så lenger nede i punkt 3, står det "for maskinskadeforsikring bla bla bla". Kan man da tolke dette dithen at første delen av punkt 3 ikke gjelder maskinskaden? Jeg må si jeg er ganske skuffet over Eika i denne saken. Jeg har vært forsikret der siden år 2001, og alltid vært fornøyd. Mamma og pappa byttet over for bare noen få måneder siden, og har både biler, hus, innbo, reise, hytte osv der. De betaler da godt over 20.000,- i året, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det hadde vært bedre for Eika å bare betalt ut de ca. 25k, og beholdt en superfornøyd kunde i mange år, enn å sette seg på bakbeina og krangle. Det eneste de kunne tilby, var halvt gebyr for uttak fra "sperret" konto for å få betalt regninga. Hadde de ikke trodd at dette skulle gå på forsikringen, så hadde det neppe blitt å få gjort en sånn jobb her i Norge. Jeg har biltralle, og kunne lett dratt bilen til Sverige eller Tyskland. Bilen er importert privat, og som du sier, så kan man aldri være sikker på km-stand, men den virker i hvert fall som ny. Hadde den gått 200.000 km, så tror jeg det ville merkes. Denne bilen har dette automatiske start-stopp-tullballet. Veldig morsomt de første 5 minuttene, men jeg som er vant med gamle biler, der det ikke er uvanlig å bytte startere, dynamoer og sånt, prøver helst å få skrudd av sånt tull så fort som mulig. Har du noe referanser til tyske forum? Jeg leser tysk greit, men vet ikke helt hva jeg skal søke etter. Selv om jeg syns BMW er gromme greier, så er det mest mercedes det går i her i huset.
CrZyWiz Skrevet Juni 27, 2014 Skrevet Juni 27, 2014 Har generelt liten tro på den teorien hans ang strekt kjede pga start\stopp. Belastningen vil ikke bli større av det, kontra å gå rundt på heltid(tomgang). Dette er ikke noe normalt problem på denne motoren, og burde således ikke legge for mye vekt på å "finne årsaken". Sensorfeil og coil er derimot en gjenganger på denne motoren, og det greieste er å bytte alle 4 coilene med en gang. Dette gjorde BMW kostnadsfritt for meg, siden de var norsksolgte med 5 års reklamasjonsrett. De problemene du beskriver stemmer godt overens med når kamsensoren røk på den ene min.
Yoneck Skrevet Juli 1, 2014 Forfatter Skrevet Juli 1, 2014 Eika har heldigvis tatt til fornuften, og bekrefter at de dekker skaden, med normal egenandel (6.000,- ). At "bilteknisk konsulent" hos Eika mener at bytte av registerkjede på 39.000 km er "normal service" skremmer meg litt, da jeg har Eika forsikring selv. BMW sier at dette ikke er normal service-jobb, og at registerkjedet i utgangspunktet skal vare bilens levetid (skulle bare mangle), men at de ikke dekker skaden pga. at bilen er utenfor garanti. De har allikevel gitt 10/15% rabatt (arbeid/deler), da Eika forespurte BMW om å komme dem litt i møte. Jeg syns nok at BMW kunne strukket seg en del lenger, aller helst burde de bare beklaget overfor kunden, sagt at sånt skjer ikke med en så ny/lite brukt BMW, og dekket alt uten noen som helst spørsmål. Det vil de tydeligvis ikke. Serviceordrene lyder som følger : MOTORLAMPE LYSER, BIL FUSKER. 3 3 147,17 441,51FEIL PÅ KAMAKSELGIVERDEMONTERT DENNE, FULL AV OLJE/KOKS.MÅ BYTTES. UTFØRT FORDONSTEST. 2 2 147,17 294,34 BYTTET IMPULSGIVER PÅ AVGASSKAMAKSEL. 2 2 147,17 294,3413627525014 GIVARE 1 1 1 003,20 1 003,2012141748398 O-RING 1 1 15,36 15,36 Totalt2 048,75Totalt inkl. mva2 560,94 neste : FUNNET STOR SLAKK I REGISTERKJEDE 6 6 147,17 883,02TATT KORTTEST, RADERT FEILMELDINGER ETTER BYTTE AV KJEDE. 1131051 Transmissionskedja, byte 91 91 147,17 13 392,4711318618317 KEDJA 1 1 590,40 590,4011317567680 REG. KJEDESTRAMMER 1 1 364,80 364,8011367500574 SKRUE 2 2 36,48 72,9611317542837 SPÄNNSKENA 1 1 432,00 432,0011317516093 GLIDSKENA 1 1 180,48 180,4811237503107 SKRUV 1 1 109,44 109,4411127555738 PACKNING 1 1 321,60 321,601178614 BYTA KVÄVEOXIDGIVARE 9 9 147,17 1 324,5311787587130 SENSOR NOX 1 1 3 700,80 3 700,800000610 Service motorolja 3 3 147,17 441,5111427508969 OLJEFILTER 1 1 142,08 142,08EDGE LL04 CASTROL EDGE PROF LL04 0W-30 4,25 4,25 232,00 986,00 Totalt22 942,09Totalt inkl. mva28 677,61 Siste jobb, med bytte av coil har jeg ikke noe på. Det virker veldig rart om den skulle ryke helt tilfeldig 3 mil etter at det akkurat har vært gjort såpass omfattende reparasjon. Jeg ser det ligger inne oljeservice. Jeg antar det må gjøres i forbindelse med bytte av kjedet. Jeg mener det var gjort ikke veldig lenge før dette skjedde også. Forøvrig stiv pris på olja. Ved neste service blir nok bilen levert med en dunk mobil 1 0-40 i bagasjen. Den koster en tredel av hva bmw fakturerer for castrol. Kommentarer på dette? Kan vi regne med at det er en fabrikasjonsfeil som nå er utbedret, eller går det 40.000 km til før man er i samme uføret igjen? Nå bør det i hvert fall være 5 år reklamasjonsrett på jobben som er gjort.
Yoneck Skrevet Juli 6, 2014 Forfatter Skrevet Juli 6, 2014 Jeg har forespurt kundebehandler hos BMW litt. Jeg sier jeg syns dette er en merkelig feil på en såpass lite brukt bil, forespør om dette er noe man kan forvente at skjer igjen, om det er gjort noe for å finne ut av hvorfor det skjedde osv. Svaret var egentlig bare at "av og til skjer ting som ikke skal skje". De har ikke søkt BMW i Tyskland, bare konstatert at bilen ikke er dekket av garanti her i Norge, og ikke brydd seg med å gjøre noe mer. De har ikke foretatt noen inspeksjon av delene som ble byttet ut for å se etter svakheter heller. Her er det rett og slett bare snakk om å få bilen inn, fikse, skrive en feit regning, og få kunden ut igjen. JEG syns det er dårlig kundeservice, og langt dårligere enn hva jeg hadde forventet av forhandleren til et premiummerke. Daniel80 reagerte på dette 1
Yoneck Skrevet Juli 8, 2014 Forfatter Skrevet Juli 8, 2014 I dag kom det nytt svar fra BMW. Jeg har vært kritisk til hele saken, både at noe sånt skjer på denne bilen, og at det ikke er søkt dekning på goodwill i Tyskland. I dag har vi fått svar, der BMW har fått svar fra Tyskland. Det dekkes 100% på goodwill. Han hos BMW legger seg særdeles langflat og beklager veldig. Han sier samtidig at de vil endre rutiner etter dette. Daniel80 reagerte på dette 1
bmw-520i Skrevet Juli 8, 2014 Skrevet Juli 8, 2014 syns generelt at bmw har elendig kundeservice. både når du har levert bilen på verksted og når du ringer. de er veldig hyggelige når de ser de kan tjene en 50 000 på en jobb. men kommer du med en jobb som er på en 10 000. er de spydige og vel helst bare få deg ut av butikken fortest mulig. i dag leverer jeg bilen på snapdrive. bra kundeservice og bra priser. ikke minst de får jobben gjort veldig rask. bra det ordnet seg. kjipt og betale så mye på en "ny" bil. som man forventer og være i orden.
quandt1960 Skrevet Juli 8, 2014 Skrevet Juli 8, 2014 Dette er et relativt vanlig problem, spesielt på N47 motoren. Dette vil ikke BMW innrømme selv men det er interne lekkasjer på dette på nettet. Skjønner ikke at han fyren benekter det her i forumet. Uansett, her er litt kilder så kan du gjøre deg en mening opp selv. Dette er særdeles ikke noe vanlig service på en BMW motor. Disse skal ikke ryke og er i utgangspunktet servicefri da de fleste biler skrotes før de er gått 250000 km. Derfor BMW og Merce ikke har vanlig registerrem som på riskokere. Søk google på (https://www.google.no/search?client=safari&rls=en&q=n47+steuerkette+puma&ie=UTF-8&oe=UTF-8&gfe_rd=cr&ei=fjm8U6mIOsHJYLGEgIgI&gws_rd=ssl) Det er som regel det øvre kjedet som strekker seg eller i verste fall ryker/hopper av tannhjulet.
quandt1960 Skrevet Juli 8, 2014 Skrevet Juli 8, 2014 Eika har heldigvis tatt til fornuften, og bekrefter at de dekker skaden, med normal egenandel (6.000,- ). At "bilteknisk konsulent" hos Eika mener at bytte av registerkjede på 39.000 km er "normal service" skremmer meg litt, da jeg har Eika forsikring selv. BMW sier at dette ikke er normal service-jobb, og at registerkjedet i utgangspunktet skal vare bilens levetid (skulle bare mangle), men at de ikke dekker skaden pga. at bilen er utenfor garanti. De har allikevel gitt 10/15% rabatt (arbeid/deler), da Eika forespurte BMW om å komme dem litt i møte. Jeg syns nok at BMW kunne strukket seg en del lenger, aller helst burde de bare beklaget overfor kunden, sagt at sånt skjer ikke med en så ny/lite brukt BMW, og dekket alt uten noen som helst spørsmål. Det vil de tydeligvis ikke. Serviceordrene lyder som følger : MOTORLAMPE LYSER, BIL FUSKER. 3 3 147,17 441,51 FEIL PÅ KAMAKSELGIVER DEMONTERT DENNE, FULL AV OLJE/KOKS. MÅ BYTTES. UTFØRT FORDONSTEST. 2 2 147,17 294,34 BYTTET IMPULSGIVER PÅ AVGASSKAMAKSEL. 2 2 147,17 294,34 13627525014 GIVARE 1 1 1 003,20 1 003,20 12141748398 O-RING 1 1 15,36 15,36 Totalt 2 048,75 Totalt inkl. mva 2 560,94 neste : FUNNET STOR SLAKK I REGISTERKJEDE 6 6 147,17 883,02 TATT KORTTEST, RADERT FEILMELDINGER ETTER BYTTE AV KJEDE. 1131051 Transmissionskedja, byte 91 91 147,17 13 392,47 11318618317 KEDJA 1 1 590,40 590,40 11317567680 REG. KJEDESTRAMMER 1 1 364,80 364,80 11367500574 SKRUE 2 2 36,48 72,96 11317542837 SPÄNNSKENA 1 1 432,00 432,00 11317516093 GLIDSKENA 1 1 180,48 180,48 11237503107 SKRUV 1 1 109,44 109,44 11127555738 PACKNING 1 1 321,60 321,60 1178614 BYTA KVÄVEOXIDGIVARE 9 9 147,17 1 324,53 11787587130 SENSOR NOX 1 1 3 700,80 3 700,80 0000610 Service motorolja 3 3 147,17 441,51 11427508969 OLJEFILTER 1 1 142,08 142,08 EDGE LL04 CASTROL EDGE PROF LL04 0W-30 4,25 4,25 232,00 986,00 Totalt 22 942,09 Totalt inkl. mva 28 677,61 Siste jobb, med bytte av coil har jeg ikke noe på. Det virker veldig rart om den skulle ryke helt tilfeldig 3 mil etter at det akkurat har vært gjort såpass omfattende reparasjon. Jeg ser det ligger inne oljeservice. Jeg antar det må gjøres i forbindelse med bytte av kjedet. Jeg mener det var gjort ikke veldig lenge før dette skjedde også. Forøvrig stiv pris på olja. Ved neste service blir nok bilen levert med en dunk mobil 1 0-40 i bagasjen. Den koster en tredel av hva bmw fakturerer for castrol. Kommentarer på dette? Kan vi regne med at det er en fabrikasjonsfeil som nå er utbedret, eller går det 40.000 km til før man er i samme uføret igjen? Nå bør det i hvert fall være 5 år reklamasjonsrett på jobben som er gjort. Problemet ditt ser ut til å være to forskjellige saker. Det ene er kamaks sensor og det andre er kjedet. Ser ikke hvordan de umiddelbart skulle korreleres med hverandre i dette tilfellet.
quandt1960 Skrevet Juli 8, 2014 Skrevet Juli 8, 2014 http://www.autobild.de/artikel/problem-mit-bmw-dieselmotoren-4346950.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå