tukvydra Skrevet Juni 27, 2014 Share Skrevet Juni 27, 2014 Har en E61 med standard høyttalerpakke (tror jeg), og er vel ikke kjempeimponert over lyden. Ønsker noe med litt mer trøkk, vært bortskjemt med Bose-anlegg i Audi før. Jeg trodde egentlig at Hifi høyttalerpakke automatisk fulgte med Navi Professional, men der tok jeg vel kanskje feil?! Uansett - noen som har gjort noen oppgraderinger her og har noen forslag? Er kun interessert i original look Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Juni 27, 2014 Share Skrevet Juni 27, 2014 Jeg trodde egentlig at Hifi høyttalerpakke automatisk fulgte med Navi Professional, men der tok jeg vel kanskje feil?! Navigasjonssystemer og lydanlegg har ingenting med hverandre å gjøre hos BMW. Ellers har du flere alternativer, bl.a. BSW som er godt kjent, men andre kan nok svare bedre på slikt enn meg. Det er også mulig å ettermontere større originalanlegg, men det er relativt dyrt og komplisert i forhold til resultatet. tukvydra reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juni 27, 2014 Share Skrevet Juni 27, 2014 BSW og Ground Zero har ferdig pakker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Plow Skrevet Juli 11, 2014 Share Skrevet Juli 11, 2014 Er i samme båt som trådstarter, har E61 med std. anlegg (6 høytt.) og ingen separat forsterker. Siden dette høyttaler oppsettet ikke har diskant høyttalere har jeg lest at head unit'en equalizer signalet kraftig for å kompensere for manglende fysiske diskanter. Jeg har lest en del om BSW, men har ikke fått det klart for meg hvordan disse fungerer med det kraftig prosesserte signalet fra head unit'en. Bruker de delefiter som utlikner løftingen av diskanten fra head unit'en? Dette skal jo liksom være plug and play, uten behov for koding av head unit'en. Spørsmål nr. 2, hvordan håndterer head unit'en impedansen i BSW settet, regner med at den er noe lavere enn std. høyttalerne iom. at det er ekstra diskant høyttaler. Vil man kunne oppleve varmgang/senskader på head unit pga. økt belastning. Samme spørsmål gjelder forsåvidt også om man skifter mellomtone i dører og tak til originale HK Hifi eller Individual Hifi høyttalerene (mellomtone + diskant). Noen som kan opplyse meg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juli 11, 2014 Share Skrevet Juli 11, 2014 Siste punktet trenger du ikke tenke på. Ang første punkt, så er det ikke software som gjør dette. Men en kondensator som står i parallell. Når du fjerner det orginale, fjernes også denne. Og lyden vil være normal med dine nye høyttalere. Jeg bruker selv Ground Zero settet, og er veldig fornøyd! Husk bare stor nok forsterker til subbene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Plow Skrevet Juli 12, 2014 Share Skrevet Juli 12, 2014 Er du helt sikker på at ikke base stereo har equalizing av signalet fra head unit? Se f.eks her http://musicarnw.com/bmw-factory-audio-explained/ Mener å ha lest at man faktisk må kode head unit som Hifi for å hente ut "flatt" signal. Men jeg kan ta feil, men ønsker å finne ut mer om dette før jeg begynner å skifte ut komponenter. Hadde også vært interessant om noen har testet BSW elementene opp mot Individual elementene (m gul kevlar-aktig membran), for jeg ser det er mulig å få tak i Individual elementer på eBay. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juli 12, 2014 Share Skrevet Juli 12, 2014 Er du helt sikker på at ikke base stereo har equalizing av signalet fra head unit? Se f.eks her http://musicarnw.com/bmw-factory-audio-explained/ Mener å ha lest at man faktisk må kode head unit som Hifi for å hente ut "flatt" signal. Men jeg kan ta feil, men ønsker å finne ut mer om dette før jeg begynner å skifte ut komponenter. Hadde også vært interessant om noen har testet BSW elementene opp mot Individual elementene (m gul kevlar-aktig membran), for jeg ser det er mulig å få tak i Individual elementer på eBay. Byttet første høyttalerne, deretter head-unit til professional. Ingen forskjell. Noe det skulle vært, visst den første var "boosted". Uansett, lyden er ikke merkelig på noe vis. Samt tweeter justerer man etter eget ønske på delefilteret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Plow Skrevet Juli 12, 2014 Share Skrevet Juli 12, 2014 Byttet første høyttalerne, deretter head-unit til professional. Ingen forskjell. Noe det skulle vært, visst den første var "boosted". Uansett, lyden er ikke merkelig på noe vis. Samt tweeter justerer man etter eget ønske på delefilteret. Høres bra ut. Jeg har Navi Pro (CIC), men så vidt jeg har forstått er equalizingen uavhengig av dette, for jeg tror det er kun ved bruk av høynivå ut fra head unit at lyden farges (dvs. Om du har Basic stereo option), hvis man har Hifi (da er også head unit kodet som Hifi) så sendes det ufarget lavnivå ut til ekstern forsterker, evt digitalt via MOST for L7 anlegg. Som sagt er jeg ikke 100% sikker på dette men ut fra hva jeg lest på diverse fora ser det slik ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Juli 12, 2014 Share Skrevet Juli 12, 2014 Jeg hadde den enkleste utgaven, med business spiller, og "standard anlegget". Der var det som sagt koblet en kondensator på hver side, i parallell. Fjernet denne, og koblet opp de nye høyttalerne. Lyden virket ikke farget på noe vis, verken den ene eller andre veien. Brukte dette slik, fram til jeg gikk til innkjøp av en Professional spiller. Lydsignaturen er fortsatt den samme, men dog penere og mer lyd som følge av kraftigere forsterker. Subbene under setet driver jeg med egen forsterker, som jeg hentet høynivå signal fra de orginale ledningene under setene. Fikk dog med meg via babybmw.net, at bakhøyttalerne har ett høypass filter orginalt, i kjipeste stereoutgave. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå