togga Skrevet Juli 17, 2014 Skrevet Juli 17, 2014 Jeg har nylig erfart et rart symptom på min 2003-modell E39 525dat som jeg ikke finner helt svar på. Bilen har gått ca 180k og alt skal være ok tror jeg. Har tidligere vært chippet, men flashet med siste software nylig som skal ha satt den tilbake til original mapping. Dette er gjort av BMW-autorisert verksted. Siden et par uker etter at dette ble gjort så opplever jeg at bilen ganske ofte ikke yter full effekt. Dette uansett om jeg kjører den i automat eller manuell mode (steptronic). Ved flat pedal så er akselerasjonen av og til veldig dårlig, og forbruksmåleren (pilen under speedometeret/turtelleren) viser bare litt over 1, den pleier vanligvis gå på maks ved fullt pådrag. I tillegg til at softwaren er oppdatert har jeg også gjort noe motorvask nylig (kanskje vann har ødelagt noe?) Men så sjekket jeg med INPA (riktig nok med egen piratkopi og kina-kabel) og ser at det er hundrevis av feilmeldinger av type: - 5232 boost pressure control Dessuten er det nesten like mange av disse (men vet ikke om det har noe å si): - 1028 egr control Er første feilmelding som bekymrer meg, så bør jeg bare bestille ny trykkregulator? Eller betyr kombinasjonen av disse feilmeldingene noe annet? Er ikke bekymret for selve turboen, den ble byttet i fjor (forskriftsmessig...)
togga Skrevet Juli 17, 2014 Forfatter Skrevet Juli 17, 2014 Kjørte forresten INPA med motoren i gang mens jeg gasset litt, og da stod boost pressure på 900 mbar konstant...
Hpi Skrevet Juli 18, 2014 Skrevet Juli 18, 2014 Både turbotrykk og egr er såvidt jeg vet regulert av vacum på din bil så jeg tror jeg ville begynt der og leite etter vacumlekkasjer i slanger eller slanger som har hoppet av. togga reagerte på dette 1
Alpejohn Skrevet Juli 18, 2014 Skrevet Juli 18, 2014 Også lurt og slette alle feilkoder, kjøre en liten tur og sjekke igjen for og se hva som kommer igjen. Gjerne med pc tilkoblet menst du leser av verdier (turbotrykk osv.) for og se om noe ser unormalt ut.Kan ligge gamle koder som ikke er relevant til ditt problem.Du får da opp de som er relevante akkurat nå. togga reagerte på dette 1
togga Skrevet August 18, 2014 Forfatter Skrevet August 18, 2014 Takker for info, Hpi og Alpejohn. En stund siden sist, men her er en update: Jeg prøvde det enkleste først, og slettet feilkoder, kjørte litt, og sjekket igjen. "Boost pressure control" var meldingen som hele tiden ble logget. Skiftet så ladetrykk-sensor da mye tydet på at den var gåen (mest basert på nettsøk). Den nye var en "alternativ vare" fra KOED som kostet 1/3 av prisen av den originale. Etter å ha byttet denne så ble det faktisk verre. Bilen fikk nå tydelige kutt i power under pådrag istedet for at responsen var generelt dårlig. I feilloggen fikk jeg nå stadig meldinger ang. "boost pressure sensor" i stedet for "Boost pressure control" som tidligere. Litt forvirret siden det var sensoren jeg nettopp hadde byttet.... Gjorde så litt research mhp. karakteristikken til ladestrykk-sensoren og fant at den skulle ha 5V spenning på 2 pinner, mens 3. pinne skal avgi en spenning relativ til atmosfærisk trykk. Den gamle sensoren som jeg hadde byttet ut viste 0.7V konstant. Jeg prøvde å suge og blåse i den, men ingen forskjell. Det er forsåvidt forenlig med at INPA viste 900mbar uansett pådrag. Den nye "koed" sensoren viste 1.22V ved atmosfærisk trykk, og spenningen økte/minsket litt dersom jeg blåste/sugde i den Sånn sett virket den å være i orden. Jeg monterte den derfor tilbake i bilden, slettet feilkodene, og startet opp mens jeg koblet PC'en med INPA og avleste verdiene for "charge pressure" med motoren i gang. På tomgang viste den litt over 1000mbar og ved forsiktig rusing opp til ca 3000rpm økte den til ca 1600mbar. Men ved ytterligere gassing så datt den plutselig til 900mbar, og ble der. Tilbake for avlesning av feil-loggen viste igjen "boost pressure sensor" med melding om kortslutning (short circuit) til B+. Fikk mistanke om at den nye delen ikke var helt stabil og kjøpte derfor en ny original sensor fra Bavaria. Kostet den nette sum av 1.621 kroner tror jeg det var. Puttet den inn, tok en tur, og de plutselige kuttene i effekt var nå borte. Responsen i motoren virket kanskje litt dårlig, men jeg syntes totalt sett den oppførte seg bedre enn den hadde gjort. Etter noen dager og litt mer kjøring fikk jeg en feeling av at kraften burde vært bedre. Og så en dag skjedde det igjen ved fullt pådrag at forbruksnålen stod rett ned på 15L/100km, istedet for å gå i bånn som den pleier, og akselerasjonen var knapt merkbar.... Noen sekunder senere, fremdeles med fullt pådrag (kanskje litt pumping med gasspedalen) så kommer bilen og akselerasjonen nesten som normalt. Senere oppfører den seg sånn hele tiden; enten "vil den ikke" (les: forbruksnålen står rett ned og rpm vil ikke over ca 2500) eller så kommer den sakte men sikkert, og det drar av gårde med tilnærmet full effekt. Det logges nå feilmeldinger av samme type som i begynnelsen: "5232 boost pressure control". Jeg vet at ladetrykksensor nå er OK, og er 99% sikker på at MAF er OK (den ble byttet for ca 13.000km siden). Jeg vet også at turbo er OK da den også ble byttet for 13.000km siden, og ikke har avgitt noen lyder siden, samt at når bilen drar så funker det som det skal. Er ingen røyk eller andre ulumskheter. De alternative komponentene jeg ser på som relevant å sjekke nå er "pressure converter" (vakuum til aktuator på turbo), aktuator på turbo samt vakuum-slangene ifm. turbo / pressure converter. Vurderer også å bytte om pressure converterene på EGR og turbo da jeg forstår de er like. Noen som vet om andre ting å sjekke, eventuelt om dette høres fornuftig ut?
Alpejohn Skrevet August 19, 2014 Skrevet August 19, 2014 Kan sikkert være lurt og sjekke alle vakumslanger hvertfall.Jeg oppdaget da jeg bytta motorfester at slangen var kuttet 3 plasser. Merket ingenting på gange men.. Kan jo sjekke denne vakumbeholderen som sitter på turbo også, at denne ikke er tett, og slanger rundt om der.Der går også en slange fra under innsuget og over topplokket i forrkant og ned til turbo, dette er slangen som leverer vakum til turbo osv. Så om denne er skadet så vil du jo slite med vakum.. togga reagerte på dette 1
Hpi Skrevet August 19, 2014 Skrevet August 19, 2014 Skal du få et skikkelig svar her må du kjøre og logge live data fra Inpa. Så må du sammenligne ønsket verdi med faktisk verdi på luftmengde, dieseltrykk og ladetrykk. Du må se om du faktisk mangler ladetrykk eller om det er styrt ned av ECU. Når det er sagt så hadde jeg begynt med å bytta absolutt alt av vacumslanger på bilen. Da må du av med innsug for å få gjort dette. Som Alpejohn skriver så må du også bytte de som går til motorfestene. Jeg manglet inntil 0.5 bar ladetrykk og da lå feilen på vacumslanger til motorfestene. Er maf av skikkelig kvalitet og ikke noe billig Kina/ebay skrot? Leser den normale verdier og gir de verdiene ECU ønsker? togga reagerte på dette 1
togga Skrevet August 19, 2014 Forfatter Skrevet August 19, 2014 MAF som ble byttet er BOSCH, delenr 13627787076A (OEM) hos Koed. Fikk en lapp med som sa at ECU måtte oppgraderes, og det ble gjort for ikke så lenge siden. Ble gjort av en GS-forhandler med bra peiling og utstyr. Han mente så lenge softwaren var av nyeste versjon så ville nivåene fra den nye MAF'en kompenseres for automatisk (basert på ønsket/faktisk verdi). Er faktisk ikke så lenge siden dette ble gjort, og problemene begynte ikke så lenge etterpå, men har likevel ikke mistenkt luftmassemåleren for å være syndebukken her... Jeg får begynne med å ta av innsugsmanifold og sjekke vakuumslanger, tror jeg + sjekke at aktuator på turbo har normal vandring. Denne skal vel være ca 1cm hvis jeg ikke tar feil, og skal vel trekke seg helt tilbake på tomgang etter oppstart (?) Muligens litt dumt spørsmål, men jeg visste ikke at motorfestene trengte vakuum. Er det tilfelle, og hvilken funksjon har det? Ellers takk for tilbakemelding. Jeg får ikke mekket noe før helgen så eventuelle innspill i mellomtiden mottas med takk
Hpi Skrevet August 19, 2014 Skrevet August 19, 2014 Ja det sitter en ventil under innsuget som styrer vacum ut til motorfestene. Funksjonen er å lage motorfestene myke eller faste alt etter hvor hardt du kjører. Det sitter en "vacuummanifold" under innsuget som fordeler. Det går til vacumreservoir ved turbo, til motorfestene og til Egr og eventuelt swirlflaps. I tillegg går hovedmating videre til bremsekraftforsterker. Maf er sikkert iorden men du ser det i Inpa om ønsket verdi er lik faktisk verdi. Det heter muligens "ist" og "sol" i Inpa som er omtrent det samme som "er" og "skal" togga reagerte på dette 1
togga Skrevet August 22, 2014 Forfatter Skrevet August 22, 2014 Status update: Tok av innsugsmanifold for å komme til nervesystemet av vakuumslanger. Et par av de var skikkelig morkne, bl.a. den som går over topp og ned til turbo, men ingen av de var lekkasje i. Det jeg derimot oppdaget var at aktuator-staget på turboen ikke flyttet på seg som det skulle. Vakuum-klokka på turbo så ut til å fungere, men aktuator-staget beveget seg ikke i det hele tatt under testing. Ringte så GIK Turbo som hadde levert turboen, som forøvrig ble byttet i fjor, og de antok at koksing var årsaken, og at spjeldene hadde kilt seg pga. sot. Jeg spurte litt om hva som kunne være årsaken til det ettersom turboen var ny for et år siden og kun hadde gått 13.000 km. Typiske årsaker sa de var småkjøring og "dau"-kjøring, men vanskelig å si før de fikk turboen inn for sjekk. Veldig greie var de hvertfall, og de skulle sende meg ny turbo så fikk vi se etterhvert hvorvidt det dreier seg om reklamasjon eller ikke. Nå driver ikke jeg med verken småkjøring eller daukjøring, og siden ny turbo er på vei så skrudde jeg den "gamle" av i dag. Den skulle jo likevel skiftes, og jeg var interessert i å se litt nærmere på den. Valgte å gå "top route" som forrige gang, dvs. ta den ut ovenfra. Gikk helt greit denne gang, måtte løsne høyre motorfeste, jekke opp motoren litt, løsne litt på ABS-fordeleren for så å lirke den ut oppover. Ikke BMW's foreskrevne metode, men veldig greit dersom man ikke har løftebukk. Med turboen på benken ser jeg nærmere på aktuatoren. Blir litt overrasket da det viser seg at låsemutteren på aktuator-staget er helt løs. Hele staget er justerbart ved å vri på en plasthylse som skal låses med en mutter, men dette skal være gjort på fabrikk og er plombert med lakk og locktite, og ikke ment for noen å endre på. Problemet i mitt tilfelle var at det hele hadde løsnet, aktuator-staget har skrudd seg helt inn, og derfor ingen vandring. Har snakket med GIK igjen ang. dette, og de sier lengden på staget er kritisk og bør settes maskinelt for å få det helt riktig. Jeg var fristet til å bare stille det inn sånn at min/max var noenlunde ok, men ble bedt om å vente på ny turbo i stedet. Så sånn er ståa akkurat nå. Takk for input Hpi og Alpejohn. Jeg poster en oppdatering når ny turbo er montert (eller hva det blir til). PS! Jeg fant ikke at motorfestene hadde noe vakuum-styring. Kan det være noe ekstrautstyr eller?
Hpi Skrevet August 25, 2014 Skrevet August 25, 2014 Bra du finner konkrete feil, ingenting er bedre enn det. Angående vacuum på motorfester så vet jeg ikke hvorvidt dette er valgfritt eller ikke. Kan det tenkes at dine har vært bytta en gang og så har vedkommende gitt blaffen i vacuum-delen? Vacuum nippelen ligger under motorfeste så jeg tror gjerne ikke du ser de med mindre du har tatt bort dekslene under bilen og vært under der selv. Uansett så sitter ventilen som styrer dette under innsuget litt bortenfor vacuummanifolden mot torpedovegg. Slangene er svarte med rød stripe så vil tro du hadde sett denne når du hadde innsuget av. togga reagerte på dette 1
togga Skrevet August 25, 2014 Forfatter Skrevet August 25, 2014 Bra du finner konkrete feil, ingenting er bedre enn det. Angående vacuum på motorfester så vet jeg ikke hvorvidt dette er valgfritt eller ikke. Kan det tenkes at dine har vært bytta en gang og så har vedkommende gitt blaffen i vacuum-delen? Vacuum nippelen ligger under motorfeste så jeg tror gjerne ikke du ser de med mindre du har tatt bort dekslene under bilen og vært under der selv. Uansett så sitter ventilen som styrer dette under innsuget litt bortenfor vacuummanifolden mot torpedovegg. Slangene er svarte med rød stripe så vil tro du hadde sett denne når du hadde innsuget av. Jeg skal ta en ekstra kikk nedenfra i morgen, men usikker på om det er noe. Jeg tok dekslene av før jeg demonterte turbo da enkelte ting måtte løsnes fra undersiden. Tviler også på at disse har vært byttet tidligere da jeg har hatt bilen siden 2007 da den kun var gått 70k. Men takk for tipset, skal ta en ekstra titt i morgen. Hadde en ny prat med GIK i dag, og vi ble enige om at jeg selv skulle sette aktuator-armen på nytt. Siden de har vært greie, så ville ikke jeg heller krangle så mye på det. Prosedyren var å bruke en vakuum-pumpe med regulator, og justere aktuator-armen slik at armen som styrer vnt-spjeldene stopper ved sett-skruen på 0.55 bar. Var innom et lokalt verksted for å låne vakuum-pumpe, og dette var en kurant operasjon. Strammet låsemutteren med litt locktite på, og det var nå ca 1 cm vandring på aktuator-staget fra min-max. Har forøvrig også oppdaget en sprekk i trykkslangen som går inn på EGR-ventil. Sprekken gikk helt gjennom og kan forklare "turbo-lyd" som jeg har hørt et par ganger ved lange stigninger og mye pådrag. Kjekt å finne feil når man først holder på, men tror ikke dette er relatert til de andre problemene jeg har beskrevet. I morgen kommer pakningssett til turbo, olje og oljefilter, så da begynner monteringen... Edit: I først post nevnte jeg feilmelding "1028 EGR control". I dag oopdaget jeg at stempelet inni EGR-ventilen er kilt helt fast. Den står i nesten helt åpen posisjon, og "nåla" fra stempelet ser litt bøyd ut. Jeg sjekket luftgjennomstrømming fra eksosinntaket på den, og det var helt tett. Prøvde også å suge på vakuum-inntaket, og der var ingen lekkasje. I mitt hode konkluderte jeg med at dette var kanskje helt greit, nå hadde jeg på en måte EGR-bypass uten å ha gjort noenting Kan det være noe galt i dette (bortsett fra den feilmeldingen som logges?)
Hpi Skrevet August 25, 2014 Skrevet August 25, 2014 Det ordner seg nok da med korrekt ladetrykk. Jeg har også hatt hull i trykkslanger ved et par anledninger, alt etter hvor stor sprekken er så blir det endel blåselyd og bilen blir treg hvis det lekker veldig mye. Jeg bytta til noen Racing siliconslanger da disse skulle tåle mer men de tåler vel nok de originale også nåe de er iorden. På disse bilene så betyr ikke denne EGR feilmeldingen noe som helst, bilen går som normalt. Har du delenummer til pakningssett for turbo? jeg skal også snart til med turbobytte. Angående motorfester så er delenummerene på mine følgende: Høyre 22111096514 Venstre: 22116751281 Hvis du ser her på bildet av et Høyre feste så ser du nippell til vacumslange på undersiden: http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/vare/560692 togga reagerte på dette 1
togga Skrevet August 25, 2014 Forfatter Skrevet August 25, 2014 Det ordner seg nok da med korrekt ladetrykk. Jeg har også hatt hull i trykkslanger ved et par anledninger, alt etter hvor stor sprekken er så blir det endel blåselyd og bilen blir treg hvis det lekker veldig mye. Jeg bytta til noen Racing siliconslanger da disse skulle tåle mer men de tåler vel nok de originale også nåe de er iorden. På disse bilene så betyr ikke denne EGR feilmeldingen noe som helst, bilen går som normalt. Har du delenummer til pakningssett for turbo? jeg skal også snart til med turbobytte. Angående motorfester så er delenummerene på mine følgende: Høyre 22111096514 Venstre: 22116751281 Hvis du ser her på bildet av et Høyre feste så ser du nippell til vacumslange på undersiden: http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/vare/560692 Motorfeste org. v. side: 22116751281 http://gsbildeler.no/nettbutikk/vare/561241 Motorfeste org. h. side: 22111096514 http://gsbildeler.no/nettbutikk/vare/560692 Ser ut som de er akkurat de samme som dine (fant disse på GS via reg.nr oppslag). Skal absolutt ta en ny kikk under bilen i morgen. Når det gjelder pakningssett til turbo så har jeg bestilt det fra Mekonomen. Ingen spesiell grunn bortsett fra at de kunne levere raskere. Art.nr. er 13-703.870 og pris 380 kroner. Følger også med litt mer enn settet fra BMW (bl.a. skiver til oljeslange, sprøyte for priming, muttere og bolter til eksossiden). Merke: "elring". Satser på det er ok. Hpi reagerte på dette 1
togga Skrevet August 27, 2014 Forfatter Skrevet August 27, 2014 I går kveld var turboen montert og alt på plass. Kjørte bilen på jobb i dag (ca 2 mil), og det var en helt annen bil å kjøre. Mye bedre respons på høyrefoten, noe jeg egentlig ikke hadde tenkt på ville bli en del av resultatet. Har bare hatt håp om at cut-off'en og feilmeldingene ville være historie, og ikke at det ville være så merkbar forskjell under kjøring, antakeligvis siden problemet har oppstått over litt tid og jeg da ikke har merket så mye til det før det ble for gale og ECU'en ga beskjed Jeg glemte jo dessverre i farten å sjekke motorfester og vakuum-slanger på disse, og det angrer jeg litt på nå. Under (moderat) akselerasjon på de laveste girene (steptronic) så høres en klirre/klapre-lyd som tilsynelatende virker å komme fra under bilen. Dette hadde jeg til dels før også, men nå virker det som det skal mindre til før den blir merkbar. Lurer på om dette kan skyldes motorfester? Når jeg skiftet turbo så løsnet jeg høyre motorfeste og jekket opp motoren 1 cm på høyre side slik at jeg kunne få ut turboen fra oversiden. Det samme gjorde jeg forøvrig for ett år siden da turboen ble byttet, og såvidt jeg husker så var ikke den lyden der i det hele tatt før jeg tok i bruk det trikset. Kan den lyden skyldes defekte fester evt. vakuum-kontroll av disse mon tro? Hvordan kan jeg eventuelt sjekke motorfestene? Litt off-topic dette her, men tenkte bare å spørre siden det hadde en viss relasjon....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå