Gå til innhold

F10 520d og vedlikehold


romi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har veldig lyst til å kjøpe en 2011 520d eller 525d alt etter hva jeg finner, og hvis jeg har forstått det riktig så er de ganske driftssikre. Jeg ser vel for meg å ha bilen i 4-5 år, så jeg lurer på hvordan priser på service/slitedeler/andre ting er på disse? Hva bør en beregne å bruke på slikt over en 5 års periode når den i utgangspunktet er 3 år? Jeg håper å finne en som har gått rundt 40-60k, og jeg kjører vel rundt 20k km pr år.

 

Veldig fint hvis noen kan komme med noen innspill her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har F10 vist seg å være solide og gode biler, forsatt litt tidlig å fastslå noe rundt driftsikkerheten da bilene ennå ikke har fått tid til å eldes. Det som har vært av problemer har vært mer elektroniske issues som i beste fall enkelt kan løses med en software utdate, ellers så vil jeg som alltid anbefale deg 525d motoren med 3,0 liters rekkesekser på 204 hester. Denne er driftsikker, har selvsagt vært noe småtterier (relatert til Turbo og noen sensorer) men det har vært så sjelden at det ikke er verd å nevne en gang. 3,0 literen passer denne bilen ypperlig og du får en helt annen og mer "eksklusiv" kjørefølelse av en sekser kontra en firer under panseret :) Vedlikeholdsmessig så er jo dette biler som er godt bygget, større utskiftinger av slitedeler får du nærmere 150 000 km som er ett stykke unna de bilene du har sett deg ut, du må nok regne med å kanskje bytte en foring her og der samt bremseskiver og klosser tidligere men det på løper seg ikke store kostnaden. Service er generelt dyrt om du tar det på merkeverksted, blir noe billigere når bilen bikker 5 år (for at merkeverkstedet fortsatt skal holde bilene i systemet når de blir eldre), eksakte priser er vanskelig å gi men ta kontakt med ditt nærmeste merkeverksted å få priser av dem :)

Har selv en F10 530d som nå har gått 51 000 km, den bærer enda ikke preg av bruksslitasje hverken i interiør eller understell, alt er fortsatt tight og fint. Nydelig bil å kjøre og selv om den er noen år så har du fortsatt massevis av nybilfølese igjen, kan anbefale F10 på det varmeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har F10 vist seg å være solide og gode biler, forsatt litt tidlig å fastslå noe rundt driftsikkerheten da bilene ennå ikke har fått tid til å eldes. Det som har vært av problemer har vært mer elektroniske issues som i beste fall enkelt kan løses med en software utdate, ellers så vil jeg som alltid anbefale deg 525d motoren med 3,0 liters rekkesekser på 204 hester. Denne er driftsikker, har selvsagt vært noe småtterier (relatert til Turbo og noen sensorer) men det har vært så sjelden at det ikke er verd å nevne en gang. 3,0 literen passer denne bilen ypperlig og du får en helt annen og mer "eksklusiv" kjørefølelse av en sekser kontra en firer under panseret :) Vedlikeholdsmessig så er jo dette biler som er godt bygget, større utskiftinger av slitedeler får du nærmere 150 000 km som er ett stykke unna de bilene du har sett deg ut, du må nok regne med å kanskje bytte en foring her og der samt bremseskiver og klosser tidligere men det på løper seg ikke store kostnaden. Service er generelt dyrt om du tar det på merkeverksted, blir noe billigere når bilen bikker 5 år (for at merkeverkstedet fortsatt skal holde bilene i systemet når de blir eldre), eksakte priser er vanskelig å gi men ta kontakt med ditt nærmeste merkeverksted å få priser av dem :)

Har selv en F10 530d som nå har gått 51 000 km, den bærer enda ikke preg av bruksslitasje hverken i interiør eller understell, alt er fortsatt tight og fint. Nydelig bil å kjøre og selv om den er noen år så har du fortsatt massevis av nybilfølese igjen, kan anbefale F10 på det varmeste :)

 

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har prøvekjørt 525d og det er virkelig en nydelig bil å kjøre, med en herlig motor! Men jeg er blitt usikker på om jeg vil bruke såpass mye penger på bil nå, og kanskje heller gå for en 3-serie (E90), også heller komme tilbake til 5-serie senere :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å rakke for mye ned på e90, men den har ikke særlig mye likheter med 5 serien synes jeg. Så at du opplever en voldsom overgang fra e90 til f10 er ikke rart. Jeg opplever en ganske stor overgang bare fra e90 til e61.

Når det gjelder trådstarter så har jeg forstått det slik at overgangen fra e60/1 til f10/1 ikke er like stor som e39 til e60/1 om du vil bruke mindre penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...