teexeln Skrevet August 4, 2014 Skrevet August 4, 2014 Det må være noe fra midten og bakover, rister ikke i rattet og heller ikke noe når jeg bremser. Føler det kommer fra enten mellomaksel eller noe annet i bak-understellet. Er det noe som typisk kan gi disse symptomene? Det er ikke noen ulyd men når det rister som verst kan det på en måte hørest i bilen som nor man kjører i bra fart med et vindu helt åpent om dere sjønner.
vegard89 Skrevet August 4, 2014 Skrevet August 4, 2014 Kast i felger? Dårlige dekk? Ikke vet jeg. Men kanskje værdt å sjekke ut.
Eplejus Skrevet August 4, 2014 Skrevet August 4, 2014 5-serie E39 er visst veldig følsomme for ubalanserte dekk / kast i felger. Jeg ville tatt en titt der. Samme problem med min E39. Passasjersetet rister som besatt når jeg kommer opp i 100+ km/t på motorvei. Ble borte når jeg satte på vinterhjulene for å teste.
Gabz Skrevet August 4, 2014 Skrevet August 4, 2014 Få hjulene dine balansert. Om det ikke funker, sjekk om noen av felgene dine er skeive eller har bulker. Har opplevd samme problem med både ubalanserte hjul og med skeiv felg.
teexeln Skrevet August 4, 2014 Forfatter Skrevet August 4, 2014 Takker for svar! Ja d hadde jo vært bra hvis det har vert så simpelt! Har sett at de foringene som holder selve kardangen (to stykker bak i traversen) er litt sprukkene, ellers virker alt tight og fint. Kan disse være medvirkende? Skal få sjekket dekkene. Har som sakt ikke merket dette før på 18" hjula, men byttet til 16" hjula fra gammelbilen siden d var snakk om mye veiarbei i sverge. Er en M-sport mer følsom for sånt enn en vanli? Er jo forsåvidt billige smale drittdekk som sitter på men har ikke merket noe ubalanse på den andre e39'en med disse hjula.
Gabz Skrevet August 4, 2014 Skrevet August 4, 2014 Er ofte så simpelt, ja. Er usikker på de foringene, men som sagt burde du bare ta av hjula og sjekke baksiden av felgen og se etter ujevnheter, bulker osv. Om det ikke er det, prøv å få dem balansert på nytt. Husk at felger alltid skal balanseres når de får nye dekk. M-sport kan ha annerledes understell om jeg ikke sier helt feil nå, men tror ikke det skal foråsake vibrasjoner. Når jeg hadde på ubalanserte dekk en gang, merket jeg at det vibrerte i 120kmt og oppover. Nå har jeg en felg som har en bulk bak, da vibrerer den både i rundt 70kmt og over 125.
Eplejus Skrevet August 4, 2014 Skrevet August 4, 2014 Rebalansering av dekk koster bare 75-100 kr så kan være en billig fiks. Har opplevd slitte foringer på diff før på en annen bil, men det påvirket ikke fram vibrasjoner. Kun at det smalt litt bak under kraftig akselerasjon.
teexeln Skrevet August 4, 2014 Forfatter Skrevet August 4, 2014 Da er det neppe at foringene er litt sprukkne som er orsaken for det er ikke noe rakkling/smell/ulyd verken under aks eller nedbrems. Ja denne bilen som er m-sport er myye stivere en den andre jeg har og begge er orginal, så det kan hende den er mer følsom. Skal høre om noen her har mulihet å balansere opp dekkene å sjekke felgene før hjemturen. Om det skulle ha vert noe med mellomaksling skulle det kanskje ha vært mer during i tillegg eller? får satse på dekkene
bmwmann24 Skrevet August 5, 2014 Skrevet August 5, 2014 Foringene i bakstillingen skal ikke ha noen betydning i fart. Har du ikke andre felger du kan smekke på og teste?
teexeln Skrevet August 5, 2014 Forfatter Skrevet August 5, 2014 Var å fikk balansert hjulene i dag. Alle hadde behov for å bli balansert, ett hadde bittelitt kast i felgen også, det flyttet han bak. Så nå er den smoot og fin igjen Takker folkens!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå