Gå til innhold

Feil, og feilkoder på 2008 116i med N43-motor - gir snart opp


awt
 Share

Anbefalte innlegg

For et halvt års tid siden begynte beskjeden "Automatic start/stop failure!" å dukke opp av og til når jeg startet bilen. Dette er ikke noen krise sånn sett, da jeg ikke bryr meg så mye om denne funksjonen, men det er jo tydelig at noe ikke stemmer, samt at den meldingen er irriterende.

 

Videre merket jeg også at bensinforbruket øket litt, ikke mye, men nok til at jeg la merke til det. Motoren har gått helt fint hele tiden, og jeg har ikke merket noe tap av effekt e.l.

 

Jeg har lest ut feilkoder en trilliard ganger, og på bakgrunn av disse har jeg byttet NOX-sensor, og nå senest low fuel pressure-sensor. Begge disse er gjengangere med tanke på hvilke feilkoder jeg leser ut.

 

Ingenting av disse hjalp på problemet, men jeg ble kvitt noen feilkoder etter å ha byttet NOX-sensoren. Jeg har ikke merket noe forskjell etter fuel-sensoren, men jeg har heller ikke kjørt noe særlig etter bytte av denne.

 

 

Det som nå går igjen, og som hele tiden kommer tilbake er (alt lest med INPA):

 

2A10

 

error type: 2  (4117 ) Kurzschluss nach Minus                                            
readines Flag: (16 ) Testbedingungen erfüllt                                             
error status:  (35 ) Fehler momentan vorhanden, OBD-entprellt                            
MIL - Status:  (48) Fehler verursacht kein Aufleuchten der Warnlampe (MIL)               
P-Code:        P0405 Abgasrückführungssensor 1 Schaltkreis - niedrig

 

29F3

 

error type: 2  (5690 ) elektrisch, Kurzschluss nach Masse                                
readines Flag: (16 ) Testbedingungen erfüllt                                             
error status:  (35 ) Fehler momentan vorhanden, OBD-entprellt                            
MIL - Status:  (48) Fehler verursacht kein Aufleuchten der Warnlampe (MIL)               
P-Code:        P2541 Niederdruck-Kraftstoffsystem Sensor Schaltkreis - niedrig

 

30C3

 

error type: 2  (4600 ) Kurzschluss nach Masse                                            
readines Flag: (16 ) Testbedingungen erfüllt                                             
error status:  (35 ) Fehler momentan vorhanden, OBD-entprellt                            
MIL - Status:  (48) Fehler verursacht kein Aufleuchten der Warnlampe (MIL)               
P-Code:        P0522 Motoröldruck Sensor/Schalter Schaltkreis (Bank 1) - niedrig

 

2D2A

 

error type: 8  (5224 ) Druck unplausibel                                                 
readines Flag: (16 ) Testbedingungen erfüllt                                             
error status:  (35 ) Fehler momentan vorhanden, OBD-entprellt                            
MIL - Status:  (48) Fehler verursacht kein Aufleuchten der Warnlampe (MIL)               
P-Code:        P1124 Differenzdrucksensor Saugrohr (Bank 1) - Offset

 

2A0F

 

error type: 1  (4745 ) Adaptionsbedingungen nicht erfüllt                                
readines Flag: (16 ) Testbedingungen erfüllt                                             
error status:  (35 ) Fehler momentan vorhanden, OBD-entprellt                            
MIL - Status:  (48) Fehler verursacht kein Aufleuchten der Warnlampe (MIL)               
P-Code:        P3045 Abgasrückführungsventil - Adaptionsbedingungen nicht erfüllt

 

Av og til kommer det litt flere feilkoder etterhvert, men det er disse som stort sett går igjen. Jeg har ingen tro på at bl.a. oljetrykksensor, differansetrykksensor osv. bare takker for seg samtidig, så jeg tror det er noe annet.

 

I tillegg leser jeg litt feilverdier på "adaptionswert trimregelung" når jeg går gjennom verdiene med bilen i gang. På grunnlag av dette mistenker jeg Lamdba, men jeg føler ikke for å bytte dyre sensorer for moroskyld.

 

Jeg har også gått gjennom og koblet fra coilene, uten at jeg fant noe der.

 

Er det noen som har et tips på hva som kan være galt før jeg tar med meg lua å hånden og lusker avgårde til et verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kan oppdatere litt her. Bilen har vært hos Bavaria for feilsøking, og etter tre timer og like mange tusenlapper er jeg like langt.

 

Eller, det ble konkludert med at sensorene som feiler ikke får 5V spenning fra DME (deriblandt nøytral-sensoren, noe som gjør at start/stopp-funksjonen feiler). Bavaria sin konklusjon var at DME ikke fikk tenningspenning, men om det stemmer er jeg veldig imponert over at bilen starter. :)

 

Likevel, ettersom de ikke får spenning, kan dette tyde på at en eller flere komponenter i DME-en er ødelagte. Jeg har tatt ut og åpnet DME-en for å se om det var noe som var brent eller skadet på andre måter, men jeg kunne ikke se noe.

 

Er det noen som har noen idé om hvordan jeg kan teste DME-en på noe vis? Veldig kjedelig å bruke en god bunke tusenlapper på en "ny" om det ikke er det som er problemet. Det er heller ikke bare til å bytte disse, da de må klones og blablabla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan oppdatere litt her. Bilen har vært hos Bavaria for feilsøking, og etter tre timer og like mange tusenlapper er jeg like langt.

 

Eller, det ble konkludert med at sensorene som feiler ikke får 5V spenning fra DME (deriblandt nøytral-sensoren, noe som gjør at start/stopp-funksjonen feiler). Bavaria sin konklusjon var at DME ikke fikk tenningspenning, men om det stemmer er jeg veldig imponert over at bilen starter. :)

 

Likevel, ettersom de ikke får spenning, kan dette tyde på at en eller flere komponenter i DME-en er ødelagte. Jeg har tatt ut og åpnet DME-en for å se om det var noe som var brent eller skadet på andre måter, men jeg kunne ikke se noe.

 

Er det noen som har noen idé om hvordan jeg kan teste DME-en på noe vis? Veldig kjedelig å bruke en god bunke tusenlapper på en "ny" om det ikke er det som er problemet. Det er heller ikke bare til å bytte disse, da de må klones og blablabla.

Mål alle + tilførsler og jordinger til DME, så måler du motorledningsnettet fra sensorene som ikke får spenning til DME. Er alt dette ok, er det bare å bytte DME.

Rart at ikke bavaria gjorde dette, 3 timer burde gitt de tid til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble målt ut fra DME at sensorene ikke får 5V, så den er grei. Hvorvidt spenning inn på DME ble målt vet jeg ikke, men alt av sikringer ble ihvertfall sjekket. Om noe her hadde feilet vil jeg uansett tro at bilen ikke hadde startet.

 

Jeg har tatt ut batteriet når jeg har koblet fra DME, går det greit å ta ut kablene til DME med batteriet tilkoblet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...