Gå til innhold

e91 - Oppgradering av lyd - Hjelp med kabling

Anbefalte innlegg

Ok, då kan de hende om at ej skal sjå på de:)

Brukte orginal kablane, bere klipte av å kobla på høytalarane:) men ej he Match settet, groundzero måtte du legge opp kablane sjølve.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan vel fint bruke orginal-kablane på Groundzero også vil jeg tro. Prinsippet blir det samme. "Bakdelen" med å bruke orginalkablene er at subene da deler frekvens med mellomtone høytalerne dine (slik er det orginalt i bmw med minste stereopakke) ergo suben spiller høyere frekvenser enn den optimalt burde gjøre, og det kan igjen skape unødvendig mye støy og slitasje på elementene:)

Det er derfor jeg har planer om å sette inn et delefilter på kablene til suben slik de faktisk spiller bare bass (lave frekvenser). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel fint bruke orginal-kablane på Groundzero også vil jeg tro. Prinsippet blir det samme. "Bakdelen" med å bruke orginalkablene er at subene da deler frekvens med mellomtone høytalerne dine (slik er det orginalt i bmw med minste stereopakke) ergo suben spiller høyere frekvenser enn den optimalt burde gjøre, og det kan igjen skape unødvendig mye støy og slitasje på elementene:)

Det er derfor jeg har planer om å sette inn et delefilter på kablene til suben slik de faktisk spiller bare bass (lave frekvenser).

Ikkje domt, de sleppe ej når ej he største match plug and play forsterkaren. Sia ej då kan justere alt via pc :)

Men nå som ej kjeme på de so skal ej inn til bass å få mej noken nye høytalara på høgresida, pga skurring.. Eventuelt spengte, men anna en det, veldi førnøyd.

Har du diskanter for seg sjøl eller i høytalarane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å ha forsterker i bagasjerom venstre side også. Hvordan blir det å koble til subber og høyttalere når forsterker ligger bak? Må jeg ha en spesiell kabel eller trekke egne kabler?

Lure på å gå for focal høyttalere og Ground zero sub.

Som sagt der følger med en kabel som kobler seg opp til ledningsnettet og i spelaren. Du eventuelt trenger forlengelse kabel, resten skal vel egentlig gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg å bruke egne kabler fra forsterker til subbene under setet.

Slik at du kan kjøre disse på egen "forsterker" kanal. og dele frekvens der.

høyttalerne under setet og de i dørene er koblet i i parallell.

Du vil få mye mer ut av høyttalerne under setet om de legges på egne kanaler.

bakdør høyttalere kan like godt gå på spilleren da de ikke tåler allverden av effekt uansett.

Det er viktigere å ha "nok" effekt på 8" under setene.

De kablene legger du lett samtidig som du legger "forlengelsen" av kablene fra spilleren og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje domt, de sleppe ej når ej he største match plug and play forsterkaren. Sia ej då kan justere alt via pc :)

Men nå som ej kjeme på de so skal ej inn til bass å få mej noken nye høytalara på høgresida, pga skurring.. Eventuelt spengte, men anna en det, veldi førnøyd.

Har du diskanter for seg sjøl eller i høytalarane?

Men orinalkablene i bilen som går til subene går vel inn på samme kabler som går til mellomtone i dørene? Så dersom du justerer med pc`n som du sier, vil du vel justere både sub og mellomtone siden disse får de eksakt samme signala fra forsterker/spiller? Nå tenker jeg bare høyt... det var ivertfall slik jeg trodde det fungerte! 

Jeg bytta dørlistene mine til den typen med diskanthus og satte inn adskilte diskanter: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=14969&katid=1303&id=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg å bruke egne kabler fra forsterker til subbene under setet.

Slik at du kan kjøre disse på egen "forsterker" kanal. og dele frekvens der.

høyttalerne under setet og de i dørene er koblet i i parallell.

Du vil få mye mer ut av høyttalerne under setet om de legges på egne kanaler.

bakdør høyttalere kan like godt gå på spilleren da de ikke tåler allverden av effekt uansett.

Det er viktigere å ha "nok" effekt på 8" under setene.

De kablene legger du lett samtidig som du legger "forlengelsen" av kablene fra spilleren og bak.

Enig i det du sier. Men hvordan blir det for min del som vurdere en 4 kanals forsterker? Regner med den forlengelseskabelen til forsterkeren "tar med seg fronthøytalerne + bakhøytalerne som igjen kobles i forsterkeren kun ved hjelp av en enkel plugg? Bruker jeg da i prinsippe kun 2 kanaler? Altså høyre fremme + høyre bak i en kanal og venstre fremme + venstre bak til en kanal? Så brokobler man feks. de 2 ledige kanalen for subene? 

Har koblet myyye bilstereo i mitt liv, men har aldri gjort det med nye biler hvor man gjør alt mest mulig orginalt.. så er litt blank på akkurat det feltet selvom prinsippet blir likt. Kan ikke se på bildet av forsterkeren om den i det hele tatt har terminaler for innkobling av egne kabler, ser bare inngang for plug (system connector) 

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=14971&katid=587&id=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men orinalkablene i bilen som går til subene går vel inn på samme kabler som går til mellomtone i dørene? Så dersom du justerer med pc`n som du sier, vil du vel justere både sub og mellomtone siden disse får de eksakt samme signala fra forsterker/spiller? Nå tenker jeg bare høyt... det var ivertfall slik jeg trodde det fungerte!

Jeg bytta dørlistene mine til den typen med diskanthus og satte inn adskilte diskanter: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=14969&katid=1303&id=

Ej he helt glømt av noke ! Der går egne kabler fra forsterker til sub! Bruker ikke orginal ledningene på dei.

Så det er derfor dei kan justere uavhengig av hverandre.

Jeg og har seperate diskanter, og kjøpte HiFi dørlistene på GS.

Skal til bassbrothers i dag, kan høre om jeg kan få ta noen bilder av forsterkeren du lurer på innganger osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ej he helt glømt av noke ! Der går egne kabler fra forsterker til sub! Bruker ikke orginal ledningene på dei.

Så det er derfor dei kan justere uavhengig av hverandre.

Jeg og har seperate diskanter, og kjøpte HiFi dørlistene på GS.

Skal til bassbrothers i dag, kan høre om jeg kan få ta noen bilder av forsterkeren du lurer på innganger osv..

Suupert om du kan gjøre det og høre med de hvordan de annbefaler å koble det opp. Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suupert om du kan gjøre det og høre med de hvordan de annbefaler å koble det opp. Takk

Her er bilda av forsterkeren jeg har, hadde desverre ikke på lager den du lurer på.

22a0f66db17a8d12abcc62f832e8f952.jpg6fa6a2213ff8fb5c69909c66ece7da67.jpg4fba50c1358d358fd9a5a87e0b770efd.jpg

Og når det gjelder oppkobling, så kobles forsteker kabelen i orginal kontakta, så går den til forsterkeren, og tilbake til headunit. Og strøm +/-

Men det dei fortalte meg var at du burde høre me dei, at du skal ha versjon 2 av kabelen. Jeg var hos de i dag, for at min kabel var gåen. Driv å mister kontakt med høyre framdør. Og det er som dei sa det sjøl om kontakta er "helt ræva"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...