Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei , første post her.. :) håper noen kan hjelpe meg med ett problem som dukket opp.

Var ute å kjørte med bilen på motorveien, å merker at bilen plutselig  mistet nesten all motorkraft.

Hvis jeg prøver å gi gass, så klarer den å komme opp i turtall , men den bruker veldig lang tid.

I tillegg kommer det en sånn blåse lyd. Ingen feilmelding dukket opp i display , men jeg glemte å sjekke "Check" knappen.

Bilen var helt fin når jeg startet turen , men på motorveien så skjedde dette.

Ellers ingen poff og pang , eller røyk fra eksosen... kun blåse lyd og veldig treg å komme opp i turtall.

Bilen er en 2008 modell , gått 97.000km , servicer er fulgt hos Bavaria , ikke chippet.. helt orginal.

Har tatt noen telefoner til verksteder, ink Bila , å de sier muligens turbo havari  :(

Hva tror dere?

Skrevet

Det kan tyde på turbo havari, men jeg merket ikke så veldig forskjell på draget i bilen når d skjedde med min. Har du et lite video klipp med lyden? Har samme bil som deg, og byttet turbo for litt siden, dog på 175.000 km. Det startet med en plystre/ blåse lyd, og det var ingen tvil om hvor det kom fra. Skriver du inn " Turbo whistle - Bmw 520D" på youtube så ligger det et klipp der, som iallefall viser hvordan lyden var på min. 

Skrevet

Virker som det er ett turbohavari ja, rart at bilen ikke går i nødmodus, eller at det skjedde noe da turboen tok kvelden. Det er nok grunnen for at bilen nå går veldig dårlig, turbo-diesel motor uten turbo er ikke noe å skryte av!

Hvis det er Diesel Partikkel-filter på bilen din, og du har kjørt mye kort-turer og ikke fått blåst rein motoren ordentlig kan det bli mye baktrykk pga tett DPF, noe som fører til turbohavari, mange nye biler lider pga tett filter.

Og så lenge du har bytta olje minimum 1 gang i året setter jeg penga mine på tett DPF as!

Men uannsett, lykke til :)

Skrevet

Hos meg har det ikke vært noe unormal mye turbo lyd i forkant , ikke mere lyd enn i andre 520d jeg har kjørt.

Blåse lyden kom først etter den mistet motorkraft... hmmm

Hva måtte du forresten ut med for å bytte turbo?

Skrevet

Lyden kommer først når den ryker ja. Jeg betalte 4500,- for overhalt garrett turbo med garanti, og gjorde jobben selv.

Skrevet

Lyden kan minne litt om sånn som det klippet på youtube , men ikke så lys og høy...

Hadde håpet det var noe annet , f.eks en intercooler slange som hadde sprukket eller hoppet av.

4500kr ja ... fått pris for rundt 25-30 jeg ink jobben... typisk :(

Skrevet

Jeg trodde ikke motorkraften skulle bli borte sånn plutselig , turboen spinner vel fortsatt selv med denne blåselyden.

Når du hadde havari , mistet du all motor kraft? 

Skrevet

mistet ikke all motorkraft, nei. jeg kjørte med dette en stund uten annet enn samme lyd, men etterhvert ble lyden så ille at jeg måtte parkere bilen da jeg ikke turte annet. da ble også motorkraften redusert. Dette kan selvsagt variere veldig. Tsi bildeler har turboer på Finn.no, ta kontakt med de. Mener de tok 4500,- for turbo når jeg sjekket. Du har ikke et lydklipp av det da? har du tatt diagnose og sjekket feilkoder?

Skrevet

Sånn som du sier, er hvordan jeg forestiller meg ett turbo havari ... at bilen fortsatt har power , men heller noe redusert , å at det blir værre over tid.

Hos meg så klarer den såvidt å komme opp i turtall .. å den var helt fin i det ene øyeblikket , mens 10min senere så si ingen power , å klarer såvidt å komme opp i turtall.

Derfor jeg lurer på om det kan være noe annet ... f.eks en sprukket IC slange , wastegate actuator som har hoppet av , eller noe annet... men dette er min første BMW , så jeg kjenner de ikke så godt.

Har ikke noe lydklipp , for bilen står hos Bilia for å ta rust litt rust som var kommet i bakluka.  Glemte å sjekke feilkoder også , men det kom ikke opp noe i displayet når dette skjedde ihvertfall .... vet ikke om det ville kommet opp noe der hvis det var noe feil, eller om jeg må sjekke feilkoder manuaelt , det kan sjekkes via Idrive eller Check knappen lys "hendelen" eller?

Skrevet

Sånn som du sier, er hvordan jeg forestiller meg ett turbo havari ... at bilen fortsatt har power , men heller noe redusert , å at det blir værre over tid.

Hos meg så klarer den såvidt å komme opp i turtall .. å den var helt fin i det ene øyeblikket , mens 10min senere så si ingen power , å klarer såvidt å komme opp i turtall.

Derfor jeg lurer på om det kan være noe annet ... f.eks en sprukket IC slange , wastegate actuator som har hoppet av , eller noe annet... men dette er min første BMW , så jeg kjenner de ikke så godt.

Har ikke noe lydklipp , for bilen står hos Bilia for å ta rust litt rust som var kommet i bakluka.  Glemte å sjekke feilkoder også , men det kom ikke opp noe i displayet når dette skjedde ihvertfall .... vet ikke om det ville kommet opp noe der hvis det var noe feil, eller om jeg må sjekke feilkoder manuaelt , det kan sjekkes via Idrive eller Check knappen lys "hendelen" eller?

Check kontroll messages finner du idrive eller ved å holde inne knappen i noen sek. Du kan også se i speedometer om du har en feilkode på bilen, da vises en "fare trekant" i det største displayet oppe til høyre.

Men om turboen din har røket eller holder på så får du ikke feilmelding på det da det er en mekanisk del. 

Skrevet

Skjønner , tenkte kanskje om det var en trykk sensor som ville reagert på det.

Har du noen formening om hva som kan være feil?

Syntes det høres så rart ut om turboen skal ha tatt kvelden fra fin til havari iløpet av 10min kjøring.

Skrevet

Det høres mer ut som en sprukket trykkslange eller trykkslange som har hoppet av vis det er blåselyd og det mangler krefter.

Hvis du leser Dieseltråden til Trf så står det der at turboen stort sett lader til den havarer og når den har havarert så er det mer kraftig plystrelyd og blårøyk pga høyt oljeforbruk som kommer av defekte lagre i turbo.

Bilen vet jo selv at ladetrykk et for lavt men jeg vet ikke om det trigger feilmelding. Du vil uansett se avviket mellom ønsket og faktisk ladetrykk hvis du logger data mens du kjører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...